Scarpa Freney vs Cerro Torre?

Jag har gett mig in i jungeln av storskor då jag är på jakt efter ett par. Jag har läst foruminlägg här och där och har skaffat mig en uppfattning av vad andra tycker om diverse skor. Scarpa Freney verkar vara en sko som skulle kunna passa, men jag funderar lite över Cerro Torre skon. Jag kan inte läsa mig till när den ena skulle fungera bättre än en andra.
Någon som vet skillnaden? Är den ena mer lämpad för isklättring än den andra? Eller är det skillnad på hur varma de är?
 
cerror torre funkar men är lite kalla

Jag har klättrat is i mina cerro torre. De funkar bra ner till-15 ungfär, då börjar det blir riktigt kallt om fötterna. Var ute i -23 och då var det allt annat än kul. Jag har köpt min för sommarklättring så de har inte rum för dubbla sockar. Funkar dock utmärkt för de där trivsammare dagarna då det bara är ett par minusgrader.
 
Freney vs. Cerro Torre

Jag har klättrat brant is med båda. Upplever dock CT som något mjuka i sulan. Tycker också att det inte var helt optimalt att ha step-instegjärn då skåran fram för stegjärnsbygeln är ganska liten. Freney däremot är mycket exakta med sin svängda läst och smidiga tådel. Freney är enligt mitt tycke en bättre klättersko, men ska du ut och gå en del (långa anmarscher, glaciärer, vanliga alpina turer) så väger det över för CT.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.