Rottefella

Fick Lundhags vinterkatalog i brevlådan under veckan och såg att det hänt lite på skridskofronten. Tänkte uppdatera mig införsäsongen och undrar om någon här har erfarenhet av rettefellabindningen och/eller Lundhags pjäxa X-arc.

Vad jag har hört har mantidigare haft problem med löshälsbindningarna, vattenhar trängt in, frysit och då har skridskon släppt från pjäxan. Är det därför man nu bytt till rottefella?

För övrigt noterar jag ett helt nytt ryggsäcksutbud, med fyra nya modeller!
 
Lustigt nog så har Lundhags tydligen inte lyckats lägga ut vinterkatalogen på nätet ännu så jag kan tyvärr inte själv kolla på produkterna.
Som jag har uppfattat det så har skridskoåkare haft problem med bindningar från både Salomon och Rottefella. Den gemensamma nämnaren har varit de så kallade automatiska bindningarna, som har frusit ihop så att pjäxan inte lossar från skridskon. Kör man med de manuella modellerna är frysproblem mycket ovanligare.
Jag gissar att det hela mer beror på att Lundhags kunnat få ett bättre avtal på bindningar med Rottefella än med Salomon.

-Palle
 
så manuellt rottefella är ok då?

Jag köpte ett par Skyllermarks med sådana på rea dels pga av att gummigrejen är hårdare och dels pga att Lundhags skulle byta system. Jag provade nämligen ett par gamla i våras och de passade fint.

Sedan var det någon som sa att allt fryser fast. Jag får väl köpa ett par och testa i alla fall. Logiskt sett förstår jag inte varför det skulle vara skillnad på salomons och rottefellas bc-bindiningar rakt av, i detta hänseendet.

Visst, säkert är det så att pilotbindningen är bäst på alla vis ute på isen men jag vill gärna ha en pjäxa som man dels kan gå en bit emellan sjöar i och framförallt som passar.

Sedan undrar jag hur det är att ha pilot-pjäxor i 18 minusgrader. Blir det tillräckligt varmt?/Mvh
 
Rottefella Classic

Jag bläddrade i SSSK:s praktverk - dvs boken till 100-årsjubilumet. Där finns ett uppslag med skridskons utveckling. En bild föreställer en skridsko med den klassiska Rottefellabindningen (NN 75) och en rem runt vristen.

Vad hade hänt om remmen gått av och någon på 70-talet (?) testat att köra med lös häl? Man var nära dagens lösning kan det tyckas.

/Peter
 
Kanske inte

mitt minne av längdlöpningpjäxor på 70-talet är att sulorna var väldigt sladdriga. Jag tror inte det skulle vart någon höjdare att åka skridskor med lös häl med sådan pjäxor.

Thure
 
Angående frysningar

så kan de mycket riktigt uppstå med de flesta SNS BC och liknande bindningar. Problemen har varit större med automatbindningar och speciellt med Rotefellas automatiska BC-bindning. Med vaselin eller likande inne i bindningen motverkas risken.

Manuella bindingar kan också frysa men kan oftast lossas med milt våld.

Åtskilliga har tvingats till promenader i strumplästen. Inte alltid så roligt.

Thure
 
Re: Rottefella Classic

pete_d; sa:
Vad hade hänt om remmen gått av och någon på 70-talet (?) testat att köra med lös häl? Man var nära dagens lösning kan det tyckas.

Gräver fram följande som har varit uppe tidigare:

"Ganska nyligen kom en sensationellt påstående från mitten på 70-talet fram ur hjärnkontoret. Jag hade introducerat Lennart Glanz på långfärdsskridskor. Lennart som var en kunnig skridskoåkare från början hade använt sina praktiska och initiativrika färdigheter till att göra en skridsko själv. Bindningen var en rottefellabindning till vanliga skidkängor, ingenting mer. Det går inte sa jag i telefon. Lennart som hade provåkt var av en helt annan mening."

Från Lisons artikel om isdubbelpush:

http://www.sssk.se/hjul/isdoublepush.htm

-Palle
 
ok. då slänger jag väl mina manuella rottefellabindningar i soptunnan då.

Då blir det inköp av nya skridskor (eftersom rottefellaspåren inte passar till sns profil)+ bindning
ca 1600-2000 kr och

ett par nya carbon skate 2600 kr

Alltså omkring 4500:-

Det blev en dyr sport detta!
Och hoppas skorna har bra passform.


Förresten finns det ingen på utsidan som kör med manuella BC-bindinigar och kan berätta om sina erfarenheter? Fryser de fast varje gång?

Gäller detta bara när man skall ta av sig skridskorna eller sker det ute på isen också? Vad händer då?

Om det bara gäller vid avtagning så är ju det ju ingen nackdel gentemot sns eftersom Ni med pilotbinding ändå aldrig går mellan sjöar.
Mvh
 
malmqvist52; sa:
ok. då slänger jag väl mina manuella rottefellabindningar i soptunnan då.

Förresten finns det ingen på utsidan som kör med manuella BC-bindinigar och kan berätta om sina erfarenheter? Fryser de fast varje gång?

Gäller detta bara när man skall ta av sig skridskorna eller sker det ute på isen också? Vad händer då?

Manuella bindingar fungerar bättre än automatiska.

Frysningarna sker bara vid kombinationen vatten på isen och minusgrader eller relativt fuktig snö och minusgrader. Vid bra torr blankis inga problem.

Det är opraktiskt med frysning framför allt när man skall gå mellan sjöar men ibland vill man ju rasta med avtagna skridskor också.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.