Säkerhetsutrustning - vinter

Efter att ha lånat och hyrt utrustning vid mina första vinterturer är det nu dags att skaffa egna grejer.
Utgångspunkten är: Så lätt och så bra som möjligt!

Den utrustning jag är i behov av är:
Snöspade, stighudar samt vindsäck för 2-3 personer.

Jag är tacksam för alla personliga erfarenheter, men även tips på länkar.

HåkanF
 
Transciver och sond?
Beror ju lite på var man tänker befinna sig, men generellt sett tycker jag nog att det hör ihop med stighudar och spade.
 
Jonas P; sa:
Transciver och sond?
Beror ju lite på var man tänker befinna sig, men generellt sett tycker jag nog att det hör ihop med stighudar och spade.

Rätt, men dessa grejer lånar jag.
Är det ingen som har erfarenheter/synpunkter på stighudar, vindsäck och spade?

undrar HåkanF
 
När det gäller spade tycker jag helt klart att du ska gå på en i metall. Jag litar inte på plastspadarna.
Det spelar ingen roll att man får en ny om man har sönder dem.
Skulle den gå sönder på fjället så står man där.
 
Även om jag själv för tillfället har en plastspade föredrar även jag metall.

Vad gäller hudarna är det bara BD som gäller tycker jag själv. Jag har de "vanliga" glidelite har jag hört lite sämre omdömen om...
Har ett par välanvända clipfix som fungerar suveränt, till skillnad mot de G3 jag använt.
 
Kan bara hålla med gällande spadarna!
Har pajat två plast/kopositblad till min Ascensionspade på de två senaste turerna. Den sista turen var endast en natt och bladet splitternytt. Sen var det bara splitter... eller i alla fall brutet. Han väl en halv vindmur innan det pajade. Garantin är lite värd i det läget. Nu fick jag en black diamond Bob Cat med alublad istället. Hoppas att den ska hålla bättre. Den är dock rätt tung.

/Andreas
 
Spade säck och hudar

Aluminiumblad är nog mera pålitligt.

Finns olika storlekar. Skall du ha den som backup på stugtur kan den vara lätt och då kan klassiska norska Wittco vara bra. Skall du gräva i hängdriva tycker jag de med teleskopskaft är vettiga.

Vindsäck inte alltför prasslig glöm inte att kolla att det finns säkerhetslina så den inte blåser iväg för er.

Även jag gilla Bds hudar till breda skidor men vad har du för skidor?

Thure
 
MAJJEN; sa:
Jonas P; sa:
Transciver och sond?
Beror ju lite på var man tänker befinna sig, men generellt sett tycker jag nog att det hör ihop med stighudar och spade.

Rätt, men dessa grejer lånar jag.
Är det ingen som har erfarenheter/synpunkter på stighudar, vindsäck och spade?

undrar HåkanF

Min spade är Rottefella, ganska liten med alublad och träskaft (varmare än plast- eller metallskaft när det är kallt). Rottefella är lätt och liten att packa så den hänger alltid med. Den är bäst lämpad för mindre grävarbeten/nödspade. Ska man gräva stora snökor finns det spadar med längre skaft som lämpar sig bättre.

Vindsäck, jag har god erfarenhet av Haglöfs variant. Enkel, prasselfri och hållbar. Däremot inte vattentät.

//J
 
Gräva och förbli torr

Lär bli svårt utan skoöverdrag och grävvantar, samt borste.
Har själv AL/träspade, fast och halvkort, samt Ti/Plast om vi är fler i sällskapet. Blir vi än fler tillkommer fogsvans.
Inga vindsäckar gillar väta och alla behöver fånglina då de gärna blåser bort. Sittunderlag tillräckligt stora och tjocka är oxså bra i sammanhanget.

Go tur

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.