Rostad lök

är det helt givet att använda rostad lök i olika maträtter i fält? uppblött genom maten alltså om det är en rätt där lök ingår normalt, eller på maten i sin torra krispiga form när det passar? Eller smakar det för "brunt"/rostat att använda istället för färsk lök?

Tänkte inte torka själv utan köpa snabbmatslöken alltså.
MVH/Sara
 
Rostad lök smakar... rostad lök :). Den blir en dålig ersättning för "färsk" lök, som skulle ha stekts med maten.
Men man kan ju laga många maträtter, där rostad lök passar och blir jättegott, typ sådana med jordnötssås eller kokosmjölk från Indonesien, Thailand eller Ceylon. Men då strör man den ovapå på slutet, den blir inte så kul i uppblött tillstånd.
Maträtter som skall innehålla färsk stekt lök, t ex köttfärs etc, kan man laga som vanligt hemma och torka "hela". Du behöver alltså inte steka/torka löken separat (vore snarast itll nackdel, smakerna skall ju "gifta sig" i stekpannan).
 
Jag har en utefavorit, som aldrig smakar lika gott hemma!
Det är att man gör pulvermos, sedan steker bacon krispigt och det varma fettet från bacon + rostade löken rörs ned i potatismoset.
Så ja, det har plats bland maten jag tar med ut, däremot så funkar det inte att blötlägga, rostad lök är just vad de påstår sig vara, rostad lök!
 
Misslyckat m rostad lök

Hade pankkakssmet i en petflaska och så skulle jag försöka mixa rostad lök med "busfärska" kantareller till något stuvningsliknande.

Det var bara att skrapa bort lök-kantarell skiten, kanske inte bästa tillagningen - men det här gick inte att äta med bästa vilja i världen, blev pankisar med socker på.

Aningen överraskad att rostad lök och kantareller "skar sig" totalt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersOleander Använda rostad lök i matlagning Friluftsmat 11
Mosan Rostad lök! Friluftsmat 2
elka9110 Blågrön lök Friluftsmat 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.