Rumpsäckar

Ofta har skomakaren kraftiga maskiner. Kan vara ide att kolla upp.
Bara det är bärsystemet som sätts på sist, annars kan det vara annat som skall loss innan bärsystemet kan lossas och flyttas.
/Peter
 
Den högra

säcken på bilden är en hemsydd rumpsäck med en bröstrem/midjerem.

Thure
 

Bilagor

  • #341.jpg
    #341.jpg
    144 KB · Visningar: 706
Eller sänkt liten modifierad standardsäck

Jag känner mig ibland påhoppad och ifrågasatt för min lilla säck. Men tester visar att trots bara 23 l och vikt netto 4,2 Kg ger den bra flytförmåga och jag har all nödvändig utrustning. Det viktiga vid plurrning är att säcken håller trycket mot vattnet - att inte luften sakta pyser ut och det gör den om man är i en längre tid och inte har packat vettigt - då sjunker man sakta. Dessutom hamnar vatten i glipan mellan inner och yttersäck och gör det extremt, kanske ömöjligt att ta sig upp över "tippläget". Grenremmen har sannolikt ingen större funktion i mitt fall, Midjeremmen håller den så tight kring nederdelen av ryggen. Jag prövade en high-tech säck för turåkning i fjällen. Den marknadsförs med "air-Flow" dvs en nätkonstruktion håller hela säcken några cm från ryggen så man slipper bli svettig. Suveränt bra för varma vårturer i fjällen, men den funkade inte alls på skridskor då den svängde för mycket och gav balansproblem.

För sekundärplurret kan det vara bra att ha en säck med expandernät på utsidan där blöta kläder i (luftig) plastpåse kan förvaras. Man t.ex. kan lägga en hjälm eller kila fast skridskor under skidfärd ut till isen där.

Stuvningsplanen är alltså: Hårt packade (komprimerade) moderna kläder i nätpåsar. Själva ombytet tar inte mer än 4-5L i volym. Övrigt utrymme fylls med Petflaskor, plastkuddar, matburkar extra sittunderlag eller annat som inte kan komprimeras. Ju mindre säck desto viktigare.

Skickar med några illustrerande bilder. Stora reparationssatsen och sjukvårdsatsen vid ledaruppdrag ligger i en smutt gul förpackning från IKEA Family. Reservskridskon och vindsäcken i vattentät påse väger ca 1 Kg men flyter som en kork och bidrar till flytkraften när den remmas fast säcken.

1.Säcken i handfatet fylld med 23 liter vatten (volymtest), med dubbar,visselpipa, slangsystem, Lundhagskastlina, remsystem och krok (1,7 Kg). Den är inte rumpfixad, bara max nedsläppt.

2.Packningen är disciplinerat moduluppbyggd.

- En stor nätsäck för överdelsbyte och plurrhandskar, liten sjukvårdsats, lampa, handvärmare, bryne, mm.

- En mindre nätsäck för underdelsbyte.

- Sittunderlag och skyddsplast, att stå på och skydd mot blöt säck, knä och armbågar.

- Morotsflaska i plastpåse lindad med rastväst (som jag aldrig använder, men kanske kan vara bra vid plurr/olycka), Håller fikat varmt till första rasten i alla fall.

- Matlåda

- Flaggan

- 2dl flaska om slangen fryser

- 0,5 L flaska skiftas till slangen efter rast (utanför vattentäta säcken)

- Sjukvård och reservdelar i gul IKEA organizer. (Är jag inte ledare fylls utrymmet ut med plastkuddarna eller annat. Vid långa bussturer t.ex en uppblåsbar nackkudde)

3. Packad med fika, mat och sjukvård överst, färdig för rullförsegling med Lundhags ventilförsedda innersäck.

4. Upphängd, invägd och klar för utfärd 4,25 Kg - 1 liter vatten och två knäckebröd skall tillföras

5. Reservskridsko och vindsäck (1 Kg) flyter som en kork.



Apropå vindmotstånd - så är säcken så nätt att det framifrån inte syns att man har en säck. Det bästa är dock att den platta botten får den att stå stadigt vid lunch. Att det finns ett litet bärhandtag och expandernät och i övrigt är befriat från fickor och remmar som fyllas av vatten och trasslar till det.
 

Bilagor

  • tömning1003117 006.jpg
    tömning1003117 006.jpg
    99.9 KB · Visningar: 608
  • tömning1003117 008.jpg
    tömning1003117 008.jpg
    107.6 KB · Visningar: 556
  • tömning1003117 009.jpg
    tömning1003117 009.jpg
    91 KB · Visningar: 548
  • tömning1003117 014.jpg
    tömning1003117 014.jpg
    84 KB · Visningar: 567
  • tömning1003117 010.jpg
    tömning1003117 010.jpg
    53.4 KB · Visningar: 574
Intressant

redogörelse John och bra bilder.

Vet att du har en excelfil med vikterna på dina grejor också den kan du om du vill bifoga till ett inlägg här. Märkligt att du aldrig använder rastplagg men du kanske använder vindsäck i stället vilket ju också funkar.

Har du någon bild med säcken på ryggen?

Hur har du konstruerat axelremar och annat för att få ned säcken?

Thure
 
Snarare nättsäck än rumpsäck

Den sitter långt ifrån rumpan. Skulle snarare kalla den en nätt säck. Den enda modifieringen är att ett stadigt midjebälte sytts fast i fästöronen till axelremmen av en skomakare. En ögla för grenremmen har knutits fast där också. Bröstremmen kom vid maximalt utsläpp på axelremmarna att hamna precis nedanför nacken där den gör god nytta att hålla ihop axelremmarna. Kastlina och remtyg sitter bara med lite kardborreband. Dubbarna sitter i axelremmen med några små buntband. Slangen går ner i en 0,5liters PETflaska. Mycket enkelt hemmahobbypyssel.

Som sagt, jag har sommarplurrövat länge och väl med denna med olika simtekniker och allt, för att kunna ta mig mellan flaken i ett trängt skarpt läge och det fungerar väl. (Det borde alla göra)

Jag har en liten packlista som visar vikterna på excelfil - den kan ju vara kul att jämföra med.

Gråblå säcken 23L med all preparering, kastlina, krok 1740
inklusive remtyg, dubbar, visselpipa och vattensystem
Innersäck, Lundhags vattentät 40L med ventil 220
Fleeceväst (rastplagg) och flaskisolering, inkl flaska 4 dl 300
Handvärmare, låsspray, kniv, bryne, plåster, pannlampa Blå kompass m visselpipa, skrapa, förstoringsglas
penna, ismätare, tändare, tändstickor 286
Sittdyna 19
matburk plast 70
S:a Prylar 895

Byte över Superhanduk 50
plurrgummihandskar 50
2 plastpåsar för kropp och förvaring 70
nätpåse 20
grön militär mitella 60
Tuxer svart fleecemössa 50
fleecehandskar med tunn skalvante 90
Craft vit/svart vindjacka 230
Haglöfs grå lager 2 240
Craft undertröja 140
Ombyte överdel totalt 1000

Byte Under nätpåse 16
fingersocka 54
goretex vattentät socka 88
Craft långkalsong 154
Craft vindkalsong 62
Craft vindbyxa 204
Ombyte underdel totalt 578


Totalt på ryggen utan ledarutrustning 4213
(Sedan tillkommer vatten och bröd)

Min teori är att säcken skall sitta så att överkanten hamnar ungefär där man har flytläget och helst att säcken då ligger precis i ytan. Då utnyttjas hela volymens flytkraft. Det stämmer ungefär i mitt fall. Bröstvårtorna är riktlinjen. Över börjar det kännas kallt, under - ett mindre plurr.

Beträffande rastplagg: Om man ventilerar och håller perfekt koll på temperaturen blir man inte svettig, följaktligen värmer kläderna bättre. Vid rast minskar vinddraget. Stilltjen gör att överskottsvärmen ej ventileras bort. Jag måste då öppna upp maximalt vid början av rasten för att gradvis dra igen. Efter ca 20 min är temperaturen nere i det normala och det skulle kanske vara läge för en rastjacka, men då är ju rasten slut....
 

Bilagor

  • tömning1003118 003.jpg
    tömning1003118 003.jpg
    94.4 KB · Visningar: 537
  • tömning1003118 007.jpg
    tömning1003118 007.jpg
    69.6 KB · Visningar: 541
Senast ändrad:
Jag håller på med en ny ryggsäck. Får återkomma med synpunkter sedan jag testat den.

Johan Porsbys artikel om erfarenheter från räddningsövning i bassäng tycker jag är intressant att ta del av se speciellt bilderna. Skall man bada så här tuycker jag att man skall ha skridsko påtagna och pik i handen för att jämvikten så långt möjligt skall vara jämförbar med skarpa plurr och vaksimningar.

http://www.thinkice.com/safety/sv/ErfarenheterBassangplurr.pdf

Så en liten dikt på förekommen anledning

Tre pigga skrinnare på Örsbaken
stannade på ett av flaken
Njöt av vacker iskantsvy
då kom en vindby
de fick simma över vaken

Thure
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.