Säkerhetsrapport ACA

För dom som är intresserade har ACA kommit ut med en säkerhetsrapport gällande paddling

http://www.acanet.org/PDF/CJ2.pdf

även om materialet är några år gammalt så tror jag inte det skiljer så mycket idag.

Flytväst och nykterhet är som vanligt bra tips och 90% av dom omkommna är män.

Jag blir alltid förvånad när man läser hur många som skulle klarat sig bara dom haft flytväst på sig.

Havskajaker står ju för en anmärkningsvärt liten del. Att paddla i grupp höjer också säkerheten enormt. Merparten av de druknade är solopaddlare eller, att man bara har en farkost.

Läser man många reklamtryck från olika kursarangörer eller kajakbokförfattare får man lätt uppfattningen att folk dör i drivor (dom som gått konkurentens kurser) men så verkar inte vara fallet

Stabilitetsproblem är också en stor anledning att folk hamnar i vatten (ganska självklart förstås)

Personligen tycker jag dock att det säljs många tokranka kajaker. Att hitta en fungerande stabilitet är något som jag personligen lagt ner mycket jobb på.

Det är viktigt att paddlaren känner sig trygg.

Hans Friedel
 
Intressant rapport. Svenska livräddarsällskapet för statistik på drunkningsolyckor i Sverige. För den svenska delen är det väldigt få kanotister som drunknar. Det brukar vara 1-3 personer/år och då är majoriteten kanadensarpaddlare som är onyktra.

Av den statistik som finns, kan jag ej att dra den slutsats som Hans gör, att tokranka kanoter medför större risk för drunkning. Snarare kan Titanic fenomenet utläsas. "Min kanot är urstadig och osänkbar så därför kan jag bortse från risker".

Även om kanotister har drunknat med ranka kanoter är den andelen försvinnande liten i svensk statistik i jämförelse med de som paddlar urstadiga pansarkryssare.
 
Undvik att vara man

Tack Hans för tipset om rapporten, den var intressant!

Men visst har Erik rätt i att statistiken ger slutsatsen att den som vill överleva ska, föga förvånande:
- inte vara man
- bära flytväst
- inte dricka alkohol

men dessutom helst
- inte fiska??
- inte paddla stabila "rekreationskajaker" ????
- inte paddla på lugna vatten????

En något mer seriös tolkning av statistiken visar att kajaksporten är väldigt säker, och bär man bara flytväst samt ett någorlunda klart huvud, är kajakpaddling säkrare än de flesta andra vardagliga aktiviteter. Bilturen till och från sjösättningsplatsen är antagligen farligare...

på med bilbältet...
Jens
 
Citat från sidan 11

"Watercraft Size and Stability
The size and stability of canoes and kayaks are
key risk factors which far too many people do
not fully appreciate. Being relatively small and
narrow, these craft require a special attention to
issues such as balance and wave action.
Inexperienced paddlers often make critical
mistakes such as standing in or leaning over
the edge of a canoe. These actions dramatically
change the center of gravity and increase the
likelihood of a capsize."

Orkar man tröska sig igenom alla reklamresentioner på paddling.net så ser man att "tippyness" ofta är ett ämne även för recreationkajaker.

Nu får det förstås inte gå till överdrift men rätt stabiliteten är viktig för att paddlaren skall känna sig trygg.

Argumentet för tokranka kajaker att det håller paddlare allert känns väl lite för desperat.

Användandet av Canadesare är ju likartat som för mindre öppna båtar. Ser man till den svenska statistiken så är ju fall från mindre båtar vid fiske relativt vanligt.

Nu har jag inte tid med mer måste jobba

Hans Friedel
 
Re: Undvik att vara man

kajaken@yahoo.com; sa:
Men visst har Erik rätt i att statistiken ger slutsatsen att den som vill överleva ska, föga förvånande:
- inte vara man

Men hur stor andel av utövarna är män respektive kvinnor? (Eller finns någon uppskattad siffra på detta i materialet? Hittar ingen...) Det kan ju i teorin vara så att det är en större andel av andelen kvinnor som råkar ut för olyckor. Och då blir det ju farligare att vara kvinna i kajak ;-)

Motsvarande fråga gäller fiske, paddling i lugna vatten etc.
 
Re: Re: Undvik att vara man

515442; sa:
Men hur stor andel av utövarna är män respektive kvinnor? (Eller finns någon uppskattad siffra på detta i materialet? Hittar ingen...) Det kan ju i teorin vara så att det är en större andel av andelen kvinnor som råkar ut för olyckor. Och då blir det ju farligare att vara kvinna i kajak ;-)

Motsvarande fråga gäller fiske, paddling i lugna vatten etc.

Jo, det nämns faktiskt i rapporten att könsfördelningen mellan utövarna är ganska jämn, bara något fler män än kvinnor.

Fast jag måste väl tillstå att det var mer min egen reflektion över sakernas tillstånd, att det verkar som om män generellt beter sig betydligt mer korkat än kvinnor. Jag menar, när såg ni senast en kvinna göra något urbota idiotiskt bara därför att hennes kompisar sa att hon nog inte skulle tordas göra det?

Dessutom brukar inte kvinnor ställa sig upp när dom ska pinka.

Man kan säga om oss män som dom brukar säga om rökare: Män är också människor. Men inte lika länge.

hälsningar
Jens

[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2006-11-02 kl 13:59]
 
Jag tror knappast någon propagerar för "tokranka" kajaker med argumentet att de håller paddlaren alert! Däremot paddlas ranka kajaker oftast av vana paddlare som vet vad de ger sig in på - medan de superstabila rekreationskajakerna understundom bemannas av folk som inte har en tanke på säkerhet, aldrig har provat att slå runt och klättra upp, och inte ser någon större anledning att prova, eftersom de sitter i en idiotsäker kajak.

Annars tycker jag rapporten leder till ungefär samma sorts funderingar som Matt Broze´s och George Gronseth´s bok "Sea Kayaker, Deep Trouble", som jag skrev så här om i en recension för några år sedan:
"En sammanställning av incident- och olycksrapporter och utvärderingar ur några årgångar av tidskriften Sea Sayaker. Som läsning betraktad inte mycket roligare än vad titeln antyder, men intressant i analyserna av vad som gick snett och hur det hade kunnat undvikas. Fast efter några kapitel börjar man undra varför så många amerikanska nybörjare ger sig ut om vintern i olämpliga kajaker, utan flytväst, ibland till och med utan kapell, i farvatten ökända för ström och blåst, utan att lyssna på väderrapporten!"
[Ändrat av btd 2006-11-02 kl 23:27]
 
Alla paddlare kan kapsejsa....

.. och det är vattnet som är farligt. Rapporten siktar in sig på säkerhetsmedvetandet - inte typ av utrustning.

Att kajaker i sig är relativt sett instabila är kanske det viktigaste att veta. Idealiskt borde alltså kajaken vara stabil, men inte kännas trygg. Detta måste bevaras även om väder och andra yttre förhållanden ändras, samt när din egen erfarenhet ändras. Föga förvånande finns det inte någon sådan kajak.

Därför gillar jag stabilisatorer/uteriggare och andra knep för att ändra kajakens egenskaper (tyngdpunktsförflyttning). Beroende på läge kan jag ha en superstabil kajak, men också en rank racer.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.