Riktigt bra klätterkurs?

Hejsan! Jag är riktigt intresserad av att börja sportklättra och har tidigare erfarenhet av klättring genom min utbildning men då var det mest på vägg, rappellering och klättring inriktad på räddning. Jag vill lära mig sportklättra och letar nu efter grymma kurser. Helst några dagar, väldigt ingående och gärna med ett bevis på att man klarat kursen som man sedan kan använda som intyg om man vill klättra på andra delar av världen.

- Jag är intresserad av kurser som jag kan ta inom Sverige eller Australien

- Har du någon kurs att rekommendera eller känner du någon som har något att rekommendera? Skriv gärna eller länka!

mvh
Wilhelm
 
Ja, du ...

Tjena, Wille!

Long time, no see ...

Jag känner ju till din allmänna ambitionsnivå, så jag kan ju gissa, men vad ska du ha kursen till?

Jag tror att den kurs du söker inte finns i Sverige. Grönt respektive rött kort kan du ta på vilket anständigt klättergym som helst, men jag tror att du vill ha något mer, och det finns helt enkelt inte. Mitt förslag är att du lämnar Norrland och flyttar till storstad. Där kommer du att hitta kompisar att träna med. Du kommer också att hitta teknikkurser som kan ge dig en hel del - om du hittar rätt tränare. Så formella kurser som du önska finns dock inte.

Mer allmänt: Du har redan fysiken för att bli en riktigt kompetent klättrare. Det du behöver utveckla är ju tekniken. Men är inte tradklättring mer din kopp te, egentligen? ;-)

Sportklättring i Australien vet jag inte ett smack om...

Ha D!
 
Nej men för att säkra någon som klättrar är det rätt vanligt i vissa länder att det krävs ett intyg.
Norge har sitt "Brattkort" http://www.brattkort.no/
Sverige har sttt Behörighetskort http://klatterforbundet.se/skf_info.php?id=65&sid=76&subsida=2

Gissningsvis så funkar ett norskt Brattkort i Sverige också, hur det är i andra länder vet jag inte.
kanske ska påpeka att som ett krav så gäller detta bara på inomhusväggar.

Fast det är klart, ska du gå en kurs i klätterteknik med en SKF/UIAA-instruktör, så är det ju mycket möjligt att de sätter sig på tvären om du inte har den formella behörigheten att säkra.
 
Sen är det väl i huvudsak så att om man vill ha grönt/rött kort, så hjälper det inte att ha ett intyg på sin kompetens. Man får ändå göra en liten enkel "examination" för att få sitt kort - även om det nog förekommit undantag.
 
Det låter lite på din fråga som att du är ute efter teknikträning mer än en kurs i rephantering (som de vanliga kurserna oftast är). Dvs du vill lära dig klättra svåra leder, inte joxa med prusiksnören?

Då gäller det att haka på en riktigt kompetent tränare, och det finns det inte så galet många av i Sverige. Magnus Lindstedt håller kurser i Göteborg som är väldigt uppskattade, det kan vara ett tips. Eller häng med till Kalymnos, Anita Rostén kör sportkurser där. Mer info här.

Sen finns det ju utrikiska snubbar som ordnar clinics osv, men jag har inga namn.

Hade jag varit rik så hade jag anlitat en personlig tränare inom klättring en gång i veckan eller så, det borde finnas frivilliga, men det hade nog kostat en slant..
 
Men tjena, ja verkligen! Haha ja jag kanske väntar med att gå någon kurs tills att jag kommer till Australien, har börjat kika på lite kurser där! Tekniken får man aldrig för mycket av, helt klart! =D

Tjena, Wille!

Long time, no see ...

Jag känner ju till din allmänna ambitionsnivå, så jag kan ju gissa, men vad ska du ha kursen till?

Jag tror att den kurs du söker inte finns i Sverige. Grönt respektive rött kort kan du ta på vilket anständigt klättergym som helst, men jag tror att du vill ha något mer, och det finns helt enkelt inte. Mitt förslag är att du lämnar Norrland och flyttar till storstad. Där kommer du att hitta kompisar att träna med. Du kommer också att hitta teknikkurser som kan ge dig en hel del - om du hittar rätt tränare. Så formella kurser som du önska finns dock inte.

Mer allmänt: Du har redan fysiken för att bli en riktigt kompetent klättrare. Det du behöver utveckla är ju tekniken. Men är inte tradklättring mer din kopp te, egentligen? ;-)

Sportklättring i Australien vet jag inte ett smack om...

Ha D!
 
Tackar så mycket för svar! Bra info =D

Det låter lite på din fråga som att du är ute efter teknikträning mer än en kurs i rephantering (som de vanliga kurserna oftast är). Dvs du vill lära dig klättra svåra leder, inte joxa med prusiksnören?

Då gäller det att haka på en riktigt kompetent tränare, och det finns det inte så galet många av i Sverige. Magnus Lindstedt håller kurser i Göteborg som är väldigt uppskattade, det kan vara ett tips. Eller häng med till Kalymnos, Anita Rostén kör sportkurser där. Mer info här.

Sen finns det ju utrikiska snubbar som ordnar clinics osv, men jag har inga namn.

Hade jag varit rik så hade jag anlitat en personlig tränare inom klättring en gång i veckan eller så, det borde finnas frivilliga, men det hade nog kostat en slant..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
duvillno Kalymnos, tips på riktigt bra leder Sportklättring 2
stray Klätterkurs i Norge? Sportklättring 3
nima84 Nybörjar klätterkurs i påsk? Sportklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.