Sitta länge i en snödriva

Dmitrij: Nu är jag inte helt säker på vem eller vilka du frågar. Men om vi gissar att du frågar alla som skrivit i tråden om de gjort sakera som de har kommenterat på något sätt så börjar jag:

Jag har sovit planerat i bilen många gånger i Norrland vintertid (och övriga årstider). Använder flera täcken och madrass för att få det bekvämt. Lägger klädesplagg för ansiktet utom andningsvägarna. Sover som en kung. Ruta på glänt. Ingen tomgångskörning behövs.

Har även använt tomgångskörning delar av varje timme under längre tid då jag suttit i bilen vintertid utan att ta fram sovprylarna.

(Har också tältat och grävt ner mig på vinterfjället, men det är inte saker jag har diskuterat i tråden.)
 
Kan man se in i framtiden och veta hur saker kommer utveckla sig skulle det kunna användas till att avstå ibland som du föreslår, men så funkar inte verkligheten. Och vist kan man avstå att göra saker för att något jobbigt skulle kunna hända, men då får man ett tråkigt liv.

Tycker mest det låter som en nonchalant och likgiltig inställning till att köra bil onykter. Hoppas att jag missförstår dig...
 
Skogsbaronen: -Ja, du missförstod raderna. Det jag menar i dessa är att avstå att överhuvudtaget åka på arrangemanget och sitta hemma istället. Tack för att du påpekade det möjliga missförståndet!
 
Dmitrij: Jag har endast suttit fast med bilen kortare stunder så jag har aldrig behövt sova i bilen. Men jag har sovit i bivack och vindskydd, så jag är inte främmande för det.
 
Jag har sovit i bilen många gånger, även vintertid. Oftast har det varit planerat, jag skulle med en tidig färja ut till någon ö och ville inte stiga upp mitt i natten för att köra till hamnen eller så har jag missat färjan eller den har varit inställd. Allt går om man är lite smart. Bra vintersovsäck och alla jackor och extra filtar ovanpå ger värme så jag klarar mig men särskilt bekvämt är det inte. Att gräva snöbivack går bort om det inte finns snö, vilket oftast är fallet här. Här går det förstås alltid att få hjälp inom några timmar ifall det skulle röra sig om, vi har inga långa avstånd.
 
Tanken var att bestiga västra Elbrus via Irikälvendalen. På höjden ca 4.500 kom ovädret (fanns inget internet att kolla det). Hur mycket blåste vet ingen och snöade, men ingen trodde på att göra ett försök upp eller ner. Så att vi sov i tält två nätter och blev tvungna att gräva in oss i snön mot slutet för att två tält började rivas sönder. Ingen video, tyvärr.
 
Förklara gärna för mig varifrån denna "markkyla" skulle komma som är kallare än snön. Mig veterligen är marken vintertid oftast varmare än luften. Smådjur som näbbmöss lever och frodas på marken under snötäcket. Om det var kallare under snön än ovanför snön skulle de knappast kunna göra det.
Värmen i bivacken leds ner i marken om du gräver den med lite eller ingen snö undertill. Jag har faktiskt själv sett en som trots tillrådan grävde nära marken och sen inte klarade att sova där på grund av kyla. Han hade ändå en sovsäck som borde ha klarat yttertemperaturen. I en korrekt byggd bivack blir det cirka minus fem när det är minus 25 ute.
Jag har ingen aning om det är märkbart varmare vid marken under ett snötäcke men det kan gissningsvis inte vara så många grader. En annan gissning i så fall är att snön isolerar värmen från smådjuren så att de då har det varmare, inte att de i första hand har det varmare för att marken har så mycket högre temperatur än ovanför snön.
 
Senast ändrad:
Är snömängden tillräcklig för att bygga snöbivack lär det vara betydligt varmare närmare marken än i snölagret en bit ovan mark. Vid varma dagar med stor solinstrålning kan iofs övre snölagrets temperatur stiga upp mot 0C.
Undersökningar, bl a vid Tarfala, visar att i områden med permafrost är temperaturen under snön i storleksordningen -3 (kraftigt generaliserat). Kring -2,5 krävs som gräns för att bygga permafrost.
I områden utan permafrost hamnar temperaturen oftast kring 0.
Kall luft hamnar underst och placerar man sig där i bivack ligger man i kallaste luften.
Är det frusen och kompakt mark istället för att snölager kommer också värmeledningen mellan mark och madrass öka avledningen av värme från personen till madrassen och vidare till marken.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.