Riktigt långa fall?

Satt och kollade på Dean Potter och Sean Leary som tog fartrekord på nosen häromåret (men som nu är slaget igen). De klättrar löpande och säkrar minst sagt glest. Började tänka på vad som skulle hända vid ett fall.. Om säkringen höll och de inte slog i nåt på vägen, hur skulle ett sånt fall på uppåt hundra meter kännas?

Förenklat kan man jämföra med att stå mitt på en bro som är över 100 meter hög. Knyta in sig i ena änden av ett 60 meters rep, knyta den andra änden i broräcket och hoppa - vad händer? Fallfaktor 1, 60 meter.

Spacemonkey kanske har en susning? =)
 
Spacemonkey kanske har en susning? =)


Liten aning har jag;) Här ett gammalt inlägg från 2009 ang hjälm eller inte:



spacemonkey (Pierre Olsson)

Inlägg: 343
Jag använder hjälm när jag bedömer att det behövs, för det mesta på grund av stenslagsrisk - personligen använder jag i princip aldrig hjälmen som huvudskydd för förstemansfall...

Vid aidklättring typ A3 och uppåt använder jag alltid hjälm.
Vid isklättring använder jag hjälm i ca 75% av tillfällena.
Vid Tradklättring på hemmaberg - nästan aldrig hjälm.
Vid Tradlångturer, hjälm i 50 till 70% av gångerna.
Vid sportklättring - aldrig hjälm.
Inomhus och Boulder - aldrig hjälm.
Frisolo - i princip aldrig hjälm.
Speedklättring av långturer - typ 50% av gångerna med hjälm.

- - - - -

Helt apropå Hjälm;

Sommaren 2009 befann jag mig i färd med att göra en speedascent av leden "the Nose" på El Capitan i USA - vi hade beslutat oss för att klättra med hjälm, främst på grund av risken för tappade grejer från andra replag lätt skulle kunna träffa oss på den första tredjedelen av leden.

Dock debatterade vi detta fram och tillbaka flera gånger - jag såg inte alls fram mot att få klättra med hjälm i stekande sol under de tio/tolv timmar som vi räknade med att leden skulle ta för oss. James däremot tyckte nog att det vore bra med hjälm även vid eventuella fall som vi skulle kunna dra på oss under klättringen.

Jag kontrade med att ifrågasätta hur många gånger vi behövt en hjälm som skydd vid ett förstemansfall på Yosemite granit - vi enades om att det aldrig behövts - dock spände vi ändå hjälmarna på oss när vi väl började klättra...

Efter 35 minuter nådde vi Sickle ledge och vi cruisade som aldrig förr - jag sken i kapp med den uppåtgående solen!

Vi klättrade med 80 meters rep och visste hur vi skulle dela upp blocken mellan oss, ett av mina block började med den åttonde repan - starten för Stoveleg Crack.

Sagt och gjort tog James stand i Dolt Hole, jag pendlade över de femton metrarna till Stovelegs och började riva av först den fina 5.9 laybacken och sedan 5.8 sprickan som jag också laybackade för tidsvinstens skull (blir då 5.10 istället tyvärr). Efter 35 meter satte jag min första säkring, en gul no2 camalot. Fortsatte med eld i baken till en fix pitong tio meter högre upp, clippte den, drog iväg vidare uppför perfekta handjam sprickor på den nu lodräta väggen.

Efter ungefär 70 meters vild kamp i sprickorna började jag känna pumpen komma smygande, och högt uppe vid 5.10+ (off width-crux) passagen på nionde replängden tog det slut - mitt livs längsta fall tog sin början när vänster fot halkade av graniten.

Under den trettio-meters, stålmannen look a like, flygtur jag bjöds på, utför en av världens största granitväggar, han jag tänka ganska mycket, dock fattade jag först efteråt att jag under en stund fallit uppochner och skrapat hjälmen mot klippan en bra bit...

Jag tackade min lyckliga stjärna över att ha valt att klättra med hjälm just denna dag!

peace
 
Mmm, men jag är mer nyfiken på hur det skulle bli med repet och töjningen, inbromsningen i ett liknande fall. Det kanske skulle gå fint, en lång och mjuk inbromsning i uppåt 40%ig töjning? Eller blir det för höga krafter och rycket för stort när man väl stannar? Skulle man skada sig som i en bilkrock pga rörelsenergin och det plötsliga stoppet? Inre blödningar osv.
 
Nej det tror jag inte är några problem, folk hoppar ju från broar och allt möjligt med klätterep. Kolla bara in Dan Osmans videos, han knöt ihop typ sju rep och kastade sej utför Leaning Tower i Yosemite.

Mitt längsta fall som beskrevs ovan, runt 30/35 meter kändes otroligt mjukt. Det längsta fall jag bromsat är runt 45meter, lugnt för försteman, mycket värre för den som säkrar...

Det finns personer som fallit runt hundra meter på El Cap och klarat sig.

Träffar man en hylla på vägen ner blir utfallet helt annorlunda, då talar vi bilkollision - och då vet du ju hur en människa ser ut efter det...

Peace
 
Precis!

Men brohopp och Dan Osmans stunt är ju mer av hopp till sving där mycket av energin försvinner i och med sidförflyttningen, lite som att hoppa och landa glidandes på snö.. Jag funderade på om det skulle bli annorlunda om man bara knöt repet i räcket på bron och tog ett hopp rakt ner på samma sida som det var knutet i.

Men du har nog rätt, det bromsas in rätt mjukt med så mycket rep ute, det är ju trots allt bara fallfaktor 1, om än ett mycket långt fall.

I speedklättringen på the nose kan det dock ofta röra sig om mer än fallfaktor 1..
 
Det är ju en lite förenklad teori, men tanken att bromskraften helt enkelt bara beror på fallfaktorn är nog väldigt tillämplig, och då har ju längden på fallet ingen betydelse. Den kan ju som nämnts ha betydelse på andra sätt, dvs att det finns mer som kan hända på vägen ned (hyllor), men det är ju en annan sak.

Sen är det väl så att riktigt långa fall nästan alltid hör ihop med hög fallfaktor, talar man om fall som är riktigt långa så kan det ju inte bli låg fallfaktor om man inte har ett rep som är typ 100 m eller längre.
 
Förtydligande Dan osman hade ett dynamiskt bromsystem när han hoppade! inte alls att likna med fall under klättring! Att repet brast tror man har att göra med att han låtit det hänga ute och exponerats en längre tid för vind och nötningar mot klippan om jag inte minns rapporten från hans kamrat som var med på plats fel!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bloggomann Riktigt enkla multipitch-leder? Klättring allmänt 42
Avslzyx Riktigt fika, riktig grillning i Tunaberg Klättring allmänt 2
frisbee En av de riktigt stora är borta. Klättring allmänt 0
Pandan Bekväm sele, långa häng Klättring allmänt 11
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Jones Långa lätta trad-/sportturer Klättring allmänt 20
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
Avslzyx Långa klippturer i Chamonix: Hur bor vi bäst? Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
varghusse Fall i tradsäkringar tråd!!! Klättring allmänt 36
Mezzner Fall, Tunaberg Klättring allmänt 7
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Säl Läskigt fall (youtube) Klättring allmänt 3
Felixl daisychain, ingen stor nyhet men i alla fall: Klättring allmänt 0
b_luthman klättra/scrambla Ellas Fall, Helags Klättring allmänt 1
Vandrare Fall över kant standard försvinner Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.