Hej.
Ser att Kicking Horse nämns lite grann i diskussionen. Spenderade 3.5 månad där förra vintersäsongen. Jag bodde även 4,5månad i Whistler säsong 06/07 så jag skulle väll kunna dela med mig av mina åsikter om de två ställena.
Whistler:
Stort system som alla typer av åkare klarar att åka, och det är såpass stort att man inte tröttnar på systemet i sig. Grym park för dom som gillar det. Fruktansvärt mycket folk! Räkna med långa köer under helgerna, och i att tala på hur det är efter ett dump... Det är en grym puderhets efter snöfall. Mkt folk gör även att out-of-bounds åkningen blir relativt fort uppkörd.
Whistler ligger vid kusten = fuktigt & tung snö, MKT snö, varmt, en hel del dimma och faktiskt regn (även i januari).
Whistler by är ju ett kapitel i sig. Barer, nattklubbar och skishops överallt.
Liftkortet är svindyrt! Jag fick betala ca 10.000kr och det var ändå på earlybird.
Boende måste fixas innan ankomst.
Sammanfattnings vis: Bra ställe att göra första säsong på när man inte riktigt vet vad för typ av åkning man prioriterar eller har koll på.
____
Kicking:
Grym terräng! Finns hur mkt exponerat och krävande åkning som hellst. Ett ställe att utvecklas på. Brant åkning, inget man åker som nybörjare (vare sig i pist eller utanför).
Väldigt fin torr snö, dock betydligt mindre mängd än i whistler (där snön ändå regnade bort...).
Väldigt litet skidsystem (2liftar som man använder), vilket gör att om du inte gillar att tura så kommer du bli uttråkad efter 14dar.
Gillar du däremot att tura har du kommit till himmelriket. Extremt bra åkning out-of-bounds där man med lätthet kommer tillbaka till systemet. Finns istort sett alltid orört att hitta, även efter 1,5 veckas torka. Man ska verkligen ha koll på sin lavinkunskap, gick mkt laviner förra året. Något man aldrig hörde om i whistler.
Sedan har du Rogerspass runt 50min ifrån Golden. Där pratar vi riktigt åkning. Ett turmecka utan dess like.
Lite folk och betydligt billigare liftkort!
Golden är som sagt en håla. Har vad som krävs, inte mer. Så har man en partysäsong framför ögonen så har man verkligen valt fel. Man är här för åkning.
Jag trivdes som fisken i vattnet! Hade klart mkt roligare och bättre åkning här. Sedan klarar jag mig iofs kanon utan whistlers nöjesliv.
_____
Var aldrig till Revelstoke men mina rumskamrater åkte dit över dagen. Dom tyckte det va okej, men skulle nog inte vilja va där en säsong. Revelstoke skryter med fallhöjd, visst det stämmer. Men skogen täcker istort sett hela berget, så fallhöjden äts upp kan man säga. Vågar inte uttala mig allt för mkt då jag inte varit där utan hört från kompisar.
Undrar du över något så är det vara att fråga. Annars finns det mängder av forumtrådar på: freeride.nu där det verkar som varannan medlem ska till whistler iår.