• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Rönnnbär+snö=sant

Även jag har gjort denna studie under många år och har kommit till samma slutsats. Mycket rönnbär, mycket snö. Lite rönnbär, lite snö. Alldeles oavsett vad de säger i olika delar av landet :)
Jag sällar mig alltså till pingfraktionen.

Det finns en helt logisk och naturlig förklaring till detta, jag har bara inte kommit på den än.

Dessvärre var det lite rönnbär i år på träden här i Norrbottens skogsland. Snömängden är dock för tillfället större än vanligt.
 
Det stämmer för tillfället hos mig. Inga rönnbär och ingen snö. För en vecka sedan var det lite snö men inga rönnbär så då stämde det inte.

Visst kan man kolla på rönnbären och försöka få fram hur vintern har varit och det stämmer ibland. Betydligt bättre att kolla på rönnbären och se hur våren och sommaren har varit. Stämmer betydligt bättre...

/Stellan
 
Noorrbottens inland

I år har det varit lite rönnbär,och vi har nu ca1/2 meter snö.
Senaste åren har det varit gott om rönnbär,då har det inte varit vinter på riktigt förräng kring julhelgen
 
I år har det varit lite rönnbär,och vi har nu ca1/2 meter snö.
Senaste åren har det varit gott om rönnbär,då har det inte varit vinter på riktigt förräng kring julhelgen
Det gäller att man hinner räkna rönnbären innan de glupska sidensvansarna drar in i horder... Tror det är för sent att räkna bären i den här trakten av Linköping i alla fall!
 
Även jag har gjort denna studie under många år och har kommit till samma slutsats. Mycket rönnbär, mycket snö. Lite rönnbär, lite snö. Alldeles oavsett vad de säger i olika delar av landet :)
Jag sällar mig alltså till pingfraktionen.

Det finns en helt logisk och naturlig förklaring till detta, jag har bara inte kommit på den än.

Dessvärre var det lite rönnbär i år på träden här i Norrbottens skogsland. Snömängden är dock för tillfället större än vanligt.


Och ansträng dig inte heller att leta efter någon logisk förklaring, eftersom det inte finns en sådan. Även om det goda sommarvädret (som ger rönnbär) skull ha någon effekt på efterkommande vinterväder, så skulle knappast rönnen orka ge goda skördar i flera år oavsett bra väder. De flesta växter har viloår, oavsett vädret.
 
Det finns ju en massa sådana här talesätt om vädret från förr. Exempelvis skulle del bli en kall vinter om ljungen blommade ända ut i topparna. Angående rönnbären så stämmer det tyvärr inte här i södern (fas jag hade gärna haft jättemycket snö:)).

/mattias
 

avslutad210712

Gäst
Grannen har fyra rönnbärsträd och ärligt talat har vi knappt sett ett enda rönnbär i år så jag bävar inför snöskottningen...............
 
Hmmm...
Man har två alternativ för rönnbären: "mycket" och "litet". Sen har man två alternativ för snö: "mycket" eller "litet". Inga mellanting, inga graderingar. Det finns alltså totalt fyra olika utfall. Dessutom är det som sagt en bedömningsfråga vad som är mycket och lite.

Jag skulle helt ovetenskapligt vilja komma med teorin att det är ungefär 80 % chans att den här typen av studier prickar in det resultat av de 4 som bekräftar åsikten hos den som gör studien och bedömningarna. :)

Men det skulle vara kul att se en vetenskaplig studie. Det är nämligen väldigt ovetenskapligt att tro att det inte kan vara sant. :)
 
Det är nämligen väldigt ovetenskapligt att tro att det inte kan vara sant. :)
Det var fanimej det bäst sagda jag har sett på länge!! *Applåd*

Men att det bara finns fyra olika utfall och inga mellanting eller graderingar är en förenkling! Naturligtvis finns det det! Vad som är lite och mycket skiljer sig inte bara mellan träd utan också mellan år. Detsamma gäller naturligtvis vad som är lite snömängd, det skiljer sig både mellan platser och mellan tid på vintern! Just nu har vi här till exempel mycket snö för årstiden, men om det inte blir mer under resten av vintern så kommer det att bli en snöfattig vinter.

För att kunna studera detta viktiga fenomen måste man jämföra träd man känner från år till år. En del träd har mycket rönnbär i jämförelse med andra även när de har lite bär!

Något klart samband med sommarvädret och antalet rönnbär är däremot svårt att se. Till exempel så ger ju en varm sommar som alla vet inte alltid mycket rönnbär och inte heller en snörik vinter - men ibland gör det det!
 
Fast jag tycker ju ändå att det låter betydligt enklare att spå vädret i navelluddet, då behöver man inte ens gå ut.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.