Rekordet på Kungsleden

Japanen

Det tror jag japanen vi träffade i sommras har. Han kunde inte engelska men vi förstod att han tyckte hans ryggsäck var tung. Det kan ha berot på att han hade allt förpackat i armerade vattentäta segelpåsar med Zip-förslutning.
 
Re: skidor??

i95_lab; sa:
Hej

Mycket snack om vandring. Det i särklass snabbaste sättet ät skejtskidor. JAg gjorde sträckan i påskas med två kompisar på 9 dagar (eller rättare sagt 8 dygn och 3 timmar). Givet att vädret inte är emot en går det att kläma den tiden regält om man vill bli trött. Vi var inte särskilt trötta när vi var i mål och knappast är vi några skidproffs. Vi sov is stugor hela vägen och bar bara 8 kg per skalle. Mat till c:a två dagar i snitt.

Vi snittade 5 mil per dygn och toppade med 8. Den strsta risken är dåligt väder eller förslitnignsskador (om man är dåligt tränad).

Jag kan verkligen rekomendera denna form av transportmedel - en härlig känsla att schwisha förbi folk med tält och pulka (vilket har sin tusnign det med - all respekt)!

Om någon har hört om likande rekord vore det kul att veta vad det är.

/Jakob



Du brorsan, här är lite mer som har med snö och glid att göra snarare än med sten och snubbel!!

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16339

Eeeh... du ligger i lä!!



HMFL
 
Norra delen alltså

ala; sa:
Enligt min guinness rekordbok (2002) är rekordet på Kungsleden, 440 km, 7 dagar, 23 timmar och 20 minuter. Rekordet genomfördes -99. Packning på 23 kilo med tält, sovsäck, proviant mm. Rekord innehavaren heter Mikael Andersson (Västerås).

/Andreas

Det är alltså inte hela kungsleden utan endast den norra delen som avses.

På mina kartor från 80-talet börjar Kungsleden faktiskt i Sälen...Sälen till Abisko tar nog längre tid :).

/J.
 
Re: Varför stressa?

AndersV; sa:
Öhh, vad är det för mening med att köra en pannbensmarsch genom fjällvärden?
Det är klart att med minimalistisk packning och endast havregrynsgröt och vitamintabletter till mat kan man säkert springa sträckan på en dryg vecka, ungefär som långloppen i Sahara. Men var finns naturupplevelsen?
Frågan är högst filosofisk. Varför går man ut i naturen överhuvudtaget? För rekreation och kontemplation eller för att utföra bedrifter och bräcka kompisarna hemma?
Själv föredrar jag det första. Jag förflyttar mig aldrig särskilt långt, max två mil om dagen. Därmed har jag tid att njuta en vacker vy eller en sälsynt orkidé.


Men spring på för all del


Anders Villumsen

Varför tror alla att det heter extremsport i stället för friluftsliv...?

/sam
 
Kungsleden

Kungsleden var från början tänkt att gå från Abisko till Grövelsjön. Eller tvärtom om man vill det. =)

Varför det inte har blivit så har jag inte lyckats ta reda på.

Kungsleden går mellan Abisko och Hemavan.

Södra Kungsleden går från gränsen Härjedalen/Dalarna till Sälen. Från Grövelsjön till Sälen ingår leden i Europaled 1.

Från Grövelsjön kan man vandra Södra Kungsleden upp till gränsen Härjedalen/Dalarna. Där vandrar man vidare i Rogenområdets utmärkta leder. Dessa är sen sammansbundna med Funäsfjällen som sen är sammanbundna med Vålådalsfjällen. Nu är man i höjd med Östersund.

Det är nu ett glapp till Frostviksfjällen. En sträcka som motsvarar avständet mellan Östersund och Vilhelmina. Frostviksfjällen sammansbundna med Vilhelminafjällen och sen är det en liten sträcka som inte har några leder mellan Umeälven och E12an upp till Hemavan. Man kan ju dock lifta på E12an.

Det finns säkerligen leder som sammanbinder de luckor jag har i min beskrivning men i den litteratur jag har finns det inga.

Hoppas detta ger svar på vart den andra delen av Kungsleden tog vägen.

/Mattias
 
Re: Kungsleden

Kilroy; sa:
Kungsleden var från början tänkt att gå från Abisko till Grövelsjön.

Från Grövelsjön kan man vandra Södra Kungsleden upp till gränsen Härjedalen/Dalarna. Där vandrar man vidare i Rogenområdets utmärkta leder. Dessa är sen sammansbundna med Funäsfjällen som sen är sammanbundna med Vålådalsfjällen. Nu är man i höjd med Östersund.

/Mattias

Abisko Sälen ska det väl vara? På min Sälenkarta från 1990 (ca) finns i alla fall Kungsleden utmärkt och ringlar sig norrut mot Härjedalen. Det stämmer också med mina egna minnen, fjällvandrade första gången som 10-åring på 70-talet längs Kungsleden i Sälenfjällen :).

Jag ska rota fram en av mina kartor som finns i närheten...(rotar...)Fjällkartan, Storlien, Vålådalen, Ljungdalen Z6, utgåva 3 1992.

Här kommer Kungsleden enligt kartan upp från Fältjägarstugan d v s norra Härjedalen och går sedan vidare förbi Helags d v s in i Jämtland. Förbi Sylarna och över Blåhammaren fram till Storlien. Där fortsätter ledsystemet norrut, dock står det inte Kungsleden längre efter Storlien. Jag är osäker på om det betyder att leden stannar till i Storlien eller om det bara beror på kartans layout.


Mvh

/J.
[Ändrat av joru 2003-05-10 kl 20:19]
 
Kungsleden

Jag sprang/gick kungsleden 030801 det tog mig 7 dygn, det är det snabbaste försöket jag vet. Jag hade med mig packning, mat och tält. Ska du prova?
 
Grattis, Calle! Jag och min flickvän Åsa mötte dig strax norr om Alesjaure-stugorna kvällen den 8 augusti, och vi stod och snackade en stund (försämrade din rekordtid med 10 minuter, kanske). Blev imponerad av ditt goda humör då, trots det tunga regnet! Såg först dina gympaskor och din lilla (minimala?) ryggsäck och undrade vem som var så galen att ge sig ut från Alesjaure så sent på eftermiddagen för att nå nästa stuga... Jag hade rätt så fel, insåg jag snart.. Kul att höra att du kom till Abisko i tid!

Andréas
 
Möte vid Alesjaure!

Humöret var bra men det var ju inte så konstigt jag hade ju klarat ca 42 av 45 mil. Jo och löpningen gick bra men det blev väldigt blött. När man sprang/gick var det skönt med lätt packning. Men det tog jag igen på nätterna när jag varken hade något varmt att sätta på mig eller ett liggunderlag. Blev er tur lyckad?
Kul att ni hörde av er



Calle
 
Skidor

Jag är grymt imponerad av din prestation. Undrar dock fortfarande när någon skall sätta ett riktigt vinterrekord. Om man kan springa på 6 dagar kan man nog köra på vintern på 3 (med skejtskidor). Ingen som provat? Körde själv på 8 dagar men det var inte någon utmaning direkt.

Jepp, se det som en utmaning, jag väntar på resultatlistan här nästa vinter....

/Jakob
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.