Runn

Såg på TV i onsdagskväll att det skulle dimpa ner ca 2 dm snö under fredag-lördag denna vecka och när jag igår morse, på väg till jobbet, såg att isarna verkade utomordentligt åkbara igen, så kunde jag inte hålla mig längre. For hem efter lunchen och drog på mig all utrusting och kastade mig ut på isen. Startade på Vikasjön som gick jättebra att åka på, förutom där det varit pimpeltävling. Säckert 3 hål/kvadratmeter! Jösses, att de orkar?! Rejäl stöpis som frusit helt igenom. Orkade inte slå hål, men gissar på ca 15cm. Gick sen ut på Runn, som jag hittills i år inte satt min skena på. Tunt tunt snötäcke gjorde det lite läskigt när man inte såg nyanserna i isen så bra. Pikade därför mycket. Åkte ut mot Vikafjärden och det gick väldigt bra! Gissningsvis 10-15cm stöpis. Mitt ute på Vikafjärden kunde jag skönja skvalpande vatten och badande fåglar. Där jag vände var det inte mer än 6cm stöpis, som inte kändes trygg. Snötcäcket gjorde det dessutom lömskt, så jag for tillbaks i samma spår, som ju var välpikat.

Härligt var det i alla fall! Hyfsat vindstilla, lätt lätt snöfall men med ganska god sikt ändå. Inte en kotte så långt ögat nådde. Så, nu kan de där 2 dm dimpa ner och så får man vänta jättelänge på nästa tillfälle.

OBS! Mer snö på Runn kommer göra det ännu lömskare eftersom all is INTE bär!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
akj Dalarna, sjön Runn Israpporter 0
usilfver Runn Israpporter 2
Rendalen Runn i Dalarna: "Kärnisen ligger helt svart..." Israpporter 1
Rendalen Is på Siljan och Runn ännu? Israpporter 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.