Rutnät Calazokarta

Hoppas det finns någon kunnig som kan förklara en sak för mig. Köpte en Tyvekkarta från Calazo idag och får inte saker och ting att stämma. Rutnätet är i Sweref 99 tm och på Lantmäteriets fjällkarta är ju det du använder för att ta ut kompassriktning Sweref 99, och det finns ju inte med på Calazos karta. Så vitt jag begriper så går det alltså inte att ta ut rätt riktning utan man hamnar 20 grader fel. Hoppas att det är jag som är korkad och att någon klok människa kan rätta mig.
Vilsen Pär
 
Du är nog inte korkad. Om Calazo förutom koordinatnätet i Sweref 99 TM inte har några meridianer (= longitudlinjer i WGS84/Sweref 99) så är det nog Calazo som ska skämmas litet.

/tobbe
 
Tack för den upplysningen, skönt att det inte var jag som var korkad. Nu känns ju den där kartan ganska värdelös, så jag får väl ta med den gamla då. Blir då inte kartor från Calazo någon mer gång.
Pär
 
Så här kan du fixa till meridianer på din karta

De nationella referenssystemen, både det tidigare RT 90 och det nya SWEREF 99 avviker mer eller mindre från meridiannorr beroende på hur långt från medelmeridianen som definierar rutnätet man är.
För att på ett enkelt sätt beräkna avvikelsen (om inte meridianer finns med på den karta man har) kan man använda denna tjänst från Lantmäteriet http://www.lantmateriet.se/templates....aspx?id=11496

Man skriver in koordinater (det räcker med ungefärliga koordinater) för en position på kartan. Tjänsten känner igen vilket koordinatsystem (RT 90 eller SWEREF 99) det är så det behöver man inte hålla reda på.
Svaret anger vinkeln mellan referenssystemet i den inknappade koordinaten och meridiannorr i den aktuella punkten. (Sen har ju kompassen dessutom lokala missvisningar beroende på störningar från malm och annat som göra att magnetfältet varierar, men det är en helt annan fråga).
Sen kan man, om man vill, rita in "egna" meridianer på kartan som har rätt lutning i förhållande till referensrutnätet.
 
Kan du

fotografera av en bit av kartans kant och lägg ut här. Svårt att förstå hur de kan ha tryckt ett rutnät som avviker 20 grader från geografiska nordsydlinjen.

Thure
 
Kommer man tillräckligt långt från medelmeridianen så lutar de andra meridianerna rätt rejält. Kanske inte 20 grader, men ändå såpass mycket att en kompassriktning leder käpprätt åt skogen.

Jag tror jag ska räkna på det litet...
 
Kan tyvärr inte lägga ut någon bild, bytte kartan mot en fungerande idag istället. Kartan var över Grövelsjön.
 
Vad jag kan se så är felet i Grövelsjön ca 3 grader (enligt lmlysets länk som i sin helhet ska se ut så här: www.lantmateriet.se/templates/LMV_Meridiankonvergens.aspx?id=11496). Den magnetiska missvisningen därikring är också ca 3 grader men det är för sent på kvällen för att jag ska lyckas lista ut om de tar ut varandra eller adderas :)

edit: det verkar som om utsidan formatterar om länken till oigenkännlighet, men googla på meridiankonvergens så dyker den upp.

edit igen: hittade en gammal tråd på samma tema: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=24095
 
Begriper inte hur ag fick ihop 20 grader, om jag bara tänkt till lite borde jag ju insett att det inte stämmer. Men fel är det likväl.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.