Hej, nej, den är på 60 liter , vill nog både jag ch tillverkaren Savotta påstå, dessutom så lämnar Savotta 5 års garanti.
Sedan så har Savotta andra ryggsäckar mm, så var och en kan välja efter tycke, smak och behov.
External dimensions: height 65 cm, width 50 cm, depth 25 cm.
Capacity: approximately 60 l.
Weight: approximately 2.00 kg.
Material: 1000D Cordura
Frame: DUR aluminium.
Colour: olive green.
Jag är inte helt säker på måtten - men jag gillar min. Jag har använt den i några år (och bl.a. skrivit en recension om den här på Utsidan) och tycker att den - för mig - är lagom för någon övernattning och sådär. Locket är ju _väldigt_ överdimensionerat och tillåter (kraftig) överpackning. Den har en intern ram i aluminium - som jag själv gillar - men som givetvis går att plocka ur om man av någon anledning skulle tycka att man behöver. Jag brukar i samma ficka där ramen sitter i lägga i min vätskeblåsa.
Vad jag _verkligen_ gillar med sidofickorna är att den ena har en längsgående dragkedja, medan den andra är mer "klassisk" med endast öppningen uppåt. Vidare finns det kanal bakom den ena sidofickan, för att t.ex. köra ned en yxa eller vandringsstavar eller sådär, om man känner att man behöver.
Jag minns inte längre vad priset på Rajapartio är - men minns att de var rätt dyra när jag kom över min. Jag vann min i en tävling hos en finsk återförsäljare - men jag minns att jag då tänkte att jag nog inte skulle satsat på en sådan ryggsäck om jag behövt betala den själv. Nåväl. Sidofickorna är av "klassisk" modell - utan bälgar och elände - det mesta packas i "huvudfacket" som är tämligen väl tilltaget- och den har ett "undre fack" för att ha saker lätt tillgängligt.
En alltigenom väl genomtänkt säck, med en del bra funktioner - och som jag verkligen kan rekommendera - men jag tror som andra skrivit att den är ganska långt från 70 liter. Däremot - DEN HÅLLER.