Sarekfråga nr 4711

Följer med spänning diskussionerna i en väldans många trådar om Sarek just nu. Vi sticker upp på måndag och tänkte i stora drag köra Kvikkjokk-Aktse-Rapadalen-Routesvagge-Akka. Ingen av oss har varit i just Sarek och vandrat förut, men väl i krokarna däromkring. Vår plan är att göra det så enkelt som möjligt för oss, men med rådande snö- och vattenläge det kanske är dags att redivera vår plan. Skulle gärna få lite tips och råd från er som vet hur det funkar.

Nu sitter jag på jobbet utan karta, men väl med Grundstens Sarekbok framför mig.

Vi tänkte gå från Aktse, den variant av väg nummer 5 som går upp på fjället och rundar en sjö för att sedan gå ner i Rapadalen i närheten av Skårki. Funkar det med snöläget?

Vidare på norra sidan Rapadalen upp mot Routesvagge och Akka enligt vad som verkar vara nån slags standardfärdväg (14 i boken).

What say you?
 
Följer med spänning diskussionerna i en väldans många trådar om Sarek just nu. Vi sticker upp på måndag och tänkte i stora drag köra Kvikkjokk-Aktse-Rapadalen-Routesvagge-Akka. Ingen av oss har varit i just Sarek och vandrat förut, men väl i krokarna däromkring. Vår plan är att göra det så enkelt som möjligt för oss, men med rådande snö- och vattenläge det kanske är dags att redivera vår plan. Skulle gärna få lite tips och råd från er som vet hur det funkar.

Nu sitter jag på jobbet utan karta, men väl med Grundstens Sarekbok framför mig.

Den här online-karttjänsten är en god hjälp http://www.gis.lst.se/lanskartor/

Vi tänkte gå från Aktse, den variant av väg nummer 5 som går upp på fjället och rundar en sjö för att sedan gå ner i Rapadalen i närheten av Skårki. Funkar det med snöläget?

Varför inte på sydsidan av Kiertokiesjtjåkkå? Då kommer ni aldrig högre än 1100 meter och i och med att fjällsidan vetter mot söder bör inte snöläget vara alltför överdrivet.
 
Den här online-karttjänsten är en god hjälp http://www.gis.lst.se/lanskartor/



[Varför inte på sydsidan av Kiertokiesjtjåkkå? Då kommer ni aldrig högre än 1100 meter och i och med att fjällsidan vetter mot söder bör inte snöläget vara alltför överdrivet.

Fantastisk karta. Fabulous.

Sydsidan av Kiertokiesjtjåkkå verkar vara ett utmärkt alternativ, jag minns dock att vi diskuterade det i den tidiga planeringsfasen och bestämde oss för den andra vägen. Men är det mycket snö och trassel så är det.
 
Fantastisk karta. Fabulous.

Sydsidan av Kiertokiesjtjåkkå verkar vara ett utmärkt alternativ, jag minns dock att vi diskuterade det i den tidiga planeringsfasen och bestämde oss för den andra vägen. Men är det mycket snö och trassel så är det.

Jag antar att ni ska ta er en titt ner i Rapadalan från Skierffe-toppen. Från denna utsiktspunkt får ni även en bra bild av snöläget i högre terräng och sydsidan av Kiertokiesjtjåkkå. Det kan kanske vara en idé att utgå från två alternativa färdvägar över fjället norr om Rapadalen och därefter, då ni är på plats och fått er ett vidare begrepp om snöläge, fatta ett beslut.

Sydsidan av Kiertokiesjtjåkkå är krävande bitvis, med en hel del block och rätt brant lutning på sina ställen. Men jag tyckte definitivt att utsikten över nedre delen av Rapadeln, över Nammatj och över Rittok övervägde den fysiska ansträningen det innebar att ta sig fram den vägen.
 
Från Skierfe

Från Skierfe kan ni bara hålla höjd tills ni stöter på Lulep Vassjajåkåtj, följ den ned mot rapadalen så träffar ni på stigen direkt...sedan är det bara att följa stigen vidare... Utsikten hela den sträckan ned mot rapadalen är väldigt fin och relativt lätt att gå!

//A
 
Tackar och bockar för svaren.

Har blivit övertygad om att det är ett bra alternativ. Men hur ser vatten/vadningsläget ut? Är det lättare/svårare längs någon av sträckningarna?
 
Från Skierfe kan ni bara hålla höjd tills ni stöter på Lulep Vassjajåkåtj, följ den ned mot rapadalen så träffar ni på stigen direkt...sedan är det bara att följa stigen vidare... Utsikten hela den sträckan ned mot rapadalen är väldigt fin och relativt lätt att gå!
//A


Hejsan, får jag kidnappa ämnet lite gran och fråga om just den där biten - vi tänker gå den vägen fast motsatt håll (kommande från Snavvevagge/Rapadalen, sen uppför Lulep Vassjajåkåtj vägen till Skierfe) - på vilken sida (Nord/Syd) av Lulep V går man bäst, och kommer det några (svåra) vad längs den vägen eller är det bara att knata på lungt tills man kommer till Skierfe?

Tack!
Jonas
 
Tackar och bockar för svaren.

Har blivit övertygad om att det är ett bra alternativ. Men hur ser vatten/vadningsläget ut? Är det lättare/svårare längs någon av sträckningarna?

Jag vandrade längs fjällsidan ända till Alep Vássjajågåsj och passerade Lulep Vássjájågåsj på cirka 1050 möh och där gick det att ta sig över torrskodd. Nu var detta i slutet av en mycket torr sommar, så det är möjligt att Lulep Vássjájågåsj kan behöva vadas vid andra tillfällen.

Alep Vassjájågåsj var vi däremot tvungen att vada, men det var lugnt. Om ni väljer att gå ned i Rapadalen längs Lulep Vássjájågåsj, så kommer ni att stöta på Alep Vássjájågåsj nere längs stigen. Grundsten skriver om denna jåkk att den "vållar sällan problem".
 
Hemma igen, tänkte passa på att ge en liten sammanfattning...

Kvikkjokk till Aktse var för jävla myggigt, har aldrig sett något liknande. En del regn. Två av fyra i gruppen bestämde sig för att fortsätta direkt mot Saltoluokta från Aktse för att åka hem. Gillade inte myggen eller regnet.

Vi som var kvar blev tvungna (på grund av tidsbrist vid det laget) ändra färdplan. Istället för att ta oss igenom Rapadalen och fortsätta genom Ruothesvagge bestämde vi oss för att bara göra en kortare ögla in i parken.

Gick ovanför Skierfe och höll en del höjd på fjället. Tältade en natt strax bortanför Skierfe och efter det ytterligare två nätter längre bort, på hedarna med utsikt mot Rapaselet. Blåste en del en av dagarna. Tog oss genom ett stenigt pass ner mot Abbmojaure där vi tältade och sedan styrde vi sakta kosan bort mot Kungsleden, och så småningom Saltoluokta, igen.

Myggläge: Ursch.
Vattenläge: Fick göra tre mindre vad vid hedarna väster om Kungsleden mellan Aktse och Svine. Inga större problem, kom över allt i stort sett torrskodda. Vi mötte ett par vandrare som gått fram till Lulep Vassajåkka, men inte tyckt de kommit över och hade därför vänt.
Snö: Några av jokkarna var fortfarande delvis snötäckta på vissa ställen. Eftersom jag inte varit där förut är det svårt att veta hur pass mycket det skiljer sig från det "normala", men snöbryggorna hade kollapsat på några ställen.

En fin tur hade vi i alla fall, och mer myggbett än förväntat. Ingen älg eller björn i kikaren i Rapaselet, men väl en nyfiken hermelin som ville bli kompis med oss uppe på fjället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
valtteri Sarekfråga - Basstavagge till Dagarjavrre Fjällvandring 2
Lövan Sarekfråga Fjällvandring 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.