sitta bra

har just börjat paddla kajak lite. har läst endel på Utsidan och fått en del tips. någon skrev om att stoppa upp med liggunderlag för att sitta tajtare i sittbrunnen, är det bra eller finns det andra förslag (blir lite svettigt va). hur fästa liggunderlaget, dubbelhäftande tejp? nån skrev också om att ha fotstöd. jag har pedaler till rodret, men det kanske är bra med extra fotstöd. hur fixas detta lämpligen? hur fästa detta? plasta fast?(svårt om flera vill använda kanoten.
tacksam för svar
Lasse A
 
Re: Så här kan man göra.

rexpilen; sa:
Följ den här länken så ser du mer i ämnet.

http://www.kayakfit.com/

Sannerligen ambitiösa människor... :)

För egen del har jag hittills klarat mig utmärkt på liggunderlag. Om man inte sitter med rumpan bar (vilket jag sällan gör) ska det inte vara några problem med svettningen... det blir snarare bara trevligare, mjukare och lite mer ombonat.

Jag har gjort en lös "sits" av vanliga sittunderlag med mindre, utskurna bitar fasttejpade (silvertejp) på sidorna som höftstöd. Jag bara lägger den i kajakens sits, och sitter ytterst bekvämt.

Jag har också knutit fast en rem med fasttejpat liggunderlag runt, som ryggstöd. Det var enkelt i min Artisan, eftersom den har små snören att fästa ryggstöd i sitsen redan.

Vidare har jag tejpat fast två små liggunderlagsbitar på undersidan av fördäcket, som gör "knä-hängandet" behagligare.

Till sist har jag lagt liggunderlag under fötterna, på botten av sittbrunnen, för att förhindra domningar och skavsår på hälarna.

Allt detta är lätt att sätta fast med kardborre: limma den mjuka delen i kajaken, den hårda på liggunderlaget.

Förutom liggunderlag, använder jag en uppblåst paddelflottör som stöd under benen. Den kan ju också fästas med kardborre, även om jag inte har kommit mig för det än.

Naturligtvis kan man (med fördel under kalla, mörka vinterkvällar) lägga ner lika många timmar på att förfina det som paddlarna på länken - men det väntar jag med tills dess. Ovanstående funkar bra för mig.
 
Tack för tipsen. Ska genasst ut och karva. Paddlade kanadensare idag med mina elever. Kul det med. Finns många stilar :)
 
Ring VKV och beställ deras gamla modell av flottör, den är större än många andra och mycket bekvämare.
Deras nya modell är väldigt hård men han har fortfarande gamla kvar.
Paddlar själv nästan alltid barfota och har klätt min fotpinne med tunt liggunderlag och höjt den så jag har större anläggningsyta.
Mjukt under hälarna är ett måste.
Se upp så att inte sitsen är för hög i framkant, det stryper gärna blodet i benen. I så fall kan du vinkla om eller byta sits, rekomenderar Kajaksports som finns i tre storlekar.
Variera sittställningen ofta och sitt inte för mycket bakåtlutad.



JL
 
Var finns tunnt liggunderlag med slutna celler?

Hej

Jag har liggunderlag på flera ställen i sittbrunnen och är nöjd med det, men inte med själva liggunderlaget. Har använt billigt ca 10 mm tjockt liggunderlag. MEN efter lite användning suger det åt sig vatten som en disktrasa. Lösningen är givetvis liggunderlag med slutna celler. Men de enda jag hittat är ca 15 mm tjocka, det tycker jag är för tjockt för detta ändamål. Någon som vet var man kan köpa 8-10 mm tjockt liggunderlag med slutna celler, helst i Stockholm?
Lars
 
Ett alternativ till liggunderlag är Glavaflex, ett material som i stort sett liknar liggunderlag men är mjukare och spänstigare, med slutna celler. Efter ett digert jagande fick jag tag på en undanskymt placerad återförsäljare i Märsta norr om Stockholm (har inte namn och adress just nu men kan ta reda på det om du är intresserad)och jag köpte några bitar i olika tjocklekar. Det finns i flera olika tjocklekar från 6 mm upp till ca 15 mm. Finns dessutom både med och utan självhäftande baksida.

/Lennart
 
Kan det vara sånt man använder när man inreder båtar?
Det är något mjukt vitt material som man limmar fast och som man sedan limmar en matta på.

Undrar om det går att få tag på i en båttillbehörsaffär i så fall?

Jag har en Mås som man styr med genom att ha fötterna på en tvärpinne, och den tvärpinnen är i aluminium. Den är väldigt kall att sätta fötterna på när man är barfota. Jag hittade nåt tunt liggunderlagsliknande material som det var dubbelhäftande tejp på på ena sidan. Det funkade jättebra i ungefär två dagar, sen lossnade det och nu fastnar liksom foten i klistret som är kvar på tvärpinnen. Inte bra! Vad kan man fästa det med istället tror ni? Nån slags matt-tejp?

/Åsa
 
Rörisolering

Försök med rörisolering. Finns i afffärer som säljer VVS-material eller i en välsorterad järnhandel.

MVH/Jan
 
Rörisolering och balkongmatta

Mja, rörisolering blir väldigt tjockt, dels för att materialet är tjockt, dels för att formen gör det ännu tjockare.

Men på tal om mjuka material att sitta på så provade jag balkongmatta i helgen. Sån där med ovala slutna skummgummirader som är mysig att trampa runt barfota på, formar sig fint efter sitsen och ligger kvar bra.
Möjligen kan man få lite ventilation genom dom kanaler som bildas.
Finns på löpmeter i mattaffärer.


JL
 
Varning för mattejp!

Jag prövade mattejp i min kajak, men det är verkligen ingenting att rekommendera! Det fäster inte ordentligt.

Bättre med någon bättre sorts tejp eller sicaflex, om man vill att det ska sitta fast. Som jag skrev här ovanför, är ju självhäftande kardborre ett alternativ om man vill kunna ta bort sakerna emellanåt.
 
Tunna liggunderlag i stockholmstrakten

Av en händelse dök jag på ett företag som heter KungSängen, som normalt sett säljer madrasser till båtar bl.a. De har även ett material som heter PZ (som liggunderlag fast styvare), den tunnaste varianten är på 3mm, nästa är på 5mm + ett antal andra tjocklekar.
Jag vågar inte ta gift på att det är slutna celler, men materialet har högre densitet än vanliga liggunderlag och känns ruskigt stabilt utan att verka obekvämt. Ska testa och se vad det går för.

Företaget finns bl.a. på Söder, Hornsgatan 76, 08-668 32 32.

God tur
/Jon
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.