Remspänne, bältesclips, flärp eller vad det heter...

Hej

Jag önskar emellanåt att sätta fast kniven, glasögonfodralet, förbandsväskan, flaskhållaren, kameraväskan el.dyl. på en "rem".
Är det ett enkelt löstagbart skärp eller dylikt kan man ju trä remmen genom en sån där ögla, även om det kan vara bökigt och man måste "strappa om". Ibland har en ögla kardborrefästning så man kan fästa även på remmar som sitter fast,

MEN!!!

Om man har remmar, som de på höftbältet och axelremmarna på min ryggsäck, som är fastsydda (eller bara för bökiga att "strappa om") så kan man ju inte trä fast tex. en knivslida.

Finns det något smart koncept för att "snäppa fast" sånna här grejjor ?
Delbara spännen, fastklickbara plastöverfall... ja jag vet helt enkelt inte vad de kan heta, men jag hoppas att problemet är hyffsat välbekant... och inte minst att någon har ett tips om någon sorts pinal som finns att köpa...
Nu hoppas vi på någon som tipsar om "www.flärpboden.se" där de har ALLT sånt för en spottstyver.

En kille som gillar små praktiska prylar :eek:)
 
Hej

Jag önskar emellanåt att sätta fast kniven, glasögonfodralet, förbandsväskan, flaskhållaren, kameraväskan el.dyl. på en "rem".
Är det ett enkelt löstagbart skärp eller dylikt kan man ju trä remmen genom en sån där ögla, även om det kan vara bökigt och man måste "strappa om". Ibland har en ögla kardborrefästning så man kan fästa även på remmar som sitter fast,

MEN!!!

Om man har remmar, som de på höftbältet och axelremmarna på min ryggsäck, som är fastsydda (eller bara för bökiga att "strappa om") så kan man ju inte trä fast tex. en knivslida.

Finns det något smart koncept för att "snäppa fast" sånna här grejjor ?
Delbara spännen, fastklickbara plastöverfall... ja jag vet helt enkelt inte vad de kan heta, men jag hoppas att problemet är hyffsat välbekant... och inte minst att någon har ett tips om någon sorts pinal som finns att köpa...
Nu hoppas vi på någon som tipsar om "www.flärpboden.se" där de har ALLT sånt för en spottstyver.

En kille som gillar små praktiska prylar :eek:)
Du behöver något i stil med MolleClips/Molle Attachement eller TekLok.

Det finns otaliga ställen på nätet som säljer dem, om jag inte minns fel så har bl a Brisa och Nordells sådana på sitt lager.

~Paul~
 
Gummiresåband och karborreband är fiffiga grejor, finns i de flesta symaskinsaffarerna samt sybodar.
Plastbeslag och spännen, tryckknappar är inte lika praktiskt i busken som hemma på kammaren.
Pga höftremmens höjd kan det vara vettigt att förlänga hanken på knivslidan. Eller oxså skaffar du 48 fickorsbyxor. Fickkniv är ett funkis alternativ. Pryttlar som hänger och dinglar utanpå packningen brukar tyvärr oxså låta. Så även kamera och kikare-lupp, kompass mm.
 
nämmensermanpå !!!

Jo Molle hade jag hört talas om, men att man hamnade på så "spräckligt gröna" hemsidor när man sökte var lite nytt :eek:)
Visst är det där dinglandet ett gissel, men att behöva stanna å ta av sig säcken varje gång man skall ta en klunk, knapra lite mums, knäppa ett foto gör mig smått tokig. Min Berghaussäck har ju inte en enda ficka. Det är tur jag har benfickor att ha snusen i annars blev man väl folkilsk.

Det där med kardborre har jag klurat på - sy fast luddband på säcken här å där åsså ha gripband på knivslidan, kamerafodralet, godispåsen etc.

Vi suger på detta och inväntar några fler kloka råd och glada tillrop.

Yippey-kay-hey-MF :eek:)
 
Innan molle fanns ju alice-clips, de kan funka lika bra eller bättre beroende på vad du vill fästa för nånting. Med båda systemen måste man ju typ sy en kanal eller tvärgående band eller nått för clipsen, så lite mekigt blir det ju.
 
Prova buntband

Har själv löst problemet med buntband av plast (tror dom heter så... används för att hålla ihop kablar) Vanligast är modellen som endast går att dra ihop men inte att öppna igen, dock finns det en modell med ett litet snäppe som gör att du kan öppna och stänga. Otroligt starka om du väljer en något bredare modell.
 
För den fiffigare DIYaren kan man givetvis sy kontorsfickor till axelremarna, för karta, kompass, kamera och godis. Höftremsfickor för det som inte ryms i platta fickor t ex stora jägasnuspåsen.
Vindblusen etc. Bakom kontorsfickan kan man fästa dolken exempelvis.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.