regöring av victorinoxkniv

jag har en armekniv från victorinox. den har varit med ett tag men funkar bra, förutom att nu har den smutsat ihop sig totalt. en del avverktygen går inte att fälla ut utan hjälp av något starkt metallredskap och risk för skärskador. typiskt dåligt. jag brukar regngöra dne med diskmedel och vatten, men dte funkar inte nu. är det nån som har tips på hur jag ska få den användbar och smidig igen?

tacksam för svar!
/disa
 
Sannolikt så

kan du få ordning på den med uppsmörjning med t ex matolja och när verktygen går lätt att få fram diskning noggrannt och därefter ny uppsmörjning. De har visst nån specialsmörjning också men jag tror inte att det nödvändigtvis måste vara just den.

Thure
 
Fäll ut allting, spraya rikligt med WD40 överallt, lât det verka över natten, skölj med hett vatten. Olja in lite försiktigt i lederna med symaskinsolja.
 
Ha rdu tillgång till tryckluft är ju det en bra början innan du börjar kleta ner den, kan vara värt att testa iaf.

För skiten måste ju ut, att bara smörja hjälper ju lite men bra blir det väl knappast..
 
Jag skulle spraya med 556 (jag tror det heter sa i sverige, finns "overallt") i massor och borsta med nagelborste. Sen nar det ar hyfsat rent sa diskmedel och nagelborste och sen INGENTING. Min erfarenhet ar att om man oljar in dem sa fastnar snart smuts igen (i oljan). Den haller mycket langre utan olja.
 
Använd ABSOLUT inte matolja eftersom den oxiderar och fungerar bra som klister.

Använd t.ex. en universalspray liknande de som nämnts tidigare (trots att det inte är jag som tillverkat dem) ;) för att rengör ordentligt. En ren rostlösare är oftast bättre men den har man sällan hemma. Efter att ha sprayat rikligt torka av överskottet och rör alla leder (knivar, mejslar etc) fram och tillbaka. Vill man smörja upp "riktigt" så droppa lite smörjolja i lederna och upprepa fäll upp/fäll ihop tills allt rör sig fint igen.

Försök att undvika att olja ner plastdetaljer.

/Peter
 
Jag skulle spraya med 556 (jag tror det heter sa i sverige, finns "overallt") i massor och borsta med nagelborste. Sen nar det ar hyfsat rent sa diskmedel och nagelborste och sen INGENTING. Min erfarenhet ar att om man oljar in dem sa fastnar snart smuts igen (i oljan). Den haller mycket langre utan olja.

Nejdå. Olja ska det vara. Det viktiga är att man håller rent (dvs tar bort partiklar, sand och skräp)
Oljan ska dock bara vara i själva leden, inte i överflöd överallt.

/Peter
 
Jag misstänker att ingen av de nämnda metoderna kommer att hjälpa. Har det bildats så mycket smuts och avlagringar som i det aktuella fallet så är det bara en metod som är tillräckligt effektiv och det är demontering (isärplockning) av Vicen. Först därefter kan man komma åt smutsen som ganska ofta har bildat en gummiliknande massa och som i stort sett ingenting i kemiväg biter på.

Om du är intresserad av hur man plockar isär en Vic så kan du PM:a mig.

När det gäller insmörjning så har jag svårt att inse varför man inte skulle kunna göra så. Det finns ju inga teflonbrickor eller bronsbrickor i pivotlederna. Det är endast stål mot stål/lättmetall. Därför kan en lätt insmörjning vara på sin plats.

Jag kör med Militec-1 som jag applicerar och därefter värmer med värmepistol. Det bildas då en mikroskopisk beläggning som lägger sig i själva ytstrukturens ojämnheter. Mycket effektivt! Man måste dock se upp med att inte bränna på för hårt eftersom det då finns risk för att man förstör bladets värmebehandling. Militec-1 används framför allt av den amerikanska armén i samband med handeldvapen.

http://www.militec1.com/

~Paul~
 
Hahaha, det har kan nog bli som att diskutera skidvallning infor vasaloppet...
- nej for faan, inte blå special, och du månste ha lite grönt på ytlagret för det ar kallt i starten!!!

Fick min Vic av farsan pa 80-talet och den har inte sett smörja pa 20 ar och funkar utmarkt. Blir det bösigt sa tar jag bara diskmedel och nagelborste.

Sa jo, det funkar bra. Men det kan ju finnas annat som funkar OCKSA.

Som pa vasaloppet, det verkar som mera an en skidvalla fungerar...
 
Fick min Vic av farsan pa 80-talet och den har inte sett smörja pa 20 ar och funkar utmarkt. Blir det bösigt sa tar jag bara diskmedel och nagelborste.

Sa jo, det funkar bra.
Din metod funkar säkert kanonfint på moderat nedsmutsade knivar men knappast på en kniv som är nedkletad, försummad och trög till den grad som TS beskriver.

~Paul~
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.