Scottland i februari!! behöver hjälp!

Hej!

Jag och 3 kompisar har tänkt att vi ska ge oss ut på en 4 dagars lång vandring i trakterna kring Glasgow i februari, närmare bestämt v 7. Vi är alla 4 17 år och en av oss har erfarenhet från scouterna och vi andra har endast gjort en heldags vandring på Kap Verde. Hur är klimatet då runt Glasgow tror ni att vi klarar det? Eller blir det för kallt, någon som vet hur kallt det blir på nätterna då, det ligger väl på ungefär samma breddgrad som skåne. Anledningen för att vi åker just till Glasgow är att under den tiden kan man åka dit löjligt billigt och vi är alla fattiga studenter.

MVH Per
 
Liten varning!

Hur nära Glasgow ska ni vara? Ska ni upp i bergen?

I närheten av Glasgow brukar vintervädret vara ganska milt, men då menar jag på låg höjd. Det går väl att vandra längs West Highland Way, men det blir troligen ingen bekväm upplevelse, om ni har tur så får ni lite sol.

Men om ni har tankar att vandra i bergen på högre höjd och gå på toppturer mm, ska jag starkt avråda er!!! Man vet aldrig vad man ska få för väder i de Skotska högländerna särskilt på vintern. Det kan finnas mängder med snö och stor lavinfara eller så finns det ingen snö alls, oavsett tänk på det här:

att man fryser ihjäl snabbare i Skottland än på Nordpolen (eller de svenska fjällen)!!

Varför? Jo, för att luftfuktigheten i Skottland är mycket högre!

Ni är oerfarna, så åk till Skottland på sommaren eller göra någonting enkelt på låg höjd då har ni större chans att ha en riktig bra semester!

Ger gärna tips om ni behöver!

ha det bra
Alistair McCann
 
Bästa leden?

Tack för svaren!

Så det skulle bara vara dumt av oss om vi hade några andra tankar än att vandra på west highland way? West Highland way är det bästa stället vi kan vandra på omkring Glasgow om man tänker på årstiden och att vi inte har någon erfarenhet?

Tacksam för svar!
 
Varför Skottland?

Ni är säkert kloka och och ger er inte ut på vandring i lavinfarligt område och tänker på att kolla väderprogoser och annat så visst ger ut! Det *kan* ju bli fint väder...

Hade det varit jag som skulle ut skulle jag åka söderut istället . Tjeckien, Slovakien, Italien eller möjligen Österrike eller något sådant. Chansen är nog mycket större för högtrycksbetonat och *kanske* milt väder där . Dessutom går det att åka billigt dit också. T ex till Krakow, Bratislava eller Prag. t.ex. vandrade jag i januari ifjol i Velka Fatra i mycket milt väder och åkte skidor i Höga Tatra i Februari i solsken och 16 grader.
 
Kartor!

Hej!

Nu har vi bestämt oss och vi kommer att åka till Skottland nästa vecka trots kylan. Är det någon som vet vart vi kan få tag i billiga kartor över west highland way? Är det en bra ide att ta med en GPS?

//Per
 
Hej Per,

Kartor kan köpas på alla vildmarks affärer såsom Tiso eller liknande i stan. är många kartor som behövs för att få med hela leden under rimmlig skala så kan bli dyrt. Har inte gått hela leden själv men har hört att den ska vara lätt, dock ganska lång, och väl utmärkt så det ska inte vara några problem med navigeringen. Är förmodligen mer motiverat att fixa kartor för de eventuella avstickare upp på bergen som ni planerar.

kartor kan oxå beställas från Ordnance Survey's hemsida, men du lär knappast få dom i tid, ni kanske redan har åkt? Vädret är förtillvället rätt ruggit så var som sagt försiktiga.

Hör av er om ni har lust att klättra eller liknande.
/Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
elias.c nepal i februari Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.