Säsongen är inte över än...

Ni har väl inte ställt cykeln åt sidan ännu? Var ute på en tur senast idag.

Har haft en och en halv veckas uppehåll p.g.a. att jag försökt vänta ut regnet, men nu kunde jag inte hålla mig längre. När jag började så var det runt noll grader och regn. Har en liten runda som jag gillar att cykla. Stigen hade blivit härligt uppmjukad av de senaste veckornas regn och pölarna var så stora att jag inte ens försökte undvika dem. Leran sprutade friskt i vattenpölarna, men det var ändå härligt att köra. Glasögonen blev fort igensmetade av regn, skit och imma.

Med några kilometer kvar så började det snöa och temperaturen började sjunka under noll. På hemvägen slutade framväxeln att fungera. Kollade ner och de låg ungefär ett två centimeter tjockt lager med lera över reglaget.

Väl hemma igen kollade jag in cykeln. Aldrig har jag sett den så skitig förut. Stora delar av cykeln var täckt med centimeter tjock lera och när jag skulle rengöra den upptäckte jag att leran frusit till is! Inte trevligt, men varmt vatten och en borste gjorde susen. :) Nu var temperaturen runt minus ett. Skall kolla in om framväxeln fungerar igen när cykeln torkat. Jag tror jag börjar längta till skidsäsongen ändå...

/Jonas U
 
håller med dig...

15 mil i veckan året runt är mitt mål och det håller jag. Visst, utrustningen kanske slits men kondisen håller!
 
Strongt..

Nu skrev jag detta den sista November och vad jag minns hade det knappt varit minusgrader. Femton mil i veckan, det är ganska bra det. Själv har jag övergått till MTB+skidor. D.v.s. jag tar cykeln till ett längdspår inte allt för nära hemmet. Allt man behöver är en ryggsäck där man kan spänna fast sina skidor. Haglöfs Tight är t.ex. utmärkt. Inte speciellt aerodynamiskt, men det går att cykla rätt så fort ändå.

Nu har det varit milt på sistone, men det är inte speciellt kul att cykla i minus åtta och kallare. En rånarluva kanske inte skulle vara helt dumt. På skidor är det inga problem ner till minus tjugo.

/Jonas U
 
Slut?

Tar säsongen någonsin slut?

Är det inte bar så att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder?

Ursäkta klyschan men själv kör jag året runt.

Klart att det är trevligare att cykla i strålande solsken. Men lite slit i höst och vinter gör ju cyklingen på vårkanten och i sommar så mycket skönare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas P [Film] Inspiration inför säsongen Mountainbike 30
utter MTB-säsongen över? Mountainbike 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.