• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Ressellskap, Ryssland

Det här är ett projekt där du kan kombinera din "intellektuella" semester med vildmarksliv, och krogliv med deltagande i en road-movie-inspirerad resa til Rysland.

Jeep-tur i den ryska Karelien. Easy trycking till Vitahavet. På slitna vägar till storslagen natur. Vi packar en 4x4 vagn och åker till Polarcirkeln, på den ryska sidan av gränsen, i augusti eller september.

Vi ska köra längs landsvägen, och stanna på de mest spartanska ställena med vaxduk på borden, leva oss in i trafikens rytm med dagens rätt och kaffe tunt som te; Bo på vandrarhem och pliktskyldigt gå på den lokala dansen, träffa människor i allt från arbetskläder till saturday night dress.

Vilka är vi?
Jag är maskinsmed och konstnär i 40-årsåldern; http://www.repose.dk - jag har god erfarenhet av tidligare resor till Ryssland men saknar en trevlig och filosofisk co-driver. Det finns ochså plats för en fotograf och en journalist samt utrustning och tält i vår mobila think-tank.

Det ryska skandinavien
I stället för att åka till nordkap på E6:an, åker vi via St:petersborg och följer huvudväg 18 nordut längs Lagoda-sjön - Europas största - med avstickare och stopp för camping, kloster, museer, Belomorkanalen och Solovikefängelseön, Lenins KZ-läger, myggnät, metspö, lägereld.

Midnattsol
Jag föreställer mig att det kunde vara intressant att göra en film om äventyre att ge sig ut i okänd land under en månad och se vad vi kan uppleva och ta med hem, kanske finner vi då tid til att börja tänka på saker som vi till vardags härhemma är för stressade att fundera över på riktigt?

Tankar i rörelse
Vi söker tryggthet och mening med livet, men varje gång vi närmar oss en lugn plats hastar vi oftast vidare. Det finns en potential i det öppna och osäkra, i det ständiga sökandet efter att komma vidare, Vår resform är därför en användbar mobil ram för att finna svaren i oss själva.

När?
Om det låter intressant, kontakta då undertecknad fortast möjligt, eftersom det fortfarende är många förberedelser. Först "kalenderpusslet": När har vi tid? Efter det skal vi söka visa. Under tiden kan vi packa vagnen och kanske bygga en tripod på taket?

Hälsen, Anders, amka_dk@yahoo.dk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elcapitan Roadtrip till Ryssland Reskompis 16
lindeskow Reskompis till östeuropa/Ryssland Reskompis 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.