Repflyg

Jag väcker liv i denna gamla tråd angående klättersaker på flyget.

Hur ser situationen ut idag, vad får man med sig i handbagaget egentligen som klättrare?

Jag har en ryggsäck som klarar Ryanairs yttre mått med någon enstaka mm´s marginal och jag får in nästan all min gear under 10 kg. Frågan är om jag får med mig alla sakerna genom säkerhetskontrollen?

Hur är det med
Rep
Kilar
Friends
QDs
repbroms
Krita
Slingor
...


Sele, karbiner och skor har jag åkt med många gånger så det känns inte som något problem iaf.


Är det något annat flygbolag / flygplats (alltså annat än skavsta/ryanair) som är bättre?

Ingen av dom sakerna är en bra ide att ta som handbagage tyvärr. Jag har hört om folk som fått det konfiskerat/tvingade att checka in det vilket blir svindyrt med ryanair.
 
Jag har flugit med rep i handbagaget många gånger senaste 2 åren och det har aldrig varit något problem.
 
Jag har fått argumentera snällt för att inte bli av med en skruvkarbin. Hade kontrollanten varit det minsta missnöjd med min attityd (eller om jag passat in i hans fördomar om hur terrorister ser ut) hade den blivit kvar där.
 
Ryanair nämndes i tråden och säkert är det en del klättrare som lågprisflyger med dem. Ett tips är att om man har mycket grejor när man flyger med Ryan kan man boka en fet säck med "sportutrustning" utan att det kostar särskilt mycket. Klättergrejor är ok eller har i alla fall varit det hittills. Hellre det än att tricksa, åka på övervikt och riskera betala idiotpriser per kilo.
 
Skumt att allt detta med rep i handbagage och sportbagage skulle behövas... Jag har åkt Ryanair flertalet gånger och fått ned tradrack, rep och lite annat i incheckningsväskan, och har kläderna o sånt i handbagaget... utan att få övervikt... Vad är det ni tar med er egentligen?? Kanske dags att lämna boomboxen hemma nästa gång?
 
Skumt att allt detta med rep i handbagage och sportbagage skulle behövas... Jag har åkt Ryanair flertalet gånger och fått ned tradrack, rep och lite annat i incheckningsväskan, och har kläderna o sånt i handbagaget... utan att få övervikt... Vad är det ni tar med er egentligen?? Kanske dags att lämna boomboxen hemma nästa gång?

Jag tänker mig att de vill flyga med endast handbagage för att slippa betala för bagaget...
 
Aha, nu trillade poletten ned... Själv skulle jag aldrig våga det med Ryanair, det känns som om de tar varje tillfälle de kan för att klämma ut mera pengar ur en.
 
Skumt att allt detta med rep i handbagage och sportbagage skulle behövas... Jag har åkt Ryanair flertalet gånger och fått ned tradrack, rep och lite annat i incheckningsväskan, och har kläderna o sånt i handbagaget... utan att få övervikt... Vad är det ni tar med er egentligen?? Kanske dags att lämna boomboxen hemma nästa gång?

rep, dubbelrep, klipputrustning, isutrustning, alpingrejer, campingprylar osv osv. Rep och storskor är två bra saker att inte checka in för att undvika övervikt :)
 
rep, dubbelrep, klipputrustning, isutrustning, alpingrejer, campingprylar osv osv. Rep och storskor är två bra saker att inte checka in för att undvika övervikt :)
Storskor på fötterna är en sak, men vad gör du med repet? Du slipper inte repets vikt bara för att du har den i handbagaget, Ryanair väger ju det med.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.