Skaljacka till en orangutang

Ja, orangutangen skulle vara jag då.
Så här är det, jag är 191 cm lång och väger ca 95 kg.
Så långt inga större problem. Dock mäter jag ca 210 cm mellan " vingspetsarna".
Detta får till följd att jag har svårt att hitta kläder som sitter bra.
om jag vill ha något som sitter bra på kroppen, slutar ärmarna en dm ovanför klockan.
Om jag istället väljer en jacka där ärmarna räcker till, rymmer jag nästan ryggsäcken under jackan.
Min fråga är om någon känner till någon tillverkare som gör lite längre ärmar på sina jackor.
 
Hej, jag har ungefär samma mått som du, fast lite smalare. Jag har en Mountain Equipment dunjacka. Funkar mycket bra för mina aparmar. Storlek XL.
 
Prisgräns?

Du kommer få kämpa för att hitta en dyrare jacka men Klättermusen kan nog specialsy en med extra långa armar åt dig. De e ganska långa i vanliga fall också så kanske ska prova en standardmodell först, rekomenderar Froste (har samma om än inte lika allvarligt problem som du) den har långa armar och är väldigt tajt i modellen så man kan gå upp en storlek utan att drunknar. (Provade en Brede först men då hade jag inte behövt något tält...)

Dock kostar den ju 6500 sek.. :/

Ett annat alternativ är ju att sy själv, eller be någon man känner göra det. tyg och mönster finns på tex www.shelby.fi och www.extremtextil.de
 
Jag är inte lika extrem som du, men har också hyfsad spännvidd och AVSKYR för korta ärmar (what's the point för en tillverkare i att riskera korta ärmar? Hur farligt är 3cm överskottstyg på ett friluftsplagg? Det är ju för fagerland inte en kavaj vi snackar...)

Klättermusen och Houdini har rejält långa ärmar på sina plagg. Millet, Marmot, Mountain Equipment och Lundhags har "normala" (de plagg jag provat), och Haglöfs och Arc'teryx har förhållandevis korta ärmar.
 
Jag är normalbyggd och kan intyga att KM har lite överlånga ärmar på Rimfaxe anoraken. Känns alldeles lagom. Har man väldigt långa armar så tror jag det blir kort. Däremot så var brallan Megin väldigt lång i benen tycker jag. Inte läge att korta då det är specialsytt med remmar och annat så det får vara. Jag är en Medium på 178 cm och 84 kg.
 
Wow! Många matnyttiga svar. Jag får tacka så länge, och ge mig ut på rekognosering.
Jag visste inte att Haglöfs i regel har korta ärmar. Eftersom man i princip kan köpa Haglöfs på konsum numera är det ju dem man provar oftast.
Ska testa Tierra Prime som verkar vara väldigt mycket av det jag söker.
Klättermusen verkar vara ha fina produkter, men lite i överkant prismässigt.
Någon som vet nåt om Mountain Hardwears jackor? Har byxor från denna tillverkare sedan ett antal år och är grymt nöjd.
 
Crux

CRUX flak jacket är lång i armarna. Dessutom är dom hyffsat billiga, ca 200-300 GBP om man letar lite.

CRUX syr sina kläder för klättrare, så ärmarna är rejält långa. "The sizing suits climbers with fit and conditioned physiques, but is sufficiently generous to allow for layering." Inte TNF-sizing altså.

www.crux.uk.com eller www.crux-climbing.se eller www.upandunder.co.uk

p.s. Arcteryx har brallor med två olika benlängder men jackorna är korta är ärmarna, knepig prioritering, långa brallor är ju mest ett kosmetiskt problem.
 
Mitt orangutangindex ligger på 1,04 (armspann/kroppslängd). Jag använder en ca fyra år gammal Tierra-jacka modell Prime (kanske, de skriver ju inte på dom vad de heter) och är nöjd med längden på armarna. Jag har haft en tidigare och ersatte den med denna just pga att den känns smalare. De verkar göra ganska smala jackor men jag skulle gärna ha lite smalare ändå. Jag har hittat en Norröna-fleece (Lofoten) som är riktigt tight på kroppen samt rätt längd på ärmarna.
 
Kul mått, orangutangindex... Kontrollmätte just och fick mitt till exakt 1.00, men jag skyller min relativa orangutangfaktor på att jag har smal överkropp, dvs att jackor som sitter hyfsat på bålen ändå blir svinkorta i ärmarna. Fattar inte hur vissa företag i "friluftsbranschen" kan göra sina kläder för päronfeta medelålders vita amerikanska män.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
GunnId Förstärkningsplagg till skaljacka Kläder 3
pettter alternativ till skaljacka? Kläder 1
Schneeberger Skaljacka till sommaren Kläder 6
sunqen Skaljacka till paddling & Kläder 3
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.