Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra?

Även om det är mer en dialog med mig själv för tillfället :) så tänkte jag i alla fall berätta vad jag valde.

Efter förnyade tester med vikt och upp och ned i trappor så blev det till slut en Kajka, dessutom på 85L.
Altran var bra, men de tunna hårda axelremmarna började skära in efter en tids belastning medans de tjockare och mer stoppade remmarna på Kajkan knappt kändes alls. Detsamma gäller avbärarbältet som känns rejälare på Kajkan. Så Kajkan var helt enkelt skönare att bära med belastning.

Att Kajkan dessutom är snyggare och har sidofickor för vattenflaskor som man enkelt kan nå med ryggan på är extra bonus.

Nu längtar jag till helgen då vi ska ut och gå, Kajkan och jag.

/lasse
 
Även om det är mer en dialog med mig själv för tillfället :) så tänkte jag i alla fall berätta vad jag valde.
/lasse

Det är ju alltid intressant att få veta vad som var skillnaden och vad som fick just dig att göra valet mellan två säckar och hur man kommer fram till det :)!

Så ha så kul med din nya kompis :)!
 
Har nu varit uppe o knallat lite med min Kajka, bland runt Helags. Har så här långt endast gått dagsturer, som längst 25km, så jag har ännu inte använt Kajkans fulla potential även om jag för skojs skull lassade i lite mer prylar än jag behövde bara för att testa.

Men oj så nöjd jag är! Sitter perfekt på min rygg, älskar fickorna på höftremmen och nätfickorna för vattenflaskor som enkelt kan nås när ryggan är på. Säcken andas kvalitet, känns riktigt gedigen och är dessutom snygg.

Jag är med andra ord supernöjd och ser fram emot nästa tripp upp till fjällen om några veckor då tältet ska med.

/lasse
 

Bilagor

  • 20150727_132249.jpg
    20150727_132249.jpg
    153.9 KB · Visningar: 604
Oj vad många vandrare man möter där uppe som säger "fan till nästa gång måste jag lätta min packning". De kommer med sina monster på 75-100 liter och e helt slut i kroppen. Själv bär man lättare än de som går stugturer :-D

Även om man går hemma innan några mil så blir det en annan sak i blockterräng, över myrar eller upptrampade leder fulla med sten. Det känns även utan rygga efter några mil.
 
Oj vad många vandrare man möter där uppe som säger "fan till nästa gång måste jag lätta min packning". De kommer med sina monster på 75-100 liter och e helt slut i kroppen. Själv bär man lättare än de som går stugturer :-D

Även om man går hemma innan några mil så blir det en annan sak i blockterräng, över myrar eller upptrampade leder fulla med sten. Det känns även utan rygga efter några mil.

Absolut. Jag har sagt så i flera år, men sen gjorde jag slag i saken och bantade packningen. "Bra att ha" försvann. Tuffa plagg ersattes med lättviktsplagg. Till sist ersatte jag ryggsäcken med en Crux, som bantade min packning med ytterligare ett kilo. Fjällvandringar blir otroligt mycket behagligare nu ...
 
Har nu varit uppe o knallat lite med min Kajka, bland runt Helags. Har så här långt endast gått dagsturer, som längst 25km, så jag har ännu inte använt Kajkans fulla potential även om jag för skojs skull lassade i lite mer prylar än jag behövde bara för att testa.

Men oj så nöjd jag är! Sitter perfekt på min rygg, älskar fickorna på höftremmen och nätfickorna för vattenflaskor som enkelt kan nås när ryggan är på. Säcken andas kvalitet, känns riktigt gedigen och är dessutom snygg.

Jag är med andra ord supernöjd och ser fram emot nästa tripp upp till fjällen om några veckor då tältet ska med.

/lasse

Hur upplever du att din Kajka står emot vatten? Jag har själv en 100L och har ej ännu upplevt regn, men har med mig sopsäckar för jag inte riktigt litar på den ifall att..
Sen undrar jag om någon listat ut vad de två kardborre-spännena fram på ryggsäcken har för tänkt funktion?
 
Sen undrar jag om någon listat ut vad de två kardborre-spännena fram på ryggsäcken har för tänkt funktion?
Isyxefästen, tillsammans med de två öglorna nere vid säckens botten.
(Trä in yxan i öglan uppifrån, vrid runt 180 grader så att skaftet pekar uppåt, fäst med kardborren.)
Bra även att fästa vandringsstavar med, snurra nägot extra varv möjligen innan kardborreföstningen, om trugorna inte är så stora att de låser stavarna i öglorna.
(Sök på nätet efter bilder på "attach ice axe on backpack" eller liknande så ser du snabbt och enkelt.)
 
Märkligt är att alla kloka ord om mindre och lättare packning alltid av oerfarna besvaras med behov av än rymligare tunga ryggsäckar.
Bar häromdagen hem 27 kg mat, det var ovant tungt. Trots ryggsäck med låg egenvikt.
go lättur
 
Märkligt är att alla kloka ord om mindre och lättare packning alltid av oerfarna besvaras med behov av än rymligare tunga ryggsäckar.
Bar häromdagen hem 27 kg mat, det var ovant tungt. Trots ryggsäck med låg egenvikt.
go lättur

Varför tillverkas det stora och tunga rycksäckar om ingen ska köpa och använda dem?
 
Varför tillverkas det stora och tunga rycksäckar om ingen ska köpa och använda dem?

Det är en gåta (om det inte handlar om expeditionssammanhang). Håller med seobserver. Själv har jag en 77 liters Crux som väger 1,6 kg, är vattentät utan regnskydd och sydd av kevlar. Räcker för 2 veckor i Sarek, minst.
 
Jag frågar ju lite sarkastiskt och med glimten i ögat. Köpte själv en rejäl ryggsäck, javisst den är jättebra att bära och den tål stryk. I efterhand så inser jag att det "rejäl" inte har med bärkomfort att göra, inte på det sättet, och att jag går ju inte med ryggsäcken på ställen t.ex. snår där jag själv inte kommer igenom. En häck kommer inte på tal att trycka mig igenom och igenvuxen granplantage går jag runt eller letar en stig om jag tappat bort leden.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Sommar efter sommar ser jag dem i friluftsbodarna de som köper hela kompletta vandringsutrustningar till priset av en prima semesterresa.

De landar nästan alltid med en fullproppad 75-85 liters ryggsäck och två eller tre prppade större plastpåsar till. Problemet uppstår när de betalat.

De orkar inte lyfta allt i ett lyft. De går och hämtar bilen eller beställer taxi. Får hjälp att bära och lasta för de var verkligen goda kunder.


Jag är rätt säker på att det inköpet inte kom ut på vandring, det var för tungt.

Sorgligt är vad det är för de missar massvis med skoj som man kan göra med en lättare utrustning.
go tur
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.