Ryggsäckstips

Undrar om det är någon som kan ge några bra tips på ryggsäck för en fjällvandring under sommartid på c:a 1 vecka. Är ute efter en så billig å bra som möjligt då studentbudgeten är ganska liten =)

MVH
Johan
 
Lundhags V8 >70

Hej

Vill du lägga ca 2000 kr så kan jag varmt rekommendera Lundhags V8 ryggsäck. Sitter bra på ryggen med mjuka, stabila bärremmar. Bra med fickor och smarta lösningar. Kolla på Naturkompaniet som säljer dom.

Martin
 
En Haglöfs Skarja är ett utmärkt val till en kortare
vandring på en vecka. Det finns utmärkta utrymmen på den , har en skälv sedan länge som min sambo använder.
Den är pris billig också ca 1500 kr.
 
Skarja är ett utmärkt val, åtminstone om dagens ryggor är lika bra som min Skarja inköpt 1971! Den hänger fortfarande med på kort- och långturer. Använde den senast i november -01 under en regnig helgtur.
Lite småreparationer har naturligtvis behövts under åren men inga genomgripande, endast förstärkning av sömmar, lagning av av hål och liknande.

mvh p-a
 
Håller med om att Lundhags är ett bra val, ekonomiskt och ergonomiskt. Kan även rekommendera Lowe Alpine's av samma skäl. Bra bärsystem, smarta lösningar, dock så är nog Lundhags ett strå vassare! För en student rekommenderas utsidans begagnat marknad, har själv köpt en del av min och mina barns utrustning där till "mycket för pengarna"!!

Har du bestämt vilken storlek du skall ha?? För en vecka och om du är normalsstor, så lär du väl behöva 60 - 90 liter, beroende på packningspreferenser??


Lycka till!
[Ändrat av kent Ask 2002-01-10 kl 08:36]
 
Bättre Begagnat!

Samma sak här, fattig student som letade ryggsäck. Som tur var fann jag UTSIDAN, och lade därför in en annons. Fick ett riktigt kanonpris på en Haglöfs Alaska från mitten av 80-talet, är helnöjd.

Jag vet att det finns en del sådana SÄLJES-annonser inne nu, så ett tips är att ta en titt. http://www.ritech.se/haglofs/artiklar/frame_sv.asp?CatNr=190&lang=sv är adressen till Haglöfs sida med ramryggsäckar.

Storleken på Alaskan är 90 liter, och det går alldeles utmärkt att packa utanpå.

Lycka till med ryggan!
 
Begagnatmarknader här och i IRL

Köpte en äldre ramryggsäck av känt svenskt märke komplett med regnskydd för 200 kr på loppis. På annonsmarknaden på nätet ligger priset på det femfaldiga. Så med lite flax och att vara på rätt ställe kan du spara stora pengar. Håller med dig om att större säck kan verka bättre i början men optimerar du utrustningen så kan även du få in en 10 dagars packning i en 65 liters säck, det gäller inte att skaffa sig mindre specialprylar, utan att lämna hemma vad man har och inte behöver.
Börja med att gå ut med fikapaket, sittlapp, tröja och draöverbyxor samt det viktiga anteckningsblocket i skogen. Tänk på vad du verkligen behöver. Skriv upp det. Pröva en veckoslutstur med det. Torka din egen mat. Välj ett kök med låg totalvikt, kök o bränsle. Allt bra att ha stryker du. Du kommer att få en ryggsäck på under 20 kg och har en fin o lätt fjälltur.

Go tur

Johan K
 
Bergans

Jag kan rekommendera en Bergans Rondane 85. En bra ryggsäck av anatomisk modell. Jag har dessutom hittat den på http://www.jkflugfiske.com för 1500:-. (De har 20% rabatt för tillfället). Jag har beställt en bergans Alpinist från dem som jag hoppas kommer idag...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gro Ryggsäckstips! Transportera 32
froden Haglöfs Topo eller annat ryggsäckstips Transportera 1
johanniska Ryggsäckstips Transportera 7
Adventure-Cilla Ryggsäckstips!! Transportera 3
Ryggsäckstips! Transportera 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.