Seglingslitteratur

Det finns oerhört mycket och bra böcker om segling och seglatser. Det hade varit kul att få tips om den bästa bok ni läst som handlar om segling.
 
finta; sa:
Det finns oerhört mycket och bra böcker om segling och seglatser. Det hade varit kul att få tips om den bästa bok ni läst som handlar om segling.

Grymt bra bok: "18'000 sjömil" av Jan Eske Berthelsen. Toppar min lista på +50 lästa seglingsböcker. Han och en kompis är tonåringar när de sticker, på 70-talet, i en träbåt han själv byggt. De går engelska kanalen mot kanarieöarna, karibien, söderhavet, australien osv..
 
Som sagt finns det en del bra skrivet om segling. En tidig utgåva av "Hårt väder till havs" av Adlard Coles är en upplevelse, den utgåva av Peter Bruce som säljs nuförtiden är inte alls lika spännande men mer faktaspäckad. En annan godbit som inte heller säljs längre är "Gast ombord" av Jeremy Howard-Williams, här är det renodlade råd om havskappsegling men synnerligen underhållande att läsa. Går vi vidare bland böcker som man får köpa på antikvariat så är "Arktis Antarktis" ett fantastiskt bildverk och även Bjelke & Shapiros andra bok "Vinterskepp" förtjänar att läsas. Sven Yrvinds första bok "Med Bris mot Kap Horn" bör man hålla ögonen öppna efter, i mitt tycke den bästa av hans böcker. Nyutkomna "Ensam med havet" av Sebastian Näslund tycker jag var en frisk fläkt i seglingslitteraturen. En bok som absolut inte ska missas är Tristan Jones "En otrolig seglats", men man ska kanske inte ta allt på blodigt allvar.

Sedan finns det förstås böcker som inte fallit just mig i smaken och dit räknas definitivt Göran Cederströms "Från hav till hav med Tua-Tua", Heinz Roegners "Längtan till havet" och i viss mån Chichesters "Jorden runt med Gipsy Moth".

Det finns säkerligen många som älskar de böcker som jag inte gillar, och som kanske tycker illa om de böcker jag finner läsvärda, men ovanstående är bara mina synpunkter.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.