skalhandskar

Jag har ett par polartech stretch handskar som jag tycker är väldigt sköna, de fungerar bra till att cyklar med, de släpper ut en del värme samtidigt som de blåser igenom så att man inte blir helt våt av svett som visa andra "vatten täta" handskar. Men, jag skulle behöva ett par mycket tunnahanskar som jag kan dra över dessa stretch handskar när det blåser väldigt kallt för att förhindra nedkylning av händerna. Någon som känner till några sådana? De behöver inte nödvändigtvis vara vattentäta.

Tacksam för svar.
 
skinn? kanske inte det första jag tänkte på, men varför inte. Tänkte i första hand på något som är så tunt som möjligt, så man bara kan dra över dem på stretch handskarna.
 
Vad gäller skalhandskar så kan jag varmt rekommendera försvarets M/90: billiga, slitstarka, helt vindtäta och kraftigt vattenavvisande. Finns ofta att köpa på ÖB. Sen beror det ju också på vad de ska användas till; gäller det cykling och vardagsaktiviteter kan de nog upplevas som lite klumpiga. De har höga kragar med kardborretillslutning vilket gör att de inte är så smidiga. Inte heller utseendet är särskilt "civilt". Men till turåkning och långfärdsskridsko har jag svårt att tänka mig ett par bättre handskar till det priset (50kr, de kostade 25 när jag köpte mina).
 
Marmot Shell är hanskar i tunn Precip. Tyget är vattentätt, men inte sömmarna.
Finns som tumvante och fingervante. Kostar ca 400.

Dyrare och vattentätare är Paclitehandskar från tex Haglöfs.

En överdimensionerad diskhandske kan också funka.
 
Hestra fjellvåttar funkar för mig. Används med antingen tunna ullfingervantar eller lovika om det är kallt. Finns nån polarloftvante också, men då blir det alldelles för varmt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.