• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sällskap till (foto)vandringar och (foto)utflykter?

Hej!

Är det någon som är intresserad i vandringsturer med betoning på foto? Jag har för det mesta gjort dagsturer med fotoryggsäck men tycker att jag har redan gjort allt som går att göra som dagstur så nu tänker jag på att nå lite längre och göra övernattningsturer också. Men eftersom jag inte känner till någon som har tid och lust att vandra (eller åka skidor) så är jag alltid ensam, vilket jag börjat ledsna med nu efter alla åren. Sällskap skulle uppskattas!

Jag rör mig främst i Funäsfjällen och har samlat på mycket lokalkunskap så är det någon som behöver tips om bra fotoställen och intressanta turer, så fråga på bara.

Jag bor i Hälsingland och brukar göra lokala fotoutflykter nästan varje helg. Men här är jag också ensam, jag bara hittar inte några som har samma intresse eller tid - de flesta i min åldersgrupp har ju familjer och jag förstår att de har andra prioriteter.

Kika in gärna på min hemsida http://www.minnak.net så får ni en idé på vad jag sysslar med, jag hoppas på att det finns några fotoentusiaster som vill hänga på! Och förresten, att vara fotograf är inte ett krav, bara man har tålamod att vänta på någon som vill ta tid på sig att knäppa kort. ;)

//Minna
 
Många riktigt fina bilder du har på din hemsida, blev särskilt imponerad av fågelbilderna! Hade gärna varit turkamrat på helgturer, m.m. men jag bor för långt bort (Skåne).

Om du vill ha sällskap även på en lite längre tur så får du gärna höra av dig. Själv planerar jag att vara iväg på fjälltur minst två veckor i sommar, antagligen i juli. Går gärna orösat och helst utanför allfarlederna. Tittar just nu på lite olika alternativ med start i Nikkaluokta. Planerar att gå själv men skulle inte ha något emot sällskap på hela eller delar av turen.
 
sommarvandring/fototur

Precis hemkommen från min skidtur mellan Nikkaluokta och Katterjåkk-Abisko och när jag skidade Nallo och Vistas fick jag känslan att detta vill jag till i sommar (Söker också vandringssällskap). Tanken är att vandra in till Nallo stanna där i 3-4 dagar för dagsturer och foto sedan vidare till Vistas för att där också stanna 3-4 dagar av samma anledning. Lite toppturer kanske har man tält som basläger. In och utgång ej bestämt ena hållet via Lisas stuga och sedan ut mot Abisko? Kanske via Sielmmávággi. Glaciärer, dalar, sjöar och toppar som dagsturer. Har semester v29,30,31.

MVH Joakim
 
Tobbe, tack! :) Två veckor i nuläget är lite för mycket för mig, jag har ingen vana av längre vandringar så jag måste nog börja med lite kortare.

Jocke, lite otur med timingen, jag hade precis börjat planera en annan tur för min semestervecka v29 (japp, dessutom bara en enda vecka - jag har spridit ut mina semesterdagar i år).

Jag tror att ni killar är lite för ambitiösa för mig... alltså absolut ingenting fel med era planer, det är bara det att så långa turer känns inte helt realistiska för mig med tanke på att jag har bara gjort dagsturer. Men jag ska komma ihåg, efter lite mer erfarenhet så vill jag säkert ha lite mer utmaningar också. Träningen börjar nu i sommar! :)
 
Hej!

Jag gillar och vandra och brukar då fota en hel del. För mig är nog dock fokuset att vandra.
Tittade på din hemsida det var jätte fina bilder.

Men bara så jag vet ungefär hur länge brukar du liksom ta tid till och fota typ per bild / antal bilder på en dag. Har bra tålamod men inte sitta och vänta på att rätt tillfälle liksom ska uppenbara sig av sig själv.
Hur tung är din fotoutrustning? Hur långt vill du gå på en dag?

Hursom är jag en tjej på 30 med stor vandrar erfarenhet som bor i Medelpad, att vara ute över helgen blir då för mycket resa/antal dagar, men hur ställer du dig till en vecka eller däromkring.
Härjedalen/Jämtland/Dalarna är jättefint och jag kan ta mig dit.

Enda kraven är att jag har hund med mig och inte bor på fjällstationer mer än som undantag=för dyrt. Jag har mycket övrig utrustning om du vill låna något/dela tält/dyl.

Skriv gärna igen om hur du tänker/känner.
MVH
 
Hej!

Jag gillar och vandra och brukar då fota en hel del. För mig är nog dock fokuset att vandra.
Tittade på din hemsida det var jätte fina bilder.

Men bara så jag vet ungefär hur länge brukar du liksom ta tid till och fota typ per bild / antal bilder på en dag. Har bra tålamod men inte sitta och vänta på att rätt tillfälle liksom ska uppenbara sig av sig själv.
Hur tung är din fotoutrustning? Hur långt vill du gå på en dag?

Hursom är jag en tjej på 30 med stor vandrar erfarenhet som bor i Medelpad, att vara ute över helgen blir då för mycket resa/antal dagar, men hur ställer du dig till en vecka eller däromkring.
Härjedalen/Jämtland/Dalarna är jättefint och jag kan ta mig dit.

Enda kraven är att jag har hund med mig och inte bor på fjällstationer mer än som undantag=för dyrt. Jag har mycket övrig utrustning om du vill låna något/dela tält/dyl.

Skriv gärna igen om hur du tänker/känner.
MVH

Hej!

Det är ljuset som avgör hur lång tid jag stannar till för att fota. Om ljuset är dåligt, då fotar jag nästan ingenting alls. Blir det fint ljus däremot, då ser jag till att utnyttja det för att det händer inte så ofta och det känns nästan kriminellt att slösa bort ljuset. ;)

Min fotoutrustning väger ca 4 kg, beror lite på vilka objektiv jag väljer att ha med. Jag brukar gör dagsträckor på 15-20km, längre än så har jag aldrig provat. Jag är dock inte så sugen på att vandra en hel vecka för då blir ryggsäcken för tung, med tanke på fotogrejerna. Foto och vandring går hand i hand för mig - hur jag än gillar att vandra, känns det lite meningslöst att ta mig till fina platser och utsikter och inte kunna föreviga det i bild. ;)

Jag har hundallergi men utomhus är det inget problem. Och bor man i varsin tält är det inget problem heller. Så om du någon gång kan tänka dig att göra en lite kortare tur, hör gärna av dig! :)

Mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pumba Sällskap till sommarens Norge resa sökes. Reskompis 0
erikgar Sällskap i Falun/Dalarna till alla möjliga friluftsaktiviteter Reskompis 0
fosvald Sällskap till Løbetur v. 36 2014 ? Reskompis 0
Firedance Sällskap till Kebnekaise i sommar? Reskompis 1
MagnusXl Sällskap till Fjällvandring v 32-33 Reskompis 0
pelleplutt1 2 tjejer vill ha sällskap på söderåsen till helgen! Reskompis 11
Johanna81 Sällskap till Åre Reskompis 0
Denise_H Sällskap Jämtlandstriangeln v. 34 nybörjare Reskompis 4
ålänning Sällskap på livsresan Reskompis 0
BACKPACKERMAN Reskompis o Vandrings sällskap Reskompis 0
KarlSwe Sällskap sökes . Vandra camino de Santiago Reskompis 5
biznis Sällskap norrut Reskompis 0
lennart80 Vandring sällskap. Reskompis 3
Essa NZ i februari/mars - sällskap? Reskompis 0
Erik Lindfors Söker sällskap för ett kortare äventyr 13-18 augusti Reskompis 1
shusplash Sällskap ut i naturen Reskompis 1
kanis Sällskap fjällvandring cirka vecka 28-32? Reskompis 14
Svante S Nybliven pensionär med hund önskar sällskap på fjällvandringen efter den 18 augusti Reskompis 1
Loijzan sällskap minitur Reskompis 1
Nattkryp Sällskap längs vägen? Cykla Gävle-Amsterdam Reskompis 3
Atli Sällskap Kibbutz Reskompis 0
tröttast Mor o dotter vill ha kort cykelsemester i sommar, gärna med sällskap, Reskompis 0
zimallawke Fjällfest 2008-sällskap Reskompis 0
JonathanW Sällskap på vintertälttur i februari Reskompis 9
chrtur Aktivitets-sällskap i alperna? Reskompis 0
johnliungman Sällskap för road trip Gällivare-Tromsö sökes! Reskompis 0
Luffarn GRÖNLAND - sällskap sökes! Reskompis 5
Kristian24 Sällskap Reskompis 0
AT Kanske lite sällskap!? Reskompis 0
Sällskap hela/halva kungsled i påsk Reskompis 2
Sällskap för toppbestigning av Sarektjåkkå 30/8-1/9 Reskompis 0
Tewertson Följ med mig till Matterhorn? Reskompis 2
Fartdåren2014 Skidresa till österrikiska Stubaital i påsk Reskompis 0
Lundberg83 Samåkning till Strövtåg Fjällfestival Reskompis 0
LUKA Vandringkompis sökes till Rago NP/Norge V. 38! Reskompis 0
StorSkon Liftar/Resesällskap till Europa Reskompis 0
Engblom Åka till Alaska Reskompis 42
MartinPaddlr Frivilliga till Packraftingtur - Kroatien vecka 44? Reskompis 0
Linus_G Enkebiljett till Färöarna Reskompis 8
rookieo Samåkning till Lofoten Reskompis 4
Mad-Man Abisko till Nikkaluokta mitten av Aug Reskompis 2
Sote Cykeltur till Italien Reskompis 0
saraabeiramar Grövelsjön/Idre 05:e till 11:e December Reskompis 0
Riwih Vandringssällskap till Trolltunga i Bergen (v.28) Reskompis 0
JRX Abisko till Kvikkjokk vecka 32 - 35 (6-30/8) Reskompis 0
trvlr Resa till Georgien och Armenien - vandra i Svanetien Reskompis 2
fosvald Transport Nikkaluokta till Kiruna Reskompis 1
fosvald Transport Kiruna till Abisko Reskompis 0
Terese1984 Resesällskap till Nord norsk Klatreskole v.29 Reskompis 0
nilles Resesällskap med UCPA V7 till Serre Chervalier Reskompis 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.