Silva Multi-Navigator

Jag bedriver aktivt friluftsliv bla. fjällvandring, kajakfärder, svamp- och skogsturer...
Nu funderar jag på att köpa en GPS, modell:
Silva Multi-Navigator. Reklamen har jag läst, men vad säger ni som använder denna GPS:are?
Tacksam för synpunkter. Recensioner?
Inge Bäckstöm
Göteborg
 
Den duger men...

Jag har bara erfarenhet av Silvan så jag kan inte jämföra den med Garmin och magellan.

Den gör sitt jobb för det mästa, även om den ibland kan ha märkvärdigt svårt att hitta satelliterna fast det är öppet. När den hittar noll satelliter vid öppet kalhygge är det dags för en reboot. Sen hittan den betydligt fler satelliter.

Inbyggd kompass är rätt bra när man står stilla, tryckgivaren är också användbar (när den kalibreras).

Layouten på menyn är dassig och Silva är seg på uppdateringar (jämför Garmin). Man kan inte ens se höjdvärdena samtidigt med positionen vilket är uruselt. Man kan inte heller se VAR satteliterna finns utan bara hur många satelliter man får in vid ett grivet tillfälle.

Silvas kartprogram är rätt uselt det med och bör främst användas för att uppdatera GPS-programmen (vid de sällsynta uppdateringarna), men tack och lov funkar Silvan hyggligt med Fugawi.

Summa sumarum den funkar men är inte särskilt skojig. Jag skulle nog titta närmare på Garmin och Magellan ordentligt, innan jag bestämmer mig.
 

Guest

Gäst
DN-recension

DN recenserade GPS-navigatorer för några års sedan, däribland Silvan. Den fick ett relativt dåligt betyg. Jag ar dock ej hittat detta test hos DN.
 
Skynda långsamt

Om man är intresserad av att bestämma en punkts läge med så hög noggrannhet som möjligt (utan att ta till DGPS), är det lämpligt om GPS:en har en medelvärdesfunktion. I så fall räknar den medelvärdet av alla positionsavläsningar (brukar vara 1/sek). (Detta funkar bara om GPS:en är stilla.) Lägesfelet minskar i de flesta fall flera 10-tals procent, beroende på hur länge du mäter. 10 min är ganska lagom. Jag tror att Silva saknar denna funktion, men det är bäst att du kollar själv. För min egen del skulle jag aldrig köpa en GPS utan medelvärdesfunktion. Andra kanske finner den onödig, men det beror ju på hur man tänker använda sin GPS.

Om man inte ser var på himlen satelliterna finns, är det risk att man skymmer några i onödan. (Det är inte alla som orkar hålla GPS:en över huvudet hela tiden). Bara genom att vända sig om kan man i många fall få in fler satelliter. Att Silva saknar satellitvisning tycker jag är ett klart minus.

Köp inte första bästa GPS du stöter på. Om du inte har bråttom med att köpa GPS, rekommenderar jag dig att besöka Vildmarksmässan, som brukar hållas i Sollentuna varje år, http://www.sollentuna.massan.com/ . Preliminärt datum 2003 blir 28-30 mars. Där brukar Magellan, Garmin och Silva ha var sin monter och du får tillfälle att se och känna på de olika modellerna och förhoppningsvis få svar på dina frågor.
 
ingeback; sa:
Jag bedriver aktivt friluftsliv bla. fjällvandring, kajakfärder, svamp- och skogsturer...
Nu funderar jag på att köpa en GPS, modell:
Silva Multi-Navigator. Reklamen har jag läst, men vad säger ni som använder denna GPS:are?
Tacksam för synpunkter. Recensioner?
Inge Bäckstöm
Göteborg

Jag har använt GPS för uteliv i två år nu med följande erfarenheter.

Jag skulle ALRDIG ALDRIG ALDRIG köpa en silva för normalt uteliv under icke-extrema situationer.

Därför:
1. Det går inte att ha karta i silva med vettigt kartmaterial.
2. Även om den inte har karta så har den inte ens en kartbild hur jag gått och förflyttat mig utan visar endast siffror.

Jag klarar inte av att snabbt överföra siffror till något sammanhang. En tydligt visad tracklog på en kartbild (trots att det inte finns några andra kartobjekt över området är helt oslagbart)

Jag använder mycket sällan waypoints utan använder istället trackloggen för att hitta tillbaka om jag vill det.
3. Föra över data till och från den kräver att man använder rätt program. För magellan och garmin är utbudet EXTREMT mycket bättre.

Silva fördel:
1. Garanterad funktion till minusgrader. De kan garantera det bla därför att de har så enkel display.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the explorist Silva multi navigator Navigering 7
zephyr Silva Multi-Navigator/Fugawi Navigering 3
...Uffe... Silva Multi Navigator ?? Navigering 10
apparluk Silva Multi Navigator Navigering 1
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
ice69 Silva Atlas Pro Navigering 3
Glännman Silva Ranger vs Suunto A30 Navigering 3
niking Sweref 99 TM och Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 6
niking Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 2
niking Silva Multinavigator ver 2.19 Navigering 0
Henke_2008 Silva Atlas Navigering 0
niking Silva Multinavigator ver 2.18 Navigering 0
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
Hedin Silva Atlas + OziExplorer?? Navigering 2
niking Noggrannhetstest med Silva Multinavigator Navigering 9
tommy_b Silva Atlas Pro GPS Navigering 1
bege Nya GPS från Silva: Atlas & Atlas Pro Navigering 12
bege Ny GPS från Silva? Navigering 2
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
eaglerock Silva och USB? Navigering 3
Krux Trött på Silva..... Navigering 21
robinw Mapsource/GPSMap76 till Silva NX2-instrument Navigering 7
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3
niking Uppgradering av Silva Multinavigator Navigering 0
mikso Silva Ranger 27? Navigering 5
warthog_comhem.se SILVA Navigering 4
magora Silva Multinavigator - Global Map Planner Navigering 2
3313 Silva-Gps och Kartex Navigering 0
niking Silva Multinavigator? Navigering 4
bertilstenfeldt Silva Multinavigator Navigering 1
Silva Alti?? Navigering 0
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
Vandrare Nüvi Maps = City Navigator? Navigering 5
mistral Fler enheter till City Navigator Navigering 1
HMR Garmin City Navigator NT 2010 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
HMR City Navigator Europe 2009 NT Navigering 22
niklaz Överlapp FriPro och City Navigator Navigering 6
KOJ City Navigator 2008 update Navigering 2
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
xrvjorn City Navigator - versionsförvirring Navigering 5
emilg BSB kartor i "traditionell" navigator Navigering 2
nullebulle tips på navigator Navigering 7
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
GV City Navigator NT v10 ? Navigering 28
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
gundj Installation av City Navigator. Navigering 3
Mikael_B City navigator på två datorer? Navigering 5
wisher City Navigator, Nordics micro SD Card Navigering 13
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.