Romany HV?

Hej alla!

Har fått syn på en begagnad Romany HV. Tror att den skulle passa mig ganska bra, men jag har en bit att åka för att kika på den.

Jag är 181cm lång, väger 76kg. Vill ha en hyfsat med plats för benen och möjlighet att ge mig iväg på tur ett par dagar ibland.

Dock kommer jag oftast att paddla dagsturer där jag vill ha en lättsvängd och lättrollad "lekkajak".

Vad tror ni, skulle en Romany HV kunna passa mig?

Tacksam för åsikter, mvh Pad.
 
Romany är en jättefin kajak! Väldigt lättmanörverad och rolig - på grund av det stora språnget (bananformen) slingrar den sig dock framåt utan skädda. Packutrymmet borde absolut räcka för övernattningsturer, inte minst i HV:n.

Det låter definitivt som en kajak för din kravspecifikation. Absolut värd att åka en bit för att kolla/köpa!

/micke
 
Brittiska kajaker har inte rosat marknaden när det gäller kvalitet. Och Dennis byggen brukar alltid ligga i klar ledning när det gäller klagomål på kvaliten

Sök på www.paddling.net

Läckande luckor, skäddor, sarger. sitsar som spricker är vanliga klagomål. Kajakerna verkar även vara väldigt tungt byggda med mängder av Gelcoat och enkla mattor.

Nu går de flesta av problemen att fixa till om man är normalhändig.

Hans Friedel
 
Som Hasse var inne på, just Nigel Dennis kajaker i synnerhet har tydligen haft stora problem med ojämn byggkvalitet. När jag har snackat med Brittiska kajakvänner så hör man alltid samma kommentarer - suveräna kajaker (egenskaper) men fullständigt random när det kvalitet. Ibland ett perfekt exemplar, ibland ett riktigt stolpskott.

Jag blev visad en bild där bakre skottet hade placerats säkert 5 cm fel, satt helt offset och med stora glipor både under och vid ena sidan. Som någon på fabriken i efterhand hade försökt täta med silikon. Och skottet ska ju inte bara täta, det är ju en strukturell del av skrovet också.

Så rådet är väl att kolla kajaken noga först. En del ex är uppenbarligen felfria från fabrik, andra fixade i efterhand men en del har säkert kvar små missar
 
Brittiska kajaker har inte rosat marknaden när det gäller kvalitet. Och Dennis byggen brukar alltid ligga i klar ledning när det gäller klagomål på kvaliten

Sök på www.paddling.net

Läckande luckor, skäddor, sarger. sitsar som spricker är vanliga klagomål. Kajakerna verkar även vara väldigt tungt byggda med mängder av Gelcoat och enkla mattor.

Nu går de flesta av problemen att fixa till om man är normalhändig.

Hans Friedel

Usch ja, sorry att jag glömde nämna det. Det är ruskigt synd på roliga kajaker. Jag är inte hundra, men har för mig att de har bytt fabrik eller nåt liknande nyligen, så att de nya kajakerna åtminstone oftare är bättre byggda. De NDK-kajaker jag provat har i alla fall varit finfina, så med lite tur är den begagnade trådstartarkajaken också bra.
 
I min värld är UK = Kavalité

Hej,

Jag har ingen direkt erfarenhet av NDK men ska man prata om Brittiska kajaker generellt, så vill jag säga att jag tänker då främst på kvalitétskajaker tex Valley, P&H och North Shore. Jag och många av mina vänner har paddlat dessa kajaker i åratal, utan nämnvärda problem.

Tänk vad olika världen kan uppfattas :)

/Niklas
 
Romany altternativ

Ett tips, jag testade nya Nigel Foster kajaken Whisky 16. Väldigt lättmanuvrerad och kvick att ta surfen. Kursstabil ok med stor skeg. Bra byggd, hög kvalitet och finish. Priset kanske gör den till ett alternativ mot beg?
 
Hej och tack!

Jag var lite sen, säljaren har redan några som skulle titta på kajaken innan jag hinner dit. Jag tackar iallafall för era svar på mina frågor.

Jag har faktiskt kikat lite på Whisky 16, dock bara på nätet. Får väl ge mig iväg till någon butik och prova.

HadetbramvhPAD.
 
Alla tillverkare har sina bekymmer.
Lita på att din återförsäljare kontrollerar kvalitet och hjälper dig vid ev problem!

Det finns en begagnad Romany HV i götet.

Må gott och välj den kajak du är nöjd med.

-Sara
 
Alla tillverkare har sina bekymmer.
Lita på att din återförsäljare kontrollerar kvalitet och hjälper dig vid ev problem!
-Sara

Det är nog inte så vanligt att återförsäljarna hjälper till med annat än med en burk polyester och några remsor glasfiber. De lite större återförsäljarna kanske har ett till exemplar av den kajak du vill ha, men ifall det är beställningsvara kan det bli en lång väntan på en ersättningskajak.

Inspektera kajaken ordentligt innan du betalar och lämnar återförsäljaren. Återförsäljare brukar sällan ha tid för att gå igenom leveranserna ordentligt.

Ofta har man ju också några extra mil att åka för att reklamera.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.