Rendalssölen

Hej!

Nyligen lagt märke till att ett spännande fjäll, Rendalssölen, ligger bara några mil från in i Norge från Grövelsjön. Närmare 1000 fallhöjdsmeter. Nu är bara frågan - varifrån är den kortaste anmarschen? Har någon erfarenheter från det aktuella fjället?

/En med stuga i Grövelsjön, där Rendalssölen kallas för "Dronningen"
 
Jodå,

skrev detta i tråd
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11017
2002-02-01

Sölen:

Åk väg 26 från Trysil Norrut (det är den enda väg som går till och från Trysil) mot Drevsjö. Ta vänster efter ca 30 minuter till Sölenstua.

Alt. kör väg 295 västerut från Idre (blir väg 218 i Norge).

Boende bäst på Campingen i Sölenstua. Drivs av Rune som är Svensk men har bott där i 23 år. 450 kr natten för en stuga som rymmer 4 pers. Adress, karta och telefonnummer på länken nedan. (om inte telefonnummret står där, ring turistcentret och fråga efter Runes nummer)

Karta och mer övernattning: http://home.online.no/~enkommun/overnatting.html

Från Sölenstua åker man 10 minuter västerut, tar av till höger vid stugområde. Ytterligare 10 minuter (nu norrut) tar dig till parkeringsplatsen (vägens slut). Härifrån är det ca 10 km till huvudberget (1755). Vi gick 9 på morgonen och var vid berget 13. Normalt till lugnt tempo. Uppför går snabbt.

OBS: Det ligger ganska lite snö. Colouiren på berget är bra att åka i, men på kalfjället sticker en del sten upp. Gör inget när man går på hud, men åkmässigt funkar bara clouiren nu... kolla bilderna på:
http://www.users.wineasy.se/bfkons/galleries/sölen/sölen.htm

Det tar ett tag att gå tillbaks också :) Det blir mörkt 16.30, vi gick sista biten i mörker. Inga problem, men var beredd på detta.

Vill ni ha mer info är ni välkommna att maila direkt.

/föhl
 
rendalssölen

Helt klart ett bergsmassiv med potensial
Lite jobbig annmarsh dock.
Kanske bättre och lite närmare från NV, där finns en lite övernattingstuga sölenhytta med väg enda fram.
Vet ej om denna väg är plogad vintertid området ser lite ödsligt ut på kartan. Fisket i området NV om massivet skall visst vara super bra.

Jag besteg ett annat berg i närheten i påskas Sålekinna 1599m. Ligger lite norr om redalsölen och hade en annmarsh på bara ca 2 km.

/Lukas
 
Vecka 31 funderar jag på att med några kompisar vandra i området kring Rendalssölen. Vore tacksam om någon som varit där kan berätta ytterligare lite om vandringsalternativen, fisket, övernattning, anmarser, kartor m.m. Tacksam för svar.
 
Någon med erfarenhet av Rendalssölen?

Hejsan,
Tänkte ta chansen att göra en tur på Rendalssölen i januari. Är det någon som har åkt skidor ner och kan rekommendera någon särskild väg ner som är bra? Även info om bästa vägen upp är av intresse :)

Mvh
Per
 
Trots att sölen ligger i Norge så finns den med i guideboken Svenska toppturer, med olika förslag om olika åk.
 
Hej alla skidomaner,

Sitter i ett slaskigt Berlin med tung skidabstinens, som jag snart planerar att fara hemat for att kurera. Ar det nan som har farska uppgifter om hur snoforhallandena ar pa Rendalssolen? Ar det vart att fara upp dit fran Karlstad till helgen for sasongens forsta topptur?
 
Jag var till Sölen för att klättra förra veckan, och det är ganska dåligt med snö. Det går att hitta flera fina åk i massivet, men troligtvis inte från huvudtoppen.
 

Guest

Gäst
Hej alla som finner Rendalssölen inbjudande.
Jag har arbetat som fjälledare i området under många år, och har varit uppe på Sölen ett trettio-, fyrtio- tal gånger. Kommer man från Sverige åker man med bil över Elvbrua och några kilometer därefter svänger man in till Gröndalens Fritidshusområde (OBS Betalväg!). Därefter kommer man fram till en parkering (några km), och därefter är det apostalahästar som gäller...
Förhållandevis lätt vandring ca 7 km till en liten sjö
som ligger mellan fjälltopparna - uppfriskande bad sommar som vinter!! Drickbart! Därefter bär det uppåt!
Tyvärr består massivet av mycket sprängsten el likn. och gör det svårt för oss/er med skidor. Vandringen (OBS ej klättring!) är relativt lätt även om man bör vara en smula försiktigt. Nedför går det att ta sig med skidor om det finns tillräckligt med snö - vilket inte alltid är fallet....men dock på ostsidan! På väst-sidan finns dock en enormt inbjudande couloir, men min erfarenhet säger att den endast är åkbar de översta 75-100 meterna. Vad som finns därefter vet jag tyvärr inte. Det går dock att ta sig sig till andra sidan på botten av västbranten, och där kolla in hur couloiren ser ut underifrån. När jag var där såg jag inte tillräckligt för att avgöra hur den nedre biten av couloiren såg ut. Men en gissning är att övre delen ligger på 60-70 grader och mitten-delen är brantare! Bästa sättet att avgöra detta är att fira sig ned från toppen.....Ska man ta sig från ostsiadan till västsidan bör man ha i minnet att det mest finns block och sprängsten, vilka, oavsett om det är block om 1/2 eller 10 ton ej är stabila, och risk för rörelser alltid finns! Vår- och sommartid är dock Rendalssölen en fantastisk utflyktstopp för alla och envar - även barn!. Sjön som ligger mellan topparna innehåller dock inga fiskar - men badet är toppen!. Längs massivkedjan ligger det dessutom rester från ett flygplan från 2:a världskriget!! Om ni besstiger detta undersköna fjällmassiv, glöm då inte att ta fram kopparlådan från toppröset och skriva in era namn i den bok som finns där!
PS. Dessutom finns det en Röda Kors-stuga mellan P och Sölen. Norska RK har hand om de flesta stugorna i de norska fjällen.....
Om ni nu ska vandra/skida i Sölenomgivningarna - ha´det så gott!!!
/ Björn
 
Rännan du nämner är åkt på skidor. Vet ej vem som var först, möjligen Denniz Fransén med flera vilka jag vet åkt den. Klart lämpligare som klättertur än skidnedfart.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.