Särkses Yngve

Koordinatsystem

Jag tycker den här diskussionen är intressant, eftersom eldledning var min huvudtjänst i lumpen samt att jag nu läser en ingenjörsutbildning.

Jag köper dock inte riktigt L-G:s förklaring. Jag har alltid lärt mig att ett positivt orienterat (ett vanligt) koordinatsystem har z-axeln riktad tvärtom jämfört med L-G:s beskrivning (Exempelvis X-axeln åt öster, Y- mot norr och Z- mot himlen).
 
Pinsamt, pinsamt

Ditt svar gjorde mig verkligen osäker så jag grävde fram mina gamla matteböcker från gymnasietiden (70-talet). Där hittade jag en enda illustration med z-axeln in i papperet, alla andra har den uppåt från papperet, som du lärt dig. Konventionen är alltså tvärt emot vad jag skrivit tidigare. Jag ber om ursäkt. När jag fick höra den i mitt tycke ganska eleganta förklaringen första gången svalde jag den med hull och hår, och mindes samtidigt uppenbarligen helt fel från min skoltid.
Egentligen är den ”felaktiga” förklaringen fortfarande helt logisk, det är bara det att den INTE följer den moderna konventionen för uppritning av koordinatsystem. Nästa fråga som då inställer sig är: Har konventionen alltid sett likadan ut eller har den ändrats? Kanske är det här förklaringen till omkastning av x och y ligger. Kan det vara så att när rikets nät kom till var konventionen annorlunda, med z-axeln in i papperet? Finns det någon som har en gammal mattebok och kan kolla, eller någon med åldern inne och bättre minne än jag som kommer ihåg? Har konventionen inte ändrats är mysteriet med de omkastade x- och y-axlarna fortfarande olöst.
 
Därför att det ÄR vridet

Kan det vara så här enkelt: I den vanlig Mercators projektion tänker man sig en cylinder runt jorden parallellt med jordaxeln så cylindern tangerar ekvatorn. Sen får man förställa sig en lampa i jordens centrum så att meridianerna kastar skugga på cylindern. Då blir X och Y helt naturliga. I Gauss projektion, även kallad Transverse Mercator, vrider man cylindern 90 och låter den tangera valfri längdgrad i stället, t.ex. den där 2,5 gon V Stockholms observatorium, eller vad det brukar stå på kartorna. Om man låter X och Y behålla sina platser på "cylindern" så blir det ju omkastat i verkligheten.

Kan det vara så???

Per
 
Eureka! (hoppas jag)

Per Y. har nog kommit med det mest konstruktiva förslaget hittills. Han har rätt i stort, men det är ändå en sak som inte stämmer, nämligen den positiva riktningen. Hur vrider man ett koordinatsystem (eller cylinder i det här fallet) med positivt y uppåt och positivt x åt höger så att x blir positivt uppåt och samtidigt y positivt åt höger???

DOCK:

Efter att ha läst på Lantmäteriets hemsida (Geodesi och GPS) och i Nationalatlasen (delen Sveriges kartor, 1990) har jag funnit svaret. Per är inne på helt rätt spår: själva axelbenämningen har med den vridna cylinderprojektionen att göra.
Så här är Rikets nät konstruerat (hoppas jag fått allt rätt denna gång). Rikets nät är ett rätvinkligt koordinatsystem med enheten meter och positiv riktning på vanligt sätt. Rikets nät härstammar från 1940-talet och grundar sig på en Gaussisk cylinderprojektion där cylindern tangerar klotet i polerna och utefter Sveriges ”medel-meridian”. Den meridianen (longituden) går 2.5 gon V om Stockholms gamla observatorium (1 gon = 0.9 grader) och går mycket ungefärligt genom Vimmerby, Arboga, Fagersta, Edsbyn, Ånge och Ammarnäs. Denna medelmeridian är per definition x-axel när man gör Gauss-projektioner (här har vi svaret alltså). Utefter denna linje ligger alltså O-V-koordinatens (=y) noll. Detta medför dock att allt som ligger väster om denna longitud får ett negativt värde på O-V-koordinaten, vilket är mycket olämpligt. Därför lade Rikets allmänna kartverk (numera Lantmäteriet) från första början till en korrektionsterm på +1500000 på alla O-V-koordinater (=y). Den hypotetiska nya nollinjen hamnar då i Atlanten. Alla O-V-koordinater blir på detta sätt positiva i Rikets nät och medellongituden får givetvis värdet 1500000. (Det är också den enda N-S-linje där Rikets nät och geografiskt norr är parallella. Ju längre åt sidorna från 1500000 man kommer, desto brantare skär longituderna Rikets nät.)
N-S-koordinatens (=x) värden har man fått genom att mäta avståndet från ekvatorn (i meter) och räknat positivt norrut från ekvatorn utefter Sveriges medelmeridian (=x-axeln). Stockholms mitt har N-S-koordinat 6580000 ungefär. Det innebär att det är 6580 km till ekvatorn. (Detta är en sanning med en liten modifikation, men låt oss bortse från den just nu.).
I och med att man valt korrektionsterm och ekvatorsavstånd som man gjort, kommer alltid x och y värdena att vara olika, så det finns egentligen ingen risk för sammanblandning.
Så är Rikets nät konstruerat, i korta ordalag. Det är alltså lite hemsnickeri inblandat och det är väl inget fel i det.

Svaret på frågan borde vi lätt fått genom att ringa till Lantmäteriet. Som ni läst längre upp på den här tråden har Sven S. redan gjort det och fått svar från 4 personer och ändå inte blivit så värst mycket klokare

Jag ringde själv till Lantmäteriet för en månad sedan och hade en fråga om koordinatsystem. Från växeln blev jag hänvisad till en ”kunnig” person. Jag frågade vad det var för skillnad mellan ett koordinatsystem och ett kartdatum, något jag tycker är lite oklart. Personen svarade: Vad är ett kartdatum? Det har jag inte hört talas om.
Det finns säkert många kompetenta personer på Lantmäteriet, men det tycks inte vara de som svarar i telefon.
 
En jordglob med bara "himma" på

Man kan ju precis lika gärna göra en sådan projektion, där man låter nollmeridianen passera köksdörren, och sedan lägger på "lagom" mycket falsk öst och nord till systemet. Då får man ett "eget nät", där köksdörren har exempelvis X 100000, Y 100000. Sedan kan man ju lätt se hur långt i de fyra väderstrecken man befinner sig från hemmet.

Med en GPS låter detta sig dessutom lätt knappas in, som en "User UTM grid", eller vad det nu heter, beroende på språket i grunkan.

Så mycket närmare en jordglob med bara "himma" på kan man knappast komma!

Anders
som kommer från Skåne...
 
Re: Eureka! (hoppas jag)

L-G; sa:
Per Y. har nog kommit med det mest konstruktiva förslaget hittills. Han har rätt i stort, men det är ändå en sak som inte stämmer, nämligen den positiva riktningen. Hur vrider man ett koordinatsystem (eller cylinder i det här fallet) med positivt y uppåt och positivt x åt höger så att x blir positivt uppåt och samtidigt y positivt åt höger???

Tänkte jag inte på... Nåväl. Eftersom både min Garmin och OziExplorer säger East och North i stället för X och Y så låter jag det förbli ett mysterium i stället för att grubbla mig tokig :)

Per
 
Jaså?

pery; sa:
Eftersom både min Garmin och OziExplorer säger East och North i stället för X och Y så låter jag det förbli ett mysterium i stället för att grubbla mig tokig :)

Per
Min Garmin säger minsann X och Y, om jag ställer in den på Rikets nät (eller deras nyare variant, RT 90 för den delen).

Anders
 
Jodå!

[/QUOTE]
Min Garmin säger minsann X och Y, om jag ställer in den på Rikets nät (eller deras nyare variant, RT 90 för den delen).

Anders
[/QUOTE]

Min säger East och North. Eller Ost och Nord om man ställer in den för att tala ärans och hjältarnas språk.

Det är en GPS12.

Per
 
Som hos bilhandlarna

Jaha, då förstår jag. Det är väl som om man köper en ny bli, och sedan har synpunkter på den tre veckor efter köpet. Då går killarna hos bilhandlaren ut, tittar på bilen, kliar sig i huvudet och säger: "Jaha, du har en sån GAMMAL modell".

Eller så fick de inte plats med mer text i rutan för positionen i min Vista, så det fick bli X och Y.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gladegp Xerxes o Yngve Navigering 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.