Sadelpositionering

En lite udda fråga kanske: var sitter man bäst på sadeln. Jag menar längst fram kan man väl inte sitta för de e ju bara som en pinne och längst bak kan inte jag sitta för då belastas "sittknölarna" så hårt att det blir olidligt för mig. Men tittar jag på min sadel som har försänkning för "den vitala" så är den djupast en bit bakåt och då borde man sitta där eller?
Sadeln måste väl ändå vra designad så att det finns en idealsittpunkt eller ska man flytta runt? Varför gör de annars sadlarna så långa?
Nån som känner en sadeldesigner :).
Thomas.
 
Det var en klurig rackare...

Jag tror att du får provsitta själv eller höra med en cykelhandlare...men om du provat sitta både bak och fram så prova att sitta i mitten :)

Själv sitter jag bekvämast mitt på sadeln...i branta uppförsbackar (klättring med mtb) sitter jag dock gärna långt fram (på pinnen) för att få bra kraft tyngdpunkten längre fram för att ej lyfta med framhjulet.

Lycka till!

//Andreas
 
Sitt bekvämt...

Det är viktigare att sadeln är rätt inställd. Hitta din favoritposition på sadeln och ställ sedan in höjden (du vet lätt böjt knä med pedalen längst ner...). Sen kommer man till inställningen i längsledd. När du sitter med en pedal rakt fram och en rakt bak ska man kunna dra en lodrät linje prån knät ner till pedalaxeln. Detta för att skona knäna från överbelastning samt att få ut mest kraft i tramptaget.
 
Beror det inte på sittvinkeln?

En tanke bara: beror det inte lite på vilken sittvinkel man har?
Urgröpningen för "det vitala" är långt bak - om man då sitter mer framåtlutad därbak, då går inte sittbenen i på samma sätt, eller hur?
Sadlarna kanske är gjorda efter mer racerbetonad sittställning, menar jag, medan du kanske sitter mer upprätt?

Var bara en tanke...

Är själv supernöjd med en sadel med hål i.
 
....Det här är ju ett inte helt ovanligt problem, att försöka hitta en bekväm sitt ställning på sadeln, alltså. Sadlar är som skor dvs dom ser ganska lika ut men alla känns olika att använda. Du ska helst prova dig fram till en som passar bra. Cyklar du mycket är det definitivt värt att köpa en sadel som passar dej. Själv provade jag 4-5 sadlar innan jag hittade en som passade till min senaste cykel. Det var en otrolig skillnad mellan dom trots att dom alla låg på astronomiska prisnivåer!

Sen beror cykelkomforten mycket på din egen förmåga att stabilisera dina höfter/bäckenet när du sitter på cykeln. När du sitter i vanlig "cykelposition" (händerna på styret etc) och med en horisontal sadel (!)
så skall läget på ditt bäcken vara samma som om du skulle suttit rakt upp på sadeln, dvs med rak rygg. Att ha bäcken/höfter i det läget ger mest gynsamma biomekaniska läge för att kunna jobba i ett "rundtramp". Alltså i den positionen är du som starkast. Dessutom ger det en jämt fördelad belasning på baken. Du måste böja ryggraden fram över cyklen men behålla bäckenet stabilt! Detta gör du genom att spänna nedre magmuskulatur när du lutar dej framåt. Du "suger in " nedre delen av magen (tvärgående magmuskeln)och pressar naveln mot ryggraden. Detta kräver lite träning och det är lätt att man känner ökat tryck mot främre delen av sadeln om man är för svag i dessa muskler pga att bäckenet tippar framåt. Du vet, det liksom domnar bort där nere....Det är då man kommer på att man kan vinkla sadeln framåt.....Inte helt vist tycker jag eftersom det kommer att öka belastningen på dina armar och axlar/nacke och dessutom ge dej mindre kraft i rundtrampet. Bättre då att lära sig spänna rätt muskler. Snygg mage får du på köpet :).
Långa gör dom sadlar för att ge en viss svikt och för att vi är ju alla lite olika designade där bak...
Lycka till
/magnus
 
Till att börja ska man ställa in rätt sadelhöjd och även sadel positionen i längdsled, detta är viktigt för komforten och för att få ned all kraft i pedalerna.

Jag sitter väl någonstans mittpå, men på en mtb i skogen så flyttar man runt rätt mycket, ofta står man mm. I backarna flyttar jag som regel någon cm bakåt, man får mer kraft med låren då.

/Anders
 
Beror ju på hur brant uppför det är. Blir det brantare så vill jag nog ha så mycket vikt på framhjulet som möjligt...

/Håkan
 
Ja är det riktigt brant sitter jag nog kanske mitt på, men framförallt böjer jag överkroppen framåt. Sen får man använda armarna oxå.

/Anders
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.