Rengöra skaljacka

Tråkigt nog smutsades min nya fina NF skaljacka ned första dagen som den användes. Eftersom den är gul och det kom smuts från cykeln, verkar vara oljebaserat, så är det lite tråkigt. Jag undrar nu om ni har några bra tips på hur man kan få bort skiten. Helst undviker jag att tvätta hela jacka i dagsläget, men om det är enda sättet, så får det väl bli så.

Jag vill inte förstöra membranets funktion, så vilka medel skulle ni rekommendera för att ta bort olja? Som tur är är fläcken inte på en central plats.

Mvh /Joel
 
Det här kan väl tyckas som ett rätt drstiskt tips, men det har funkat på mina Haglöfs 3 lagers Gore Tex, både gröna o oranga. CRC:s Bräkleen, ett rengöringsmedel för bromsar! Spraya på försiktigt, och det tar med sig oljan när det dunstar bort.

MVH Stefan
 
Oj, det lät väldigt vågat. Om jag inte får bort fläcken via annat sätt kanske jag ger mig på en sådan metod.

Mvh /Joel
 
Hotell och restauranger gör rent stoppade möbler med det. Det händer t o m att vi gör rent bromsar med det. Men oljefläckar på mocka, textil och skinn har vi tagit bort till bästa belåtenhet.
Med andra metoder riskerar du att breda ut och få fläcken att tränga djupare in i väven. Välj själv.
 
Tråkigt nog smutsades min nya fina NF skaljacka ned första dagen som den användes. Eftersom den är gul och det kom smuts från cykeln, verkar vara oljebaserat, så är det lite tråkigt. Jag undrar nu om ni har några bra tips på hur man kan få bort skiten. Helst undviker jag att tvätta hela jacka i dagsläget, men om det är enda sättet, så får det väl bli så.

Jag vill inte förstöra membranets funktion, så vilka medel skulle ni rekommendera för att ta bort olja? Som tur är är fläcken inte på en central plats.

Mvh /Joel

Generellt:
Varför inte tvätta? Membranet tar ingen skada av det. Kör med ett tvättmedel avsett för membran bara så sätter inte porerna igen. Själv använder jag alltid Nikwax produkter med det finns andra som är bra också.
Torktumla på mellanvärme är också bra. Har man använt jackan mycket eller tvättat flera gånger kan det vara dags för lite impregnering också.

Specifikt i det här fallet:
Bräkleen var ju en oväntad lösning! Men tack för tipset. Med två gula skidjackor kommer jag förr eller senare få en oljefläck från en liftstolpe på någon av dom. Visserligen stör sånt mig inte särskilt mycket, jackan är ju till för att användas, men går dom att få bort gör det ju inget.
 
Hotell och restauranger gör rent stoppade möbler med det. Det händer t o m att vi gör rent bromsar med det. Men oljefläckar på mocka, textil och skinn har vi tagit bort till bästa belåtenhet.
Med andra metoder riskerar du att breda ut och få fläcken att tränga djupare in i väven. Välj själv.

Det verkar som om metoden fungerar bra. Har faktiskt aldrig hört talats om den tidigare. Bräkleen förstör inte membranet då?

Mvh /Joel
 
Det är nog ett år sedan jag provade första gången, och det har inte blivit några som helst följer , och jackorna används dagligen. Det var en som var till jobbet och sprickindikerade truckgafflar som använde något liknande rengöringsmedel till jobbet, han tipsade om det här, om man får fläckar på finkostymen .Det var nästan 30 år sedan och ej heller Bräkleen , det var en ren chansning när jag provade första gången.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.