Säl(l)synta djur

Ett under att du missat sälarna Kalle! Vad jag förstått är du ute en hel del och säl ser jag oftast jag är ute (fina dagar med bleke då dom också är lättast att se givetvis) både utanför saltholmen och Kärringön där jag paddlar. Kul tips om att paddla baklänges för man blir lite trött i nacken när man spanar efter säl.

Jag har en röd kajak, det kanske är melodin?
 
H-Väderö

Om du kör ner till Torekov och paddlar en runda runt Hallands Väderö så är det med 99,9 % säkert att du ser säl, en tur på ca 16km. Se till att du håller dig utanför sälresarvatet bara så du inte stör dom såm liven.
 
För att hitta fler sälar kan ett tips vara att kolla in var det finns sälskyddsområden på sjökortet. Du får inte komma närmare än 50 m tror jag det är, men sälarna håller ju sig inte bara inom själva området hela tiden utan rör sig smart nog utanför. Ett sådant litet område är skären och böarna "Sälungarna" som ligger precis söder (eller om det är norr) om fyren Sälöknappen. Sälöknappen befinner sig mellan Marstrand och Björkö ungefär. Där brukar det i alla fall ofta ligga sälar och lata sig när man seglar förbi.
 
Sääääl!

Om du snabbar dig ner till Klippan där älvsnabben lägger till så kanske du hinner. Jag såg en simma omkring där med huvudet högt vid 11.15. Heja, heja.
 
Mer säl!

Hej Kalle
Har du sett någon säl ännu?
Jag såg två stycken alldeles N Björkö igår vid 13-tiden. De låg på var sin sten. När jag såg dem var det tyvärr försent så de hoppade i. Sedan lekte de kurragömma i ca 15 min, som närmast ca 10m bort.
Förövrigt var det kanonväder, bleke, 10 grader varmt, och sol. Jag hade dock problem att komma ut då det fortfarande läg is i vikarna runt Blörlanda kile. Den varken bar eller brast så det var hårt jobb och en del simmande. Jag skulle tagit med isdubbar som Jens sagt, men jag trodde inte det fanns någon is kvar. Med dubbar hade det varit en smal sak att ta sig igenom. Nu var jag glad att jag hade en eskimopaddel med stark förstärkt ända, så jag kunde använda den som ett spett.

/Hans
 
Nej, ingen säl ännu

Nej, jag har inte sett någon säl ännu. För min del har säsongen bara precis börjat visserligen. En tur i januari och en i februari, men sedan har paddlingen legat på is kan man säga. I helgen var det dock grymt fint. Jag var ute på lördagen i södra skärgården med såg ingen säl. Däremot en helikopter som letade efter en försvunnen kajakist. En omkullvält kajak har tydligen hittats och de söker efter en kvinna som är borta sedan i fredags. Inte kul..

På söndagen blev det också paddling. Fina förhållanden, 30 grader i luften och 24 i vattnet. Glasklart vatten och bra isättningsplatser. Tyvärr var där ganska många paddlare, och inga sälar, men annars kan jag varmt rekommendera stora bassängen på Valhalla. Nu sitter rollen fint inför säsongen också, till priset av träningsvärk i axeln förstås.

Kalle
 
Re: Nej, ingen säl ännu

Kalle E; sa:
Nej, jag har inte sett någon säl ännu. För min del har säsongen bara precis börjat visserligen. En tur i januari och en i februari, men sedan har paddlingen legat på is kan man säga. I helgen var det dock grymt fint. Jag var ute på lördagen i södra skärgården med såg ingen säl. Kalle
Kalle,
I lördags, på ett skär mellan Hinsholmskilen och Rivö, låg en sälhona (hanne?) och hennes två "killingar" (nä, jag kan inte vokabulären) och solade. Vi paddlade förbi vid halv tolv.
Så dom finns (fanns?) att beskåda i dina kvarter. Om man har tur.
Go tur!
Patric
 
Premiärtur med is, säl och sol

Paddlade i lördags ut till Risö utanför Kullavik.

Det var svårt att hitta isfri isättningsplats och vi fick bryta myggis i ett par hundra meter innan vi kom ut.

På det lilla skäret Jyden (Sälskyddsområde) låg ett 20 tal sälar och många var i vattnet. 5 sälar följde oss hela vägen in till Särö Västerskog.

Det var spegelblankt och ca 8 grader i luften.

När vi kom tillbaka bestämde vi oss för att paddla upp på isen och släpa kanoterna in till land.

Det funkade fint men isdubbar hade varit bra.

En magisk tur (En av mina fem bästa) med mycket ishavskänsla.

Upptäck er närgård!

Olmar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
storfiskarn? Säl? Paddling allmänt 1
Säl Paddling allmänt 1
pad Djur? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.