Sämre kvalite på skalplagg?

Ang kvaliteten pà Klättermusens kläder och ryggsáckar har jag bara positiva erfarenheter, bàde vad gáller design, materialval och konfektion. Dock ska tilläggas att jag aldrigt ägt nâgot av deras membran-plagg.

Om ett material delaminerar är det inte direkt konfektions-företagets fel, utan orsaken ligger hos den som levererat/tilverkat textilen i frâga.

Anvánder man sig av underleverantörer som har dokumenterat dâliga resultat, sà fâr man väl efter ett tag skylla pâ konfektions-företaget, men jag tycker det verkar som KM bytt leverantör när det uppstâtt problem (typ eVent).

När det gáller just eVent sâ höjdes det ju tidigare till skyarna av mânga debatörrer pà detta forum eftersom det i vissa tester "andades" báttre än Gore-Tex och andra. Kan ju vara intresant att se att tester och verkliga livet ibland är olika ting, samt att "andningen" bara är en egenskap som bör värdesáttas. Det finns som sns även en hel del andra parametrer som bör funka fâr att slutprodukten ska uppfylla alla de krav man idag stáller pà densamma.
 
För att svara trâdstartaren sà kan det nog ligga lite i vad han ságer, att skalplaggen ofta hâll báttre förr.

Dock bör man ha i âtanke att i Gore-Tex barndom sà koncentrerade man sig mer pà att uppfylla krav pâ vattentáthet och hàllbarhet, och mindre pà andning och lâg vikt. Yttermaterialen var oftast mycket tjockare och skyddande än idag (typ Cordura-liknande)

Dock: det räcker ju med att exempelvis läsa inläggen i detta forum för att inse att vad mànga idag söker ("kräver") är lâg vikt och extremt hög andningsförmàga.

Om man nu stannar upp ett ögionblick sà är det inte helt svârt att räkna ut att dessa parametrar oftast är ganska svàra att kombinera med de gamla goda idealen làng hàllbarhet etc.

Vad som nu är "Pâ modet" är att försöka kombinera olika slags material i en och samma jacka, för att kombienra látta, mer andades material med mer slitsarka etc, beroende var pà jackan man anser att det kan uppstâ mest slitage, stretch där man ska strectcha, samt även med att kombinera in Softshell där det kan vara skönt att ha lite varmt foder. etc (Comfort mapping)
 
KM har haft problem med delaminering oavsett om det gällt Cutan, Event eller Cutan II (tror KM benämner det så). KM började med Cutan, det funkade inte, så bytte de till Event, det funka heller inte, nu är de tillbaks på en nyare variant av Cutan, det verkar fortfarande inte helt lyckat.

Lundhags och AlpineLowe har båda använt Event i några år, jag har inte hört något om delamineringar där.

Det kanske ligger nått i det som skrevs här tidigare om KMs vävar och expansion i fuktigt tillstånd.
 
Hade inte Lowe Alpine nåt material som hette triple point? Det fick väl ganska bra betyg i både tester och bland användare? Tror monsen skrev nån rad om det.
 
Lowe Alpine har använt och använder triple point sedan länge, men ett tag hade de event i några av sina extremjackor, 3-4 år sedan tror jag.
 
Klättermusen och andra fabrikanter

Klättermusen har använt Gore-Tex i sina plagg i slutet av åttiotalet. jag köpte ett ställ då som var hiskeligt dyrt med den tidens mått och det är det bästa ställ jag haft för vinterfriluftsliv. Materialet var en ngt pansarartad trelagers Gore-Tex väv som höll och höll för år av flitig användning på fjället.
Byxorna gav först upp efter mer än femton år, anoraken får ännu göra tjänst dock är tejpningen av sömmarna slut och den hänger nog mest med för att den har en överlägsen kapuchong..

Jag har också haft en TNF Moonson (tror jag den hette) som använts vår höst och sommar samt dagturer och i backen på vintern, även på denna så var det tejpningen som gav sig först och tyget i sömmar och stadkanter. Kvaliteten var en ngt tunnare trelagers Gore-Tex och jackan gjorde nog tjänst i tiotalet år. Kapuchongen var bra trots sitt till synes enkla utförande.

Numer sliter jag sommartid men även vår och höst på en Peek Performanceanorak i enn tunn trelagers ribstopväv, den har nog hängt med i snart tio år, inga delamineringar men sömmarnas tejpning har släppt och ryggsäckar har nött hål i väven. Jackan är begåvad med en sällsynt underlägsen kapuchong.

Vård har bestått av regelbunden tvätt och återimpregnering.

Som vinterfjällbyxa har jag nu ett par Everest Free-Ride och jag är mycket nöjd med dessa och anseratt de svarar mot högt ställda krav så långt som jag testat dem. En avgjord nackdel är att de inte har nån "skita utan att dra ned hela brallan funktion", på sommarfjället använder jag numer ett Craft regnställ som arbetsköparen begåvat mig med och det duger mycket väl för sommarfjället. Och i vinter så skall jag prova ett Everestskal köpt på rea för en tusing och se hur det klarar turer, backen och en tältvårtur. Jag är vid gott mod om dess prestationsförmåga.

Ty även på rea börjar många av märkesplaggen vara absurt dyra för att rymmas i en familjs budget och det verkar ju dessutom som om kvalteten på material och sömnad dalat över tiden.

Sedan som alltid kunskap och erfarenhet samt kondition är viktigare än att ha absolut rätt märke och material i plaggen och kan ej heller ersättas av utstyrets egenskaper.
 
Om jag inte har fel använder de sig av frasen Durable waterproof.

Vill man ha Eternal waterproof sâ bör man klá sig i plast, gummi, neopren etc.

Vi frågar efter något som inte finns, hållbart, tunt, andas (bara åt ena hållet). Egentligen borde vi skylla oss själva när vi köper tejpade plagg - tro sjutton att det inte håller.

De gamla regnkläderna var inte så dumma, men hipfaktorn är låg.

När jag köpte KM-grejor för flera år sedan pratade jag med dåvarande kvalitetschefen Anders. Han föredrag Etaproof eller Ventile som det hette då, just pga alla lamineringsproblem med GoreTex och Cutan. Dumt nog vill vi som kund ofta ha hitech även om oldtech egentligen är bättre.
 
På det sätt jag använder mitt lätta, tunna goretex pac-lite ställ (Haglöfs LIM) kan det säkert hålla 10 år eller mer. Det ligger nämligen nästan alltid nerpackat i sina små nätpåsar när jag är ute. Tas endast fram när det regnar ordentligt eller blåser som sjutton, när man står still då troligast. Annars föredrar jag softshell-varianter utan membran. På vintern med många minusgrader gärna en tättvävd impregnerad bommullsjacka.
 
När jag köpte KM-grejor för flera år sedan pratade jag med dåvarande kvalitetschefen Anders. Han föredrag Etaproof eller Ventile som det hette då, just pga alla lamineringsproblem med GoreTex och Cutan. Dumt nog vill vi som kund ofta ha hitech även om oldtech egentligen är bättre.
Aha! Där har vi det. Han använder bara KM och tror att det ska vara så, att skiten delaminerar och avtejpar sig själv. Ingen som har en gammal Berghaus Trango i nyskick att sälja till den stackaren? ;)

P.S. Ja, jag har en numer ganska sliten KM Etaproof. Nej, den höll inte i närheten lika bra som min gamla Berghaus Gore-Tex. Inte ens en tredjedel så länge. D.S.
 
Klättermusen fick miljöpriset Nordens Gröna Bälte och som en del av deras filosofi finns med i motiveringen.

företagets filosofi är att en produkt som håller dubbelt så länge också har hälften så stor miljöpåverkan.

-Åke
 
Jag har också haft en TNF Moonson (tror jag den hette) som använts vår höst och sommar samt dagturer och i backen på vintern, även på denna så var det tejpningen som gav sig först och tyget i sömmar och stadkanter. Kvaliteten var en ngt tunnare trelagers Gore-Tex och jackan gjorde nog tjänst i tiotalet år. Kapuchongen var bra trots sitt till synes enkla utförande.

Hade också en moonson, lila till färgen. Den höll i flera år tills dragkedjan gav upp. Den hade fickor nedtill som man kunde bekvämt vila händerna i. Och den var nog inte så tung heller. Vilken nostalgi. Gick med den i regnet i prag en gång...
Snackade med en kille i en outdorr butik en gång, han beskrev skillnaden mellan klättermusen och arcteryx som att klättermusen använder en yxa för att skära sina kläder medan arcteryx är mer som att likna med en kirurgs skallpel. lite överdrivet men det ligger något i det, jag tror inte klättermusen har resurserna att skapa så bra sydda plagg som de vill. Dock, som skrivet tidigare, vissa av deras produkter är bra såsom LIV jackan och njal anoraken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
schuka Aquilo och Reval; kvalite? Butiker och leverantörer 17
Eva_Lundgren Kvalite Point 65 Butiker och leverantörer 47
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
Brune Märklig prissättning på XXL Butiker och leverantörer 205
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.