Ryggproblem? Vilken är din specialträning mot det?

Gå till napprapat!!

Genom mitt gamla yrke (troligen i all fall jag var fiskhandlare) fick jag en lite risig rygg. Som aktiv inom en Budostil försökte jag stretcha bort det, vilket inte fungerade. Provade en del styrkeövningar vilket stjälpte snarare än hjälpte.
Jag gick efter att ha fått nog till en napprapat som hjälpte mig.

Så mitt tipps, gå till en fackman innan du börjar med övningar om du redan har ont!!!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Marklyft

FJS90/91; sa:
Men jag tycker inte att man på ett forum skall rekomendera marklyft till en ryggskadad utan att veta kunskapsnivå eller skada på frågeställaren.. Därför så e det bättre att säga att dom ska ge f a n i marklyft, det finns många mer skonsamma övningar för ryggen som ger lika bra resultat!

Det gäller ju vid alla typer av träningsråd i så fall, finns ingen övning som jag rekommenderar till någon ryggskadad men jag avråder inte heller från någon övning om jag möjligtvis inte vet vad det är för skada men det är tveksamt då också..
Att just marklyft skulle vara särskilt aggresivt för ryggskadade förstår jag inte men så klar utför man den utan kunskap och teknik så är den ju liksom alla andra övningar potentiellt farlig.

btw Så har jag svårt att se någon övning som ger lika bra resultat som marklyft men det är nog lite OT skulle jag tro :D
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Marklyft

z_bumbi; sa:
Det gäller ju vid alla typer av träningsråd i så fall, finns ingen övning som jag rekommenderar till någon ryggskadad men jag avråder inte heller från någon övning om jag möjligtvis inte vet vad det är för skada men det är tveksamt då också..
Att just marklyft skulle vara särskilt aggresivt för ryggskadade förstår jag inte men så klar utför man den utan kunskap och teknik så är den ju liksom alla andra övningar potentiellt farlig.

btw Så har jag svårt att se någon övning som ger lika bra resultat som marklyft men det är nog lite OT skulle jag tro :D

Jag skulle nog vilja säga att man skall vara försiktig till att ge träningsråd till skadade människor i ett forum då man inte vet frågeställarens kunskap eller skada, man bör låta det hanteras av yrkesmänniskor... Det finns ett par basövningar som man inte skall ge sig på utan att veta vad man gör, där ingår marklyft, frivändningar och knäböj med flera.. Det finns övningar som har fler eller färre kritiska lägen och jag anser helt enkelt att marklyft är en av de övningar som har flest kritiska lägen, tittar man sedan på gymmen så ser man ganska snabbt att 99% av de som gör marklyft och knäböj gör åt helvete fel vilket kan leda till skador.. Å andra sidan så finns det få övningar som ger den totala effekten som ett korrekt utfört marklyft ger.
 
Men det e klart det handlar om vilka vikter man handhar, marklyft är normalt sett en övning där man handhar ohyggligt mycke vikter och då blir skaderisken väldigt stor.. Håller man på å lallar med vikter under 100kg så kan man nog komma undan med att köra fel men när man kör på vikter runt 200kg strecket så blir det genast mer kritiskt.. :)
 
FJS90/91; sa:
Men det e klart det handlar om vilka vikter man handhar, marklyft är normalt sett en övning där man handhar ohyggligt mycke vikter och då blir skaderisken väldigt stor.. Håller man på å lallar med vikter under 100kg så kan man nog komma undan med att köra fel men när man kör på vikter runt 200kg strecket så blir det genast mer kritiskt.. :)

OT Man ska aldrig använda mer vikt än man klarar av men förutom det så är ju kroppen anpassad för att lyfta mycket vikt i just de vinklarna som ett marklyft bör vara i.
Går ju inte att jämföra med någon annan övning bara pga att det är mycket vikt, en kvalificerad gissning är att 90 % av alla skador på ett gym uppkommer i bänken t ex och där borde de flesta ha mindre vikt. Är andra vinklar och andra förutsättningar..

I ämnet..som sagt naprapat, sjukgymnast, massör bör kontaktas för behandlign och träningsråd.
 
z_bumbi; sa:
Går ju inte att jämföra med någon annan övning bara pga att det är mycket vikt, en kvalificerad gissning är att 90 % av alla skador på ett gym uppkommer i bänken t ex och där borde de flesta ha mindre vikt. Är andra vinklar och andra förutsättningar..

eftersom du tidigare inte visat tecken på att vara kvalificerad inom ämnet så måste du berätta varför din gissning på 90% skulle vara kvalificerad...
 
FJS90/91; sa:
z_bumbi; sa:
Går ju inte att jämföra med någon annan övning bara pga att det är mycket vikt, en kvalificerad gissning är att 90 % av alla skador på ett gym uppkommer i bänken t ex och där borde de flesta ha mindre vikt. Är andra vinklar och andra förutsättningar..

eftersom du tidigare inte visat tecken på att vara kvalificerad inom ämnet så måste du berätta varför din gissning på 90% skulle vara kvalificerad...
Fasen Patric, du driver ju 3-4 diskussioner med dig själv! I samma tråd! Snyggt jobbat!

/Håkan
 
FJS90/91; sa:
eftersom du tidigare inte visat tecken på att vara kvalificerad inom ämnet så måste du berätta varför din gissning på 90% skulle vara kvalificerad...

?? Hur har jag inte varit kvalicerad inom ämnet träning ??

Prata med 100 personer som tränar så får du se hur många som skadat sig i bänken jämfört med andra övningar..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.