Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa?

Bergans egen information säger 160-190cm som lämplig längd till Helium 55:
http://nettbutikk.bergans.no/Ryggse...-55L-PaleOlive-Black--141428-p0000326469.aspx
Vad jag läst om säcken är att den fungerar bra upp till ca 12kg packning.

Ref din andra kommentar ang flyg. Även för vandring inom Sverige kan flyget vara ett alternativ till tåg och bil pga de stora avstånden samt SJ's priser och prestanda;)

När du jämför vikter på ryggsäckar, kolla om regnskydd ingår eller tillkommer. Ett sådant för en 60 liters säck väger nog kring 200g

Såg det nu på deras hemsida. Övrig info som jag finner anger 180cm men de kanske har ändrat modellen på sistone? Kan det vara en nackdel att ligga i ryggsäckens yttre gränsområden vad gäller rygglängden? Möjligheten till inställning fungerar ju bara åt ett håll då egentligen...

Tittade över samtliga säckar angående regnskydd och till vissa ingår det men då är inte vikten inkluderad. Lundhags regnskydd väger t ex 130gr. De flesta säckar verkar ändå ha ett visst mått av vattentålighet. Sedan så brukar jag rutinmässigt (sedan tiden i det militära) packa allt i plastpåsar för att vara på den säkra sidan. Detta kan även vara bra för att få extra flytkraft om olyckan eller nöden skulle vara framme...

/ Mattias

camoscio
Ska upp till Stockholm i helgen för att besöka friluftsbutikerna och ska verkligen ta mig en ordentilg titt på Exos då vikten är klart tilltalande. Många bäckar små gör stor skillnad i slutvikten.

gro
Det verkar som att Granite Gear är populära bland de som föredrar "lättare" säckar. Vet inte riktigt vad det är som får mig att inte titta närmre på dem. Kanske kan vara värt det?
Problemet är väl att den mesta tiden så studerar jag prylar jag tänker köpa in via webben då möjligheterna till att "känna och klämma" är ganska begränsat där jag bor pga bristen på bra butiker. Beställer också oftast via webben och då får det gärna vara rätt och bry prylar från början även om det oftast erbjuds fria returer.

/ Mattias

Såg det nu på deras hemsida. Övrig info som jag finner anger 180cm men de kanske har ändrat modellen på sistone? Kan det vara en nackdel att ligga i ryggsäckens yttre gränsområden vad gäller rygglängden? Möjligheten till inställning fungerar ju bara åt ett håll då egentligen...

/ Mattias

Som alltid med ryggsäckar är det snudd på omöjligt att bedömma hur de passar och känns på sin egen rygg utan att prova dem. Jag är ett par cm längre än dig och är nästan helt utlämnad till säckar där man kan välja olika rygglängd på modellen (ex Arcteryx, Osprey etc), samtidigt är det ju viktigare att en stor säck där man kanske lastar 20+ kg ibland sitter perfekt på höfterna etc än en medelstor säck med 10kg packning.

Om regnskydd: mitt, Sea to Summit, väger 102 gram.

Om Granite Gear: min erfarenhet framgår av länken; andra tycks ha upplevt något annat.

camoscio
Ska upp till Stockholm i helgen för att besöka friluftsbutikerna och ska verkligen ta mig en ordentilg titt på Exos då vikten är klart tilltalande. Många bäckar små gör stor skillnad i slutvikten.

gro
Det verkar som att Granite Gear är populära bland de som föredrar "lättare" säckar. Vet inte riktigt vad det är som får mig att inte titta närmre på dem. Kanske kan vara värt det?
Problemet är väl att den mesta tiden så studerar jag prylar jag tänker köpa in via webben då möjligheterna till att "känna och klämma" är ganska begränsat där jag bor pga bristen på bra butiker. Beställer också oftast via webben och då får det gärna vara rätt och bry prylar från början även om det oftast erbjuds fria returer.

/ Mattias

Bra med granite gear: lätta, relativt billiga, sköna att bära i. Jag har gjort en 10 dagars tur med min vapour trail som inte säljs längre, men det finns en utveckling av den. Känner inte igen mig i peters beskrivning av den ryggan. Min är på 58 liter och strax under kilot. Har inga problem att bära tungt i den heller. Eftersom den är lättare än de flesta dagsturssäckar har det blivit min främsta ryggsäck jag har till allt.

Hade också kollat på crux som jag tycker verkar grymma.

I slutändan kommer du nog bli nöjd ändå. Finns liksom inga riktigt dåliga ryggsäckar idag tycker jag.

Utan tvekan Exos. Har en på 46 liter och med tio kilo är det den bekvämaste säck jag någonsin burit - det känns inte att man har den på sig. Skillnaden upp till övriga säckar motsvarar ju dessutom innehållet i en flaska bättre italienskt vin, till exempel en bra Amarone... Vad bär du helst? Ryggsäckens dödvikt eller något gott som väger 700 gram? ;)

jag upplevde exos som en aning överarbetad, lite för mycket remmar och lösningar, beror lite på vad man föredrar. som motvikt skulle jag säga arcteryx nozone 55, helt avskalad, väger 1.4 kg, men mycket bra väv och bra bärsystem. om man vill ha lite mer detaljer så skulle jag kolla på lowe alpine zepton, väger 1.1 kg och har fått bra kritik, går att få till nedsatt pris eftersom den är på väg ut.

...samtidigt är det ju viktigare att en stor säck där man kanske lastar 20+ kg ibland sitter perfekt på höfterna etc än en medelstor säck med 10kg packning.

Helt rätt och av någon anledning så har jag inte riktigt sett det på det viset utan utgått från bärsystemets komfort oavsett vikt. Jag kommer att vid de flesta vandingar framöver att bära drygt 10kg och någon enstaka gång max 15kg och de vikterna är nog bekväma med de flesta ryggsäckar.

camoscio
Läste igenom din länk och fann den mycket läsvärd. Återkommer säkert med någon fundering:)

Tack / Mattias

Skillnaden upp till övriga säckar motsvarar ju dessutom innehållet i en flaska bättre italienskt vin, till exempel en bra Amarone... Vad bär du helst? Ryggsäckens dödvikt eller något gott som väger 700 gram? ;)

Mycket bra argument!;) En fin Amarone är aldrig fel. Kan man sedan hitta ett bra vin på "halvflaska" så finns det vikt över för att ta med sig en bit saftig oxfile eller entrecote.:)

gro & Bora
Visst är det säkert så att de flesta ryggsäckar i dag är bekväma och det är väl först vid deras maxlaster eller däröver som de börjar bekänna färg.
Crux har jag också läst en del gott om men problemet med denna och vissa andra föreslagna varianter är att jag inte kan hitta dem inom Sveriges gränser. Helst vill jag även kunna prova dem också och om oturen är framme så underlättar det om jag har en butik att vända mig till.

Tack / Mattias

Helt rätt och av någon anledning så har jag inte riktigt sett det på det viset utan utgått från bärsystemets komfort oavsett vikt. Jag kommer att vid de flesta vandingar framöver att bära drygt 10kg och någon enstaka gång max 15kg och de vikterna är nog bekväma med de flesta ryggsäckar.

Tack / Mattias

Det är ganska stor skillnad mellan 10kg och 15kg på ryggen;)
Min dotter har en Deuter Aircontact 55+10 som är en bra och trevlig säck som du bör inkludera i ditt urval. Hon brukar ha runt 16-18kg i den som utgångsvikt på våra längre turer. Finns även 65+10 just nu på rea för 1599kr (lite tyngre 2,7kg, inbyggt regnskydd och bra bärsystem).
http://shop.beli.se/?ref=prisjakt&artnr=bp_a_du_i_aircontact65mo

Finns även en Deuter ACT Lite serie i olika storlekar med lägre vikter. Vill äve slå ett slag för Arcteryx. Min stora säck är en Bora 80 tall och bärsystemet är suveränt, kanske Altra 50 kan vara något att studera?

http://www.outnorth.se/arcteryx/altra-50-mens.php

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tangentbord Letar ryggsäck, 55-60L, som klarar runt 20 kg Transportera 16
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4
Skipper_ 60L hur mycket skall en sådan ryggsäck väga? Transportera 9
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg