Ricoh GR-D II?

Någon som har egna erfarenheter av denna kamera? Vill ha en digital mätsökare, eller så nära man kan komma, utan att behöva hosta upp stålarna för en M8. GR-D:n verkar lovande, även om det kanske blir lite segt med 28 mm i längden.
 
Någon som har egna erfarenheter av denna kamera? Vill ha en digital mätsökare, eller så nära man kan komma, utan att behöva hosta upp stålarna för en M8. GR-D:n verkar lovande, även om det kanske blir lite segt med 28 mm i längden.

Kolla fotosidan.se där har Ricoh´s modeller vänts ut och in på i omgångar.
Utan att ha ägt en så tycker jag det verkar vara en trevlig modell. Det finns ju en variant med en kort zoom oxå, den säljs just nu i ett paket med extern sökare.
 
De bilder jag sett från Ricohn har inte riktigt imponerat. I den prisklassen hade jag hellre valt Leica D-lux 4 (eller Panasonics motsvarande DMC-LX3). Såväl Ricohn som Leican är ju dock ganska långt borta från mätsökare eftersom dom bara har digital sökare men till båda finns ju förvisso extern sökare som man sätter i blixtskon. Leica och Panasonic har även något större sensor än Ricohn. Canon G10 kan kanske vara ett alternativ också och den har ju åtminstone genomsiktssökare.

Cyberphoto skriver om D-lux 4: D-Lux 4 är för mig den mest lockande kompaktkameran som finns på marknaden idag. Ljusstyrkan på 2,0-2,8 imponerar. Zoomomfånget som börjar på 24mm lockar. Att den bara går upp till 60mm får man nog acceptera med tanke på objektivets ljusstyrka, vidvinkel och kvalitet. Kvalitetskänslan är toppklass. Funktionerna är toppklass. Optiken är toppklass. Bildkvalitet i toppklass.

Vill du ha en riktig digital mätsökare finns ju även Epson RD-1 (i Cosina Voigtländer-hus) på begagnatmarknaden med Leica-M bajonett.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/epson-rd1.shtml
 
Jag har nyss skaffat Panasonic LX3 och den ger otroligt bra bildkvalité. Jag tog några bilder i tisdags på mitt jobb när jag och mina deltagare var ute och gjorde snöskulpturer. Bilderna blev skarpa även i 100%. Jag tror defintivit att LX3 eller Leica D-lux4 ger mycket bättre bilder än vad Ricoh gör.

Jag måste också påpeka att jag har aldrig ägt en systemkamera eller tagit bilder med den och sedan tittat i datorn. Men för mig är LX3 ett stort lyft mot andra kompaktkameror jag har haft innan.

Jag ska lägga några bilder på min blogg men än så länge har jag inte testat att ta bilder i alla lägen. En grön naturfotografering får vänta till våren när all snön är borta...

En National Geographic-fotograf har tagit bilder med LX3. Här är länken till sidan:

http://panasonic.net/avc/lumix/popup/lx3_bruce_gallery/index.html
 
Epson RD-1 är något jag spanat på. Har tillgång till en del leica objektiv (hade min fars leica som han krävde tillbaka), så den är aktuell, men väldigt ovanlig tyvärr. Skulle helst vilja ha en utbytbar optik, men det verkar svårt att hitta en i till vettigt pris. Tänk om voigtländer skulle göra en digital kamera, det hade vart nåt.

Jag vill inte ha zoom, utan ha fast objektiv, som utmanar en. Ricohns objektiv är inte makro, utan vidvinkel, däremot har det kort närgräns så det går att använda till makro.

LX3 har också varit intressant, nu när jag kollar på den, verkar den faktiskt ganska bra. Synd bara att den har zoom. Den känns liksom inte lika kul. Ricohn är mer avskalad.
 
Jag har köpt en. Tiden får utvisa hur bra den är. Jag tycker hittills att den är mkt lättjobbad, och och det är lätt att översätta mitt gamla FM2-tänk direkt till ricohn. Det är en dröm jag har. Att ha en digital FM2:a. Och en M8.
 
Leica M8 = nästan 100.000 kronor. Blir till att man är galen eller har en tjock plånbok för att orka köpa en sån.

Håller dock med om Panasonic LX3, verkar vara en mycket lovande och ganska prisvärd kamera för dem som inte orkar släpa runt på en D-SLR. Ljusstark också!

Canon G9/G10 har jag tyckt känts väldigt robusta. Däremot vet jag inte om jag varit särskilt imponerad över bildkvalitén över deras billigare Powershots som kostar en tredjedel av priset.

Detsamma gäller Ricoh GR, den känns välbyggd men bildkvalitén är inget särskilt.

Någon som känt på Sigma DP1?
 
Grattis till köpet!

Jag var också inne på att skaffa Ricoh GR2 men jag vill inte ha flera kameror. Annars var den tänkt som dogma- eller gatufotografering. Samt jag vill ha bra bildkvalité eftersom jag fotar mycket när jag vandrar eller när jag är ute på geocaching-turer. Så det blev Panasonic LX3. Det är alltså enda kamera jag har.

Jag har aldrig provat Sigma DP1. Vad som sägs om den är att den ger mkt bra bilder men däremot är den långsam och oanvändarvänlig. Chris Townsend har skrivit en recension om DP1 på BackpackingLight.
 
Man ska väl tänka på att bildkvalité bara är en parameter i en kamera. Att den ligger rätt i handen och att den har funktioner som passar en fotostil är minst lika viktigt IMHO. Tror att folk som kommer från analoga kameror inte stirrar sig lika blinda på siffror. Visst, förstorar man upp utskurna bitar ur bilden till löjligt stora format hittar man brus även på de dyrare kompakterna. Men ärligt talat, för webbpublicering och utskrift i rimliga storlekar så duger de flesta kameror. Bilderna blir aldrig skarpare än optiken och skrivaren ändå.

Vad jag har hört om DP1 så har den bra bildkvalité men är rätt sugig att använda. Men det var vad jag läst.

Nu ska jag fortsätta drömma om en digital FM2, hård och tung och bara manuella mekaniska kontroller. En spotmätare också, som orginalet har. Grymt hade det vart.
 
Man ska väl tänka på att bildkvalité bara är en parameter i en kamera. Att den ligger rätt i handen och att den har funktioner som passar en fotostil är minst lika viktigt IMHO. Tror att folk som kommer från analoga kameror inte stirrar sig lika blinda på siffror. Visst, förstorar man upp utskurna bitar ur bilden till löjligt stora format hittar man brus även på de dyrare kompakterna. Men ärligt talat, för webbpublicering och utskrift i rimliga storlekar så duger de flesta kameror. Bilderna blir aldrig skarpare än optiken och skrivaren ändå.

Jag resonerade också likadant som du. Viktigt att kameran är lätt att använda och passar i handen. Jag blev inspirerad av den här bloggen från Fotosidan, Camera Obscura. Det märks att han har roligt med kameran och har dessutom med den överallt. Jag var mycket nära att investera i en Ricoh GR 2. Men det blev LX3 den här gången.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.