Reptvätt plus alkohol

Hej! Jag spillde cider på mitt rep (och all annan klätterutrustning eftersom cidern gick sönder i väskan). Är alkohol dumt på klätterutrustning? Sedan när vi ändå har uppe tråden - hur brukar ni göra när ni tvättar er klätterutrustning? karbiner, express-slingor, repet osv. :) Puss
 
du kan få bort alkoholen genom att flambera repet
släck lågorna genom att låta katten kissa på det
en maskintvätt med mycket blekmedel återställer repets lyster

mission accomplished
 
du kan få bort alkoholen genom att flambera repet
släck lågorna genom att låta katten kissa på det
en maskintvätt med mycket blekmedel återställer repets lyster

mission accomplished

Du glömde skriva att jag borde skicka all klätterutrustning till dig för rengöring, att jag kan betala i natura och att du lovar att desintegrera all utrustning som inte gick att rädda.
 
som jag har förstått så ska kemikalier vara väldigt sura (alternativt möjligen väldigt basiska) för att göra någon funktionell skada på repet.

jag har tvättat mitt i maskin enstaka gånger, utan några tillsatser, på 30-gradersprogram.
ringlar det då i en daisy chain, för att det inte ska slinka ut och sno sig runt trumaxeln.

en del hävdar att rester av maskintvättmedel kan skada repet, så det kan vara idé att köra maskinen tom en omgång först, om det verkar behövas.

annars kan man slänga det i en balja med ljummet vatten och efter en stund dra det genom en repborste, typ metolius.

dock skulle jag inte köra en drös kilar, kammar och karbiner i tvättmaskinen, åtminstone inte efter 22.00 (om man bor i lägenhet)
 
Du glömde skriva att jag borde skicka all klätterutrustning till dig för rengöring, att jag kan betala i natura och att du lovar att desintegrera all utrustning som inte gick att rädda.

ja, uppenbarligen har de här forumen inte lyckats förstöra mig helt - än finns det hopp!
 
du kan få bort alkoholen genom att flambera repet
släck lågorna genom att låta katten kissa på det
en maskintvätt med mycket blekmedel återställer repets lyster

mission accomplished

Men vad händer om man tar ett faktor 2-fall på det här repet sen? På ett ankare som inte är jämnviktat.
 
Chemical Resistance Chart

Ex vis edelweiss oxygen II 8,2mm är gjort av polyamid, en nylon om man vill vara generell och då kan man enkelt googla rätt på Chemical Resistances och då hittade jag detta:

Rilsan® polyamides, and Rilsan® PA 11 in particular, have long been the trusted name for chemical resistance in a myriad of critical, high-performance applications across many industries. The tables below provide only a snapshot of the resiliency of Rilsan® resins.

The following tables give a first impression of chemical resistance of Rilsan® PA11 extrusion resins.
G: good
L: limited (important swelling or dissolution)
P: Poor
* : denotes swelling
b : denotes discoloration (brownish or yellowish)

Alcohols Concentration 20°C 40°C 60°C 90°C
methanol Pure G L P -
ethanol Pure G L P -
butanol - G L P -
glycerine Pure G G L P
glycol - G G L P
benzyl alcohol - L P P P

här finns listan http://www.arkema-inc.com/index.cfm?pag=1038

Tänk på att bland nylonerna finns det massor av olika blandningar och rislan är EN av dessa med olika resistens så vill man veta säkert måste man ta reda på vilken plast just ditt rep är gjort av och få den exakta listan av plasttillverkaren, den finns oftast på dennes hemsida.

Således är en fickljummen cider sämre för klättergrejjerna än en kall, om den består av ren alkohol vill säga.
 
Anderl

Om ankaret är tillräckligt dåligt är det ingen fara för repet förstås.

Heckmaier ansåg att alkohol, även i stora mängder, inte var skadligt. Vid tillräcklig mängd kan man ankra rätt bra... men dom körde även med hampa på den tiden, hårda grabbar, klart före sin tid...

Ciao!

Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marcus.vliet Klättring plus segling i Bohuslän i slutet av Augusti! Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.