Ryggsäck för 150 dagar

Jag tror att jag bestämt mig för att lämna tillbaka den nu.. känns som att de inte kommer ta tillbaka den, jag vet inte varför, men det är alltid nervöst att lämna tillbaka nåt dyrt. Inser efter ett par veckor att jag kommer få riktigt svårt att packa sådär tungt som jag först gissade att packningen skulle väga. Skrattar lite åt mig själv för att jag var så ute och cyklade när jag försökte uppskatta vikten på vad som skall med. Det som packas ner är:

Sovsäck, tält, lite medicin och förband, en handbok i överlevnad, fiskeutrustning (dvs lina, krok, bete), nagelsax, rejäla strumpor, poncho, underställ och en varm fleecejacka (om man ska sammanfatta på ett ungefär). Jag överväger att packa ner ett lättviktskök och kåsa är ett måste. Resten tänker jag ha på mig, kompassen sitter i klockan, skor och annat som väger kommer ju att vara min klädsel. Flipflops eller motsvarande väger väldigt lite om man nu packar ner ett par.

Det enda som bekymrar mig är dokumentationsutrustning, det är ett måste. Jag har en canon eos 450d och den väger ju som bekant en del. Om jag sen ska kånka med ett objektiv så blir det ännu värre. Men det löser sig nog.. landar inte på mer än en tredjedel av min kroppsvikt i alla fall, om allt går som planerat.

En golite jam 2 hade varit guld! Är helt inne på det eller en crux ak70 nu. Men båda är ju slut! De verkar ha varit det ett par veckor nu... när kommer dom tillbaka tro?
 
Helium

En annan bra rygga är Bergans Helium, jag har herrmodellen på 55liter och den är superb!
Väger in på 1100g, avskalad i modellen utan lull-lull!
Den kan verka svag och skör vid första anblicken, men har använt den ett par år på vandringar, även rest med den utomlands och inte en tråd har släppt :)!


Rekomenderar den!!

//A

Bild på dammodellen!
 

Bilagor

  • Helium.png
    Helium.png
    187.2 KB · Visningar: 517
Senast ändrad:
En annan bra rygga är Bergans Helium, jag har herrmodellen på 55liter och den är superb!
Väger in på 1100g, avskalad i modellen utan lull-lull!
Den kan verka svag och skör vid första anblicken, men har använt den ett par år på vandringar, även rest med den utomlands och inte en tråd har släppt :)!


Rekomenderar den!!

//A

Bild på dammodellen!

Den verkar onekligen bra! Hur mycket vikt orkar den tro? :)
 
Vikt och sånt..

Den verkar onekligen bra! Hur mycket vikt orkar den tro? :)

Jag testade ut den och ett par andra innan jag bestämde mig, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43760

Läs gärna recentionerna här på utsidan, en del kvinnor har den oxå!

Tror att Bergans rekomenderar den till 12kg... jag har testat den med ett par kilo till, ca 15kg och den sitter väldigt stabilt på ryggen och känns bra att gå med.
Vissa lätt-ryggor har en tendens att bli lite "slängiga/ostabila" men det har inte Helium, utan den sitter som ett smäck på ryggen fastän man hoppar och rör sig!

Man kan även köpa till 2st 4-5l väskor som placeras på sidorna!
www.bergans.no

//A
 
Angående Bergans helium 55, den som Andy69 har är den gamla modellen , om han nu inte har köpt en ny ;), den på bilden är den nya, andra sidofickor och annan väv (tror jag), den väger in på 1200g i övrigt vet jag ingen skillnad.
Har själv den nya modellen och gillar den.
 
Angående Bergans helium 55, den som Andy69 har är den gamla modellen , om han nu inte har köpt en ny ;), den på bilden är den nya, andra sidofickor och annan väv (tror jag), den väger in på 1200g i övrigt vet jag ingen skillnad.
Har själv den nya modellen och gillar den.

Helt sant, har den gamla modellen!
Men den nya ser ju inte tokig ut....hmmmm ;)!

//A
 
Helt sant, har den gamla modellen!
Men den nya ser ju inte tokig ut....hmmmm ;)!

//A

Aj tusan, blev du sugen :) Sidofickorna är inte längre i mesh utan vanlig väv+stretch dessutom är dom djupare men ganska små, har inte testat att packa den full så jag vet inte hur sidofickorna beter sig, måste testa, men den känns bra.
 
Jag vill lägga in en brasklapp och undrar om du verkligen ska köpa en lättviktarryggsäck när du ska vara borta i månader och kanske bära tungt (eller gick det från 30 kg till max 13 kg nu sedan tråden startade?). Jag har precis reklamerat en Fjällräven Kajka på 100 liter och anser att den inte klarat vikter kring och strax över 30 kg, tyget har slitits sönder på vitala ställen (avvaktar FJs respons). En vandrarkompis ska reklamera en Norröna Nansen 100 liter då söm och tyg gått sönder på samma ställe på andra säcken nu. Han fick direkt en ny förra gången. Vi båda har kört några veckoturer under 2 års tid så det är inte några månaders kånkande och eventuellt flygande som du kommer att göra på kort tid. Jag tycker att du kanske ska kolla in säckar med lite grövre väv som bevisligen pallar tung vikt. Inte kul om t.ex. en axelrem släpper eller en dragkedja går sönder även om det går att laga. Du kommer ju att ha svårt att reklamera på resande fot.
 
G4 kommer att hålla inga problem och det är väl bara bra om hon hamnar på ca 13kg istället för 30kg.
Tjockt tyg verkar ju inte hålla speciellt bra, Niklaz har ju i princip bevisat det ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.