Sittställning Seabird Design Expedition

Jag har precis köpt en Seabird Design Expedition (glasfiber). Den är ca 4 år gammal. Jag testade den innan inköpet och upplevde den som stabil och hyfsat snabb. Nu efter att hat paddlat en del med den upplever jag att det är svårt att få till en bra placering för benen. Jag får inte kontakt med knästöden utan måste luta knäna mot sidan på kajaken för att få ett hyfsat stöd. Är detta sätt att sitta ergonomiskt? Ibland sätter jag ihop knäna och har benen i mitten av ”nyckelhålet” får därmed knästöden mot yttersidan på benen vilket skaver något då det inte finns vaddering där. Jag har dock bra kontakt med kajaken i denna ställning. Är det tänkt att man skall ha benen så i denna kajak? I så fall måste jag vaddera knästöden för att undvika skav. Jag såg att tidningen Paddling har testat en motsvarande Seabird men av materialet PE. De hade också synpunkter på placeringen av knästöden. Är det någon på forumet som har förslag till lösning på problemet. Jag skall även ställa frågan till VKV. Det kanske är så att jag är för liten för kajaken. Jag är 172 cm lång och väger 75 kg.

Hälsn

Frank
 
Senast ändrad:
Jag har precis köpt en Seabird Design Expedition (glasfiber). Den är ca 4 år gammal. Jag testade den innan inköpet och upplevde den som stabil och hyfsat snabb. Nu efter att hat paddlat en del med den upplever jag att det är svårt att få till en bra placering för benen. Jag får inte kontakt med knästöden utan måste luta knäna mot sidan på kajaken för att få ett hyfsat stöd. Är detta sätt att sitta ergonomiskt? Ibland sätter jag ihop knäna och har benen i mitten av ”nyckelhålet” får därmed knästöden mot yttersidan på benen vilket skaver något då det inte finns vaddering där. Jag har dock bra kontakt med kajaken i denna ställning. Är det tänkt att man skall ha benen så i denna kajak? I så fall måste jag vaddera knästöden för att undvika skav. Jag såg att tidningen Paddling har testat en motsvarande Seabird men av materialet PE. De hade också synpunkter på placeringen av knästöden. Är det någon på forumet som har förslag till lösning på problemet. Jag skall även ställa frågan till VKV. Det kanske är så att jag är för liten för kajaken. Jag är 172 cm lång och väger 75 kg.

Hälsn

Frank
Nu har jag inte den modellen utan Tahe Reval Midi PE och sitter som du först beskriver med benen mot sidorna lätt böjda under lårstöden. Knäna ligger inte emot "stöden". För mej funkar detta bra och på detta sätt kan jag sitta kvar uppåner. Iochmed att mina stöd är fasta så blir de inte optimala för alla, men funkar.
 
Tack!
Jag trodde att man var tvungen att ha kontakt med knästöden för att kunna paddla effektivt. Skönt att veta att jag inte är ensam om fenomenet.

Hälsn

Frank
 
Effektivt kan betyda flera saker.. Ska du framåt så är nog fotarbetet viktigare än "ben i knästöd". När jag kantar och vill kontrollera i sidled så blir ben mot skrovet viktigare..
 
Hej!
Det där med komforten är ju synnerligen personligt. Kajaken medger ju vissa justeringsmöjligheter vad gäller sitsens placering och pedalernas. Sedan är det ju få som direkt hittar optimal sittställning och många vill ju dessutom kunna variera lite och inte sitta fixerade. Särskilt de som inte är uppväxta med roll-kulturen uppskattar att kunna pumpa med sina knän fritt och inte ha dem fixerade mot däcket. För dessa kanotister kan vi erbjuda VKV-ed utförande dvs vi kan montera vårt pedalsystem och vår sits.

Hur som så gäller min farfars slitna råd dvs “man får boasera sin kajak” dvs anpassa den själv efter sin kropp, med hjälp av tex liggunderlagsmaterial etc.

På Seabirds senare årsmodeller har de dock gjort lite förändringar vad gäller knästöden. De är nu mer justerbara. Själv går jag ju under den förstnämnda kategorin och skulle nog amputera bort knästöden helt då dessa i mina ögon mest är i vägen för att ta mig upp och ned i kajaken och om stabiliteten medger så skulle jag skicka under lite liggunderlagsskivor under rumpan för att komma upp en bit till och därmed förändras även anläggningen mot knästöden och gärna lite extra vaddering i bakkanten av sitsen så ryggen får lite bättre stöd.

Smaken är som sagt som baken och lite pulande kan man kanske få göra själv för att hitta så bra sittställning som möjligt.

Mvh Kåre
 
Tack Kåre!
Jag skall göra som du beskriver dvs "laborera" lite. Jag trodde först att jag köpt en för stor kajak. Började paddla förra året och har haft lite svårt med att välja kajak då det finns ett stort utbud.

Mvh

Frank
 
Mejl?

Kåre : en helt annan fråga : är det någon som läser mejl till VKV och brukar ni svara på dem? Ska vi skylla på semestervikarier? ;) (Jag mejlade lite frågor för några veckor sedan men har inte fått något svar.) Ingen fara på taket, jag ringer nog en dag istället!!

MVH Anders
 
Jag har haft semester en stund och ömsom varit på plats och skummat över mejlen samt att Ingvar kikat lite i min frånvaro. Jag gjorde ett försök i går att beta av de brev jag missat att svara på och jag har säkert missat en hel del då det var mycket att sovra i.

Så är de fler som känner sig bortglömda så testa att skriva igen, så gör jag ett nytt försök att svara.

/Kåre
 
Jag tror jag kommit på knepet. Jag är bara 172 cm lång och har ganska korta ben. Jag har därför justerat pedalerna max bakåt. När jag paddlade senast upplevde jag att jag fick en bra ställning när jag satte hälarna i fotstöden och nyttjade styrpedalerna ungefär som gaspedaler. De sk knästöden är inga knästöd utan stöd för låren (tighbrace). När jag kom på detta har det fungerat ganska bra. Idag har jag flyttat fram stolen ett snäpp (det sista snäppet). Då bör sittställningen bli optimal. Skall testa detta nästa vecka.

Mvh

Frank
 
Vinkel på sitsen

Jag har en xp 507. Själv är jag 176 cm och 80 kg. Till en början paddlade jag med benen i mitten och det fungerade alldeles utmärkt. Efter att under en tid ha paddlat en annan kajak så vande jag mig vid att ha benen under lårstöden. Det kändes svårt att få till en sådan ställning i xp:n men till slut vinklade jag upp framkanten på sätet genom att lossa sätet i framkanten, vinkla upp sätet. Provsatt och markerade genom det färdigborrade hålet med en penna var det nya hålet skulle vara i sitsen. Borrade och skruvade fast. Nu fungerar det fint och jag kan sitta många timmar med knäna under lårstöden. Om jag vill kan jag också paddla med knäna i mitten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
manlan Sittställning Paddling allmänt 8
Stuvarn Optimal sittställning i en turbåt... Paddling allmänt 2
jamo Artikel: Sjösäkerhet, sittställning, katamarankajak.. Paddling allmänt 12
Kalle E Roder/skädda, sittställning, rodersystem och kajaksort Paddling allmänt 5
EricL Seabird generellt bättre än Seahawk och Havspaddeln? Paddling allmänt 12
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Mattias Claesson Seabird H2O? Paddling allmänt 1
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
sussief Seabird Discovery 430 Paddling allmänt 4
Vraket Seabird expedition HV Paddling allmänt 1
P-E Fikalucka med neoprenpåse, framförallt på Seabird. Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
Katten03 Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch? Paddling allmänt 3
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
Indigobarn SeaBird Scott LV Paddling allmänt 13
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
popunonkok Wilderness systems vs Seabird, Byggkvalité och känsla? Paddling allmänt 3
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
JonasBergdahl Erfarenhet av Seabird Designs vingpaddlar? Paddling allmänt 10
csj Seabird Design 600 Sport Paddling allmänt 8
kajakhampus Epic, Seabird, inuk etc Paddling allmänt 2
aa99 SeaBird Expedition HD-PE Paddling allmänt 26
Tomo Boreal Design Inukshuk vs Epsilon P200 Paddling allmänt 5
knoddvar Boreal design- Inhukstuk Paddling allmänt 7
Chiro Current Design Paddling allmänt 0
pad Boreal design Fjell (tidigare Fjord PE)? Paddling allmänt 0
johan5588 "Trapper Marine" eller Boreal Design -Inukshuk ?? Paddling allmänt 5
matsson Design program för kajak skrov Paddling allmänt 3
alien Erfarenheter av Current Design? Paddling allmänt 1
hassex Friedel Design is back!! Paddling allmänt 0
Friedel Design tillbaks Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.