Eureka! (hoppas jag)
Per Y. har nog kommit med det mest konstruktiva förslaget hittills. Han har rätt i stort, men det är ändå en sak som inte stämmer, nämligen den positiva riktningen. Hur vrider man ett koordinatsystem (eller cylinder i det här fallet) med positivt y uppåt och positivt x åt höger så att x blir positivt uppåt och samtidigt y positivt åt höger???
DOCK:
Efter att ha läst på Lantmäteriets hemsida (Geodesi och GPS) och i Nationalatlasen (delen Sveriges kartor, 1990) har jag funnit svaret. Per är inne på helt rätt spår: själva axelbenämningen har med den vridna cylinderprojektionen att göra.
Så här är Rikets nät konstruerat (hoppas jag fått allt rätt denna gång). Rikets nät är ett rätvinkligt koordinatsystem med enheten meter och positiv riktning på vanligt sätt. Rikets nät härstammar från 1940-talet och grundar sig på en Gaussisk cylinderprojektion där cylindern tangerar klotet i polerna och utefter Sveriges ”medel-meridian”. Den meridianen (longituden) går 2.5 gon V om Stockholms gamla observatorium (1 gon = 0.9 grader) och går mycket ungefärligt genom Vimmerby, Arboga, Fagersta, Edsbyn, Ånge och Ammarnäs. Denna medelmeridian är per definition x-axel när man gör Gauss-projektioner (här har vi svaret alltså). Utefter denna linje ligger alltså O-V-koordinatens (=y) noll. Detta medför dock att allt som ligger väster om denna longitud får ett negativt värde på O-V-koordinaten, vilket är mycket olämpligt. Därför lade Rikets allmänna kartverk (numera Lantmäteriet) från första början till en korrektionsterm på +1500000 på alla O-V-koordinater (=y). Den hypotetiska nya nollinjen hamnar då i Atlanten. Alla O-V-koordinater blir på detta sätt positiva i Rikets nät och medellongituden får givetvis värdet 1500000. (Det är också den enda N-S-linje där Rikets nät och geografiskt norr är parallella. Ju längre åt sidorna från 1500000 man kommer, desto brantare skär longituderna Rikets nät.)
N-S-koordinatens (=x) värden har man fått genom att mäta avståndet från ekvatorn (i meter) och räknat positivt norrut från ekvatorn utefter Sveriges medelmeridian (=x-axeln). Stockholms mitt har N-S-koordinat 6580000 ungefär. Det innebär att det är 6580 km till ekvatorn. (Detta är en sanning med en liten modifikation, men låt oss bortse från den just nu.).
I och med att man valt korrektionsterm och ekvatorsavstånd som man gjort, kommer alltid x och y värdena att vara olika, så det finns egentligen ingen risk för sammanblandning.
Så är Rikets nät konstruerat, i korta ordalag. Det är alltså lite hemsnickeri inblandat och det är väl inget fel i det.
Svaret på frågan borde vi lätt fått genom att ringa till Lantmäteriet. Som ni läst längre upp på den här tråden har Sven S. redan gjort det och fått svar från 4 personer och ändå inte blivit så värst mycket klokare
Jag ringde själv till Lantmäteriet för en månad sedan och hade en fråga om koordinatsystem. Från växeln blev jag hänvisad till en ”kunnig” person. Jag frågade vad det var för skillnad mellan ett koordinatsystem och ett kartdatum, något jag tycker är lite oklart. Personen svarade: Vad är ett kartdatum? Det har jag inte hört talas om.
Det finns säkert många kompetenta personer på Lantmäteriet, men det tycks inte vara de som svarar i telefon.