skärande svängar, hur ?

telemarkguden@hotmail.com (markus)

Gäst
Bananmetoden

Det som står nämnt i föregående inlägg skulle kunna sammanfattas med en känsla. Du skall känna dig som en banan i backen. Där knäna lutar inåt backen och där kroppen sedan beskriver en bananform gradvis mer lutad ut från backen... Detta hjälper dig som sagt att öka trycket och att kantsälla skidorna maximalt. Och inte att förglömma överkroppen riktat i fallinjen.
Detta var väl gammal skåpmat för de flesta men det tål att upprepas då man ser avarter som har uppkommit då folk inte har börjat med låga mjuka skor (kräver ovanstående teknik) utan har hoppat på plastpjäxor på en gång...
Tack för ordet


///Markus
 

Mysticman

Gäst
Inget problem med skärande sväng och telisar

Att göra skärande svängar är inte så svårt om inte underlaget är för hårt.


Se till att lägga fram vikten orentligt i början av svängen dvs ta ett kliv frammåt. (inte bakåt!). Stå på hela främre foten. Stå frammåtlutad. Luta ordentligt på kroppen innåt i svängen, viktigt (kolla hur pillan gör med slalomskidorna hon står inte med rumpan ovanför pjäxorna) koncentrera dig på att ÅKA från sida till sida, inte bara att skidorna ska peka varannan höger, varannan vänster.
Ha inte för brottom att ändra riktning. Vrider du för mycket på bilens ratt så sladdar den!
Glöm det där med fjolliga stavisättningar, knogarna frammåt mot marken!
 
Teknik trubbel ?

Hej !

Har läst alla inläggen och kan bara konstatera att det inte finns något rätt eller fel, håller dock med om en del saker och inte andra............går inte närmare in på det nu !

Jag vill ändå konstatera att när man åker i pist går det och är det otroligt roligt och givande att åka skärande.
Ett litet tips........ HÖFTET är viktigt, en övning du kan göra är att......... åka utan stavar och med din yttre hand tynga in höftet i svängen.......en annan övning som lämpar sig speciellt för carving skidor är att "simma crawl" i backen, så att nedre armen är framme (akta dig för för mycket medvrid), det skall gå undan !

Ha det så skoj i vinter !!!!
/Herman
 
Penna i sidan

I bibeln freeheel skiing av Paul Parker finns detaljerade beskrivningar av tekniker.

(http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0898864127/qid=969272445/sr=1-4/103-3148276-3859851)

Ett sätt som jag tycker funkar för att få till svängen är att tänka att jag har en penna i sidan ovanför höften som det gäller att hålla kvar genom att "vinkla" sig (ut med höften på andra sidan).

En annan sak är Big Toe - Little Toe. Dvs på den främre skidan skall stortån trycka och på bakskidan skall lilltån trycka. På detta vis tycker jag det är enklare att få kontroll.

David - Utsidan
 
Jag håller som flera ovan med om att det är riktigt kul med teknikdisskusioner på forumet!

I vintras var jag i Chamonix med UCPA och åkte följdakligen med guide/skidlärare under stor del av tiden. Mycket offpist men när det var sämre väder var vi även lite i pisten. Vi övade en hel del carvingsväng och vår guide gillade den lite avslappnade stilen till skillnad från mig som mest åkt aggro i pist förut. Vad vår guide sa till oss var att initera svängen med dalskidan, mycket kantryck och neutral viktposition för att sedan flytta bak vikten mer på den bakre skidan och låta den främre skidan föra svängen med lite vikt på framänden. Han sa åt oss att nästan låta främre delen på skidan fladdra. Man får dock inte glömma bort kantrycket som skall vara rejält på båda skidorna. Sedan är det nästan bara att pressa på och följa skidornas svängradie. Allt detta innebär tillskillnad från det ni skrev ovan att man faktiskt åker lite "hängandes i bakkappan" på främre skidan men det kändes faktiskt som ett komplement till den mer framåtlutade stilen.

Detta visade sig faktiskt funka riktigt bra i backar som var flacka till halvbranta. Skäret blev rent (=snygga spår i pisten), farten hög, och man kunde variera energiinsattsen allt ifrån cruising till något mer aggro. Om man tittar på sådana som raceåker telis så kan man se många likheter.

/Gunnar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristoffer_123 hur brett utan att tappa skärande sväng i pist? Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.