Rogenområdet?

Har någon erfarenhet av vandring i Rogenområdet? Jag har hört att det är skapligt blockrikt och ogästvänligt. Men hur är det egentligen? Framförallt funderar jag på om tältning kan fungera i sådan terräng eller om man blir tvungen att välja stugboende. Är det värt besväret att stångas med stenarna?
 
Rogenområdet

Det är bitvis VÄLDIGT stenigt men det är absolut inget problem att finna tältplatser. Men för vandringar skulle jag rekommendera den Norska sidan av gränsen istället. I Femundsmarka har istiden lagt sand och grusåsar istället för stenblock! Det är delvis MYCKET lättvandrat där. Däremot passar Rogenområdet mycket bra för kanotturer med alla små sjöar, säkert också mycket fint vintertid på skidor.

Mvh Per
 
Vandring helt OK

Rogenområdet är väl värt ett besök. Töfsingdalens nationalpark med den allra värsta blockterrängen är en attraktion. En trevlig 3-4 dagarstur är att gå från Grövelsjön till Töfsingdalen och att gå i cirkel motsols via upp på "Treriksröset" Svealand, Norrland Norge. Jag tror den punkten ligger på Vånsjögusten. Åter via Norge med toppbestigning på Storsvukken eller Gröthågna.
Blockterrängen finns huvudsakligen i Storådalen och Töfsingdalen på den rutten. Resten är lättgånget även utanför lederna.

Paddling naturligtvis kul också men missa inte att gå upp på några toppar för att få utblick över den mycket märkliga dödisterrängen.

Thure
 
I Rogens södra ände finns kanonfina tältplatser dels
vid rastskyddet, men på andra sidan (mot Norge)är det ändå finare, där är vit fin sand att tälta på.
Efter hela Kungsleden från Skedbrostugan och ned till södra änden av Rogen, finns möjlighet att tälta i stort sett överallt, utom i de stora stenmoras som finns på vissa platser efter leden. Vandringen efter Rogen är en riktig höjdare, både utsiktsmässigt (tänker
då på Tandsjövålen) men framförallt naturen med gamla jätteträd som både står och ligger, samt stugorna vid
Rogsbodarna.
 
Stort tack för att ni delar med er av dessa intressanta åsikter och tips! Nu känner jag mig väldigt inspirerad att besöka området.
 
Rogen/Femundsmarka - ett toppenområde!

Ja, det är absolut värt besväret att stångas med stenarna. För ett mer fascinerande, spännande - och vackert - område, får man söka länge efter. Rogensidan har jag bara besökt en gång, men till Femundsmarka har jag varit 7-8 gånger sista åren, och senast igår kom jag hem från en tur i de sydvästra Femundstrakterna.

Det är som regel inget problem att finna en plats till tältet, i alla fall inte i midsommarstider, när jag oftast är där. I juli därimot, kan det bli ganska trångt vid de populäraste fiskeplatserna. Men går man lite grann utenom turistlederna och fiskarstigarna, finner man alltid trevliga och inbjudande lägerplatser, gärna vid någon lite undangömd tjärn, t.ex. vid Reva, Revsjøen eller Styggsjøene i Femundsmarka, eller Vondåhåen på grensen Femundsmarka/Rogen, eller sträckningen Käringsjön - Rödsjön norr om Rogen. Området har hundratals sjöar och tjärnar, så det finns alltid en trevlig plats ledig.

Bra att ha i minnet, är att det på norska sidan står ett antal "åpne buer i marka". Statskog äger dessa, men vem som helst får lov att övernatta - en natt om gången - i dom.

Vandringsmessigt, är det både och. Vissa partier är blockmarken närmast oframkomlig, och att gå med tung säck på sten en hel dag kan ta hårt på fötterna. Men det är ju bl.a stenen som tillsammans med renlaven och den glesna furuskogen gör lanskapet både särprägat och spännande, samt ljust och öppet att gå i.
Andra gånger är det hur lätt som helst, över ett böljande landskap av långsträckta moränåsar.

När det gäller val av vandringsrutt, och planeringen av turen, så bör man vara klar över möjligheten till båttransport på Femunden - med den snart 100 år gamla Fæmunden II, och också över Grövelsjön får man båttransport. Det gör ju att man inte nödvändigvis behöver att gå tillbaka til utgångspunkten, utan kan få behaglig transport t.ex. de ca 30 km mellan Elgå och Synnervika/(Sørvika) vid Femunden. Femund II anlöper flera platser upp längs sjön, som gör att du fort och bekvämt kommer direkt ut i ødemarken.

Att göra en kanottur, eller kombinerad kanottur/vandring - gränslös, i både Rogenområdet och Femundsmarka - med start/mål vid Käringsjön är en annan höjdare som kan rekomenderas. Kanoter kan hyras, och plasseras ut där man önskar.

Det är också en fördel att ta med fiskespöt, eftersom det finns fisk överallt dit man kommer.

Jag skulle kunnat berätta mera, och talat mig varm om det här området som jag blivit närmast beroende av, men hänvisar hellre till sidan min;
"I Stor-Hans Rike": http://www.svartkjelen.com
eller, http://anders_gilljam.tripod.com/
där du kan fortsätta läsa om både mina och andras upplevelser, främst i Femundsmarka, men också något från Rogenområdet.

Hilsen fra Norge,
Anders.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.