Säkring med åtta

Mezzner; sa:
Jag fira dock som regel med hink. Jag inbillar mig i någon mån att man faller en aning bromsat med hink (och vissa stichtar)även om man släpper.

Jag tror du kommer kratra om du släpper repet och du inte har tillräckligt med rep under dig för att dess tyngd skall bromsa dig.

Angående firning med ATC inbillar jag mig att det är direkt olämpligt vid längre turer och/eller multipitch firningar (från 60m och uppått). ATC:n innehåller ju väldigt lite material jämfört med en åtta men ungefär samma mängd friktionsvärme skapas ju vilket leder till en betydligt mycket högre temperatur.

Är det inte risk att ni skadar repet med värmen genom att fira på ATC? Finns det något officellt sagt från typ UIAA eller tillverkare ang. firning med ATC?

själv firar jag alltid på åtta (samt prussik) och aldrig fortare än att jag kan se mönstret i repet som glider förbi, dvs ganska långsamt.

/Pott
 
jag har firat 6 replängder i med ATC det funkade bra, de sista 3 i regn... Det funkar, Reverson funkar också bra. Firat 6 replängder med den också.

De blir varma men man måste ju vänta på sin replagskamrat mellan varje firning.

/Gustaf
 
Tovetjarn; sa:
...och vad har den eventuella friktionen genom din hink för betydelse den dagen då får sten i huvudet och blir medvetslös? du kommer efter ett litet tag ändå susa tillräckligt snabbt mot marken för att det ska bli obehagligt. har du "tur" sker det på en multipel firning och du råkade just då komma ihåg att slå stoppknut på repändarna. annars kommer det göra ont om du vaknar igen. jag tycker att den friktionen är för liten. fråga dem som fått markfall för att de haft en oduglig säkringsapa som släppt bromsrepet, det blir ju ungefär samma sak. aj.

jag firar alltid med prusik. en schysst rutin som inte kostar mycket tid alls.

mikrosprickor är ett faktum, frågan är hur lite som krävs för att skapa dem (inte mycket alls om slaget tar på rätt del av mojängen).

//johan.


Jo, som jag skrev så är det förstås bra med prussik om man (får nåt i huvet eller) svimmar (av andra skäl), samt om bromsen går sönder mekaniskt...

Friktionens betydelse (i repbromsen) är naturligtvis den att om friktionen är tillräcklig så blir man hängande fast man släppt taget med bromshanden, eller med något lägre friktion så glider man ned långsammare än om friktionen är väldigt låg. Min erfarenhet är att åttor har betydligt lägre friktion än hinkar. Självklart skiljer det dock mellan olika hinkar och olika åttor, samt att repets diameter och styvhet har stor betydelse.

Det är också så att jag inte på något sätt vill uppmana någon att släppa taget, men vid tillfälle ska jag under betryggande former göra ett litet experiment med just min repbroms under lite olika förutsättningar. Detta får dock betraktas som allmänfarlig kuriosa.

Beträffande det olämpliga att fira sig på hink p g a värmeutveckling så är det säkert så att en hink är sämre än en åtta eftersom hinken oftast har mindre yta mot luften. Det brukar dock anges att den inte bara är till för säkring (som t ex en sticht) utan även möjlig att använda vid firning. Vid all firning gäller väl ändå att lägre hastighet frestar på utrustningen mindre.
 
intressant ide, det där att testa vad som händer "om" man tappar taget. ett sätt att lösa säkerheten kan vara att ha en kompis som sträcker repet nere på marken när du börjar accelera (brandmanssäkring? nåt sånt tror jag det kallas).

du måste skriva dina resultat och erfarenheter här sen =)
 
jättelånga rep

[ Bilden togs efter ca en timmes firning och som du ser är repet fortfarande "slätt".
Har lilla my världens längsta rep? ;) ( du var den enda som inte var rädd för morran, alltså när hon fortfarande var kall och hemsk så jag är impad av ditt mod) Tackar för tipset oxå
 
Tovetjarn; sa:
intressant ide, det där att testa vad som händer "om" man tappar taget. ett sätt att lösa säkerheten kan vara att ha en kompis som sträcker repet nere på marken när du börjar accelera (brandmanssäkring? nåt sånt tror jag det kallas).

du måste skriva dina resultat och erfarenheter här sen =)

Hmm... Provade med ett nytt rep, samt Kong Chung och BD ATC. Med ett ganska nytt och blankt rep samt nära marken, dvs låg egenvikt på repet nedanför bromsen var bromseffekten mycket låg när man släpper med bromshanden. Rekommenderas verkligen inte utan prussik. Jag ska prova igen vid tillfälle med ett lite trögare rep och på högre höjd och återkommer då med rapport även om jag är pessimistisk...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.