Reparera och måla kanadensare, tips på material?

Tog över en glasfiberkanadensare av märket Trapper i risigt skick från en granne förra året och tänkte i år ta mig an att reparera den. Den har hål och är allmänt repig på undersidan.

Kommer att använda glasfiber och polyester för att täta hålen samt gelcoatspackel för att fylla i sprickor och repor. Vill även slipa den och ge hela kanoten ett nytt lager färg för att riktigt fräscha upp den.

Här till min fråga, vad för färg använder man på ett glasfiberskrov? Biltema har kopparoxidbaserad och biocidfri bottenfärg för båtar, är denna lämplig även för kanoter och behöver man ytterligare något lager över det sedan? Eller är det någon annan typ av färg som gäller?

Bifogar lite bilder på de värsta skadorna. Har inte reparerat båt tidigare så jag tar gladeligen emot alla tips jag kan få.

PXL_20240406_111413540.jpg
PXL_20240406_111422782.jpg
PXL_20240406_111455150.jpg


PXL_20240406_111502126.jpg
 

Bilagor

  • PXL_20240406_111507487.jpg
    PXL_20240406_111507487.jpg
    4.2 MB · Visningar: 13
  • PXL_20240406_111521371.jpg
    PXL_20240406_111521371.jpg
    2.5 MB · Visningar: 12
Bottenfärg är inte lämpligt, det är bara för beväxningens skull. Förmodligen är en tvåkomponents lackfärg rätt. Vill man göra det lite lättare för dig kan Toplac vara en kompromiss men den är inte riktigt lika slitstark.
 
Bottenfärg är inte lämpligt, det är bara för beväxningens skull. Förmodligen är en tvåkomponents lackfärg rätt. Vill man göra det lite lättare för dig kan Toplac vara en kompromiss men den är inte riktigt lika slitstark.
Tack för svar! Är det den här typen av färg då? Vet du med dig något annat märke med fler färgalternativ?


Har även hört att man kan applicera Gelcoat men att den är svår att få slät, stämmer det?
 
Hej!

Först: jag är långt ifrån expert, men har haft segelbåt i många år och då kommer man kontakt med den världen. Det jag vet säkert är att bottenfärg är helt fel, det har andra syften. Toplac har jag själv använt för att måla en segelbåt med och det är ok, men inte optimalt just pga den lite lägre reptåligheten. På en segelbåt är det ok, men en kanot drar man ju upp på stranden då och då, så jag kan tänka mig att den är lite för mjuk.

Den du länkar till ser ut att vara klarlack. Denna är det närmaste jag hittar, men eftersom det står "Används inte under vattenlinjen" blir jag tveksam. Å andra sidan ligger en kanot inte vattnet hela säsongen som båtar oftast gör. Oklart. https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/batlack/polyuretanlack-off-white-075-liter-2000054305

Båtbutikerna (Erlandssons, Hjertman mm) kan dessa saker men säljer makalöst dyra färger. Lyxfärgen i segmentet som ska vara fantastiskt bra är De ljissel som sträcker ut sig vid torkning och ska ge en hård och blank yta, men den kostar så det är väl en fråga om ambition.

Ingen erfarenhet av att lägga gelcoat (topcoat?) i efterhand, men jag tror den mår bra av att sprutas.

Jag har själv en skabbig gammal ljusgrön kanadensare från 60-talet, som varit sliten och ful de senaste 20-30 åren. Men den ger samma glädje! Så om jag vore du hade jag satsat på lagning och biltemafärgen. Det viktiga är att komma ut!
 
Hej!

Först: jag är långt ifrån expert, men har haft segelbåt i många år och då kommer man kontakt med den världen. Det jag vet säkert är att bottenfärg är helt fel, det har andra syften. Toplac har jag själv använt för att måla en segelbåt med och det är ok, men inte optimalt just pga den lite lägre reptåligheten. På en segelbåt är det ok, men en kanot drar man ju upp på stranden då och då, så jag kan tänka mig att den är lite för mjuk.

Den du länkar till ser ut att vara klarlack. Denna är det närmaste jag hittar, men eftersom det står "Används inte under vattenlinjen" blir jag tveksam. Å andra sidan ligger en kanot inte vattnet hela säsongen som båtar oftast gör. Oklart. https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/batlack/polyuretanlack-off-white-075-liter-2000054305

Båtbutikerna (Erlandssons, Hjertman mm) kan dessa saker men säljer makalöst dyra färger. Lyxfärgen i segmentet som ska vara fantastiskt bra är De ljissel som sträcker ut sig vid torkning och ska ge en hård och blank yta, men den kostar så det är väl en fråga om ambition.

Ingen erfarenhet av att lägga gelcoat (topcoat?) i efterhand, men jag tror den mår bra av att sprutas.

Jag har själv en skabbig gammal ljusgrön kanadensare från 60-talet, som varit sliten och ful de senaste 20-30 åren. Men den ger samma glädje! Så om jag vore du hade jag satsat på lagning och biltemafärgen. Det viktiga är att komma ut!
Tyvärr verkar inte biltema ha kvar 2K färgen, på hemsidan står det att den utgått ur sortimentet och verkar bara finnas kvar som restlager i en handfull butiker. Mailade dem och de bekräftade att den inte kommer komma tillbaka. Så tyvärr lutar det nog åt antingen ett dyrare märke eller enkomponentsfärg/toplac.
 
Har målat båtar med utgången, billig, billack. Hitintills utan problem. En 2k toppklarlack brukade vi förtunnare och fördröjare i innan sprutning av en större båt. även det gick väl.
Det finn fortfarande färghandlare samt lantmännen bl a.
 
Polyester + glasfiber + slipa som du föreslår är nog 95% av jobbet.
Alternativt GF + epoxi, dyrare, men mindre lösningsmedel, men då krävs renare ytor.

Ingen färg kommer klara repor. Gelcoat är orimligt mycket jobb att få en fin yta.
Använd Toplac som föreslaget, alternativt 2 komponent. Tål nog lite mer men Toplac är mycket enklare att bättringsmåla med 1 komponent. International har båda varianter.

Har överbliven vävd GF för epoxi sedan kajakbyggen. Lättare att följa former än huggen GF. Bor du i Göteborg kan du komma förbi och få en bit för en billig peng. Osäker om polyester fäster på den, men det går väl att kolla
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
esno Reparera Isup Paddling allmänt 1
torger Reparera gelcoat-skada på Nelo-kajak Paddling allmänt 10
tiddelipom Reparera faltkajak Paddling allmänt 2
Reparera träpaddel Paddling allmänt 1
axel_broman Måla om canadensare? Paddling allmänt 7
VKV Lisa, tips om färg att måla om kajaken? Paddling allmänt 3
Måla glasfiber kajak Paddling allmänt 3
Måla om kajak? Paddling allmänt 4
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Anneliee Flaskhållare i kanadensare Paddling allmänt 3
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
iMartin Kanadensare med två barn Paddling allmänt 2
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
Fetknoppen Förvaring av Kanadensare Paddling allmänt 9
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
Tjelvar Köptips: kanadensare Paddling allmänt 27
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
larsn1 Kanadensare 3-6 dagar rundtur Paddling allmänt 14
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
baldur1 forspaddling för kanadensare Paddling allmänt 3
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
MarkusF Kanadensare i plast Paddling allmänt 7
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
Tomas J Bok om paddla kanot, kanadensare? Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Sigi fran _Virihaure till Kutjaure i Ally-kanadensare? Paddling allmänt 0
Elin75 Paddla med kanadensare? Paddling allmänt 6
elgen88 Hyra kanadensare och vara ute över en helg Paddling allmänt 0
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
corabora Forspaddling med kanadensare Paddling allmänt 1
Kanii Platstips för långfärd i kanadensare Paddling allmänt 2
Jokkmokkguiderna Acron Solo kanadensare Paddling allmänt 1
Kanii Kurs i freestyle paddling med kanadensare? Paddling allmänt 3
Osagian Kanadensare på biltak Paddling allmänt 7
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
sofiah Kanadensare i juli Paddling allmänt 7
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
MonicaKa Kanadensare vann kanot-VM ;) Paddling allmänt 5
sparken Paddla kanadensare i Skärgård/Hav Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.