• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Replagskamrat Sylarna Augusti 2012

Hej!
Vecka 32 och 33 har jag semester och tänkte då resa till sylarna och göra Stora syltraversen.
Jag är också väldigt sugen på att göra de leder som finns vid storsylen men för detta krävs det en replagskamrat pga lite svårare klättring än scrambling. Jag tror det är lagom att stanna en vecka för att få ut så mycket av massivet som möjligt.

06.jpg

10.jpg


Jag har ett två-mannatält i toppskick och all annan utringstning som behövs förutom kilar och kamsäkringar.

Här på min blogg har jag skrivit lite mer om själva äventyret RobinHaag.se

Vi hörs av!

"Har dubbelpostat ämnet eftersom jag inte riktigt vet i vilken kategori detta tillhör, vandring eller klättring, haha!"
 
Jag har inte kollat jättenoga på din blogg, men det verkar som om du ledklättrat på bult inomhus sedan jul ungefär, och lagt egna säkringar utomhus första gången för en vecka sedan?

Så länge allt går precis som det ska är det nog ingen fara, men det finns mycket kunskap som är bra att ha när allt går åt helvete, som jag är tveksam till om du hunnit skaffa dig. Jag får intrycket att du klättrar hårda moves och tror att det räcker.

Men redogör gärna mer för vad du har för erfarenhet och kunskap. Vore ju onödigt att såga din plan om det nu bara är jag som läser fel mellan raderna.
 
Haha inte kollat jättenoga. Jag kan upplysa om att jag ledklättrat ute ett par fler gånger än jag har skrivt på bloggen. Alltså allt jag gör lägger jag inte upp på bloggen.

Jag har firat mig många gånger, jag har lagt toppankade många gånger, jag har byggt standplats, jag har god fjällvana, jag har klättrat ute på bult och med egna säkrignar.

Jag lade inte upp förslaget för att någon som inte vet vad jag kan ska såga mig.
 
Efter att ha kikat på infon hos ÖKK ser jag att lederna är kortare än jag trodde utifrån bilderna, så det kanske inte blir lika kort om tid som jag tänkte.

Å andra sidan indikerar bilderna att flera av lederna börjar ovanför glaciär. Hur hanterar du det?
 
Ja alltså själva traversen tar runt 16 timmar att genmföra om man håller ett normalt tempo (svår definierat ja :) ) Vad jag vet finns det en bra bivakeringsplats i början av leden efter firningsmomentet på första pinnacleln men den är så tidig så bara nödvändig ifall man går den baklänges :)

Alltså de andra lederna har jag inte studerat särklit mycket utan det får bli det om det ser säkert ut och om jag har en bra andre-försteman. Jag har inte mycket glaciär vana så vill helst inte vandra på dem över huvudtaget. Jag har en del erfarenhet på snö/is täkta bestigningar men det är ingen ursäkt för att vandra på glaciärer. Som sagt så vet jag inte hur föret är där nu.

för att citera föraren av ÖKK "Ur alpin synpunkt är Sylmassivet ganska "snällt", men nog bryter det av ordentligt mot sina flacka omgivningar. Här finns faktiskt också fyra glaciärer. Tre av dem är inte större än att man kan spotta tvärs över, men ändå. "
 
Stänger diskussionen! har bokat resa andra veckan i aug!
Vill du som läser detta veta mer så följ på blogg.robinhaag.se

Allt eller inget!
 
Done!

Jag gjorde Stora syltraversen solo nu i augusti och jag kan säga att det går att göraden solo.
Ni som vill läsa om mitt äventyr eller kanske funderar på att göra samma sak kolla in min blogg.

blogg.robinhaag.se

Just nu finns bara dagbok men jag dokumenterade med min hjälmkamera så kommer dokumentär snart ;)

Allt eller inget!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hissmusik Replagskamrat för trad i Göteborg sökes Klätterkompis 1
Klippsmurfen Replagskamrat till sprickklätterkurs Klätterkompis 1
kjpil Replagskamrat i Chamonix nu? Klätterkompis 0
Linus_S Replagskamrat GBG ? Klätterkompis 0
rasmusk replagskamrat chamonix Klätterkompis 0
surfarn73 Replagskamrat till peru Klätterkompis 0
figure8 Replagskamrat Karbin/Stockholm Klätterkompis 2
rockmater Replagskamrat sökes snarast Klätterkompis 0
markus_sve Replagskamrat sökes, topprepsklättring i Linköping Klätterkompis 4
kofalla Replagskamrat Chamonix i början av maj. Klätterkompis 0
Carlarmfelt Replagskamrat Is och Alpin klättring Klätterkompis 3
Trident21 Replagskamrat i småland? (Jönköpingslän) Klätterkompis 4
claesr Replagskamrat i Blekinge/Sydöstra Småland Klätterkompis 0
claesr Replagskamrat Tunaberg sön. 19 juni Klätterkompis 0
Pott replagskamrat sökes 1-4 Maj i sthlm Klätterkompis 4
ntuvesson Replagskamrat grad 4-5+ på klippa sökes! Klätterkompis 2
ntuvesson Replagskamrat grad 4-5+ på klippa ute sökes! Klätterkompis 3
Kellander Replagskamrat Kullen! Klätterkompis 0
HoLen Replagskamrat sökes i sthlm. Klätterkompis 0
jaffo Replagskamrat i Bohuslän, Uddevalla Klätterkompis 0
Carlarmfelt REPLAGSKAMRAT FÖR SKF ALPINKLÄTTERKURS i Keb Klätterkompis 3
Pott sökes: replagskamrat på Gotland Klätterkompis 1
sohrab replagskamrat Chamonix Klätterkompis 0
jonas.stalder_bts.com Replagskamrat i Krabi 18/12-10/1? Klätterkompis 3
jeo replagskamrat Klätterkompis 0
Shockstone Replagskamrat söker i Stockholmstrakten Klätterkompis 0
KattaKai Bilda replag, Tarfala 22-30 augusti Klätterkompis 0
Stamborg Via Ferrata-kompis i Österrike 16 juli-5 augusti Klätterkompis 1
8Bald Kebnekaise juni/juli + Mont Blanc augusti Klätterkompis 0
Jolme1 Stetind och Vestpillaren i augusti Klätterkompis 0
kasper12 Dolomiterna i augusti Klätterkompis 0
freddd Sportklätterkurs sthlm augusti Klätterkompis 2
ReseBecka Bohuslän ca 9-11 augusti Klätterkompis 0
FOL Göteborg med omnejd 12:e-15:e augusti Klätterkompis 0
Anders N Sportklättring utomhus Stockholm från augusti Klätterkompis 1
PhilipPersson Klätterkompis för Stetind och Lofoten i Juli och Augusti Klätterkompis 0
SofiaA Klättra med Rock Adventure i augusti? Klätterkompis 1
TotalSpinal Chamonix i Augusti-September? Klätterkompis 6
suomi-enkeli reskompis augusti/september Klätterkompis 0
DavidPW Klättring i Kroatien Juli/Augusti? Klätterkompis 0
HansVanZwol Bohuslän 28 juli - 4 augusti ???? Klätterkompis 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.