reflex att sy fast resp. limma fast sökes

Tråden är till stora delar

inaktuell med RoR test från 2001. Biltema har åtminstone en typ av reflexdekaler som är bra. http://www.biltema.se/Archive/Product_images/32/Large/32-506_l.jpg

Däremot tycker jag att deras reflextejp inte är slitstark. http://www.biltema.se/Archive/Product_images/29/Large/29-120_l.jpg

Alla reflexer som sitter på klädesplagg verkar slitas en del med tid och tvättar.

Men man kan ju sy fast nya reflexband. Brukar finnas i sybehörsaffärer etc. Personligen har jag sytt fast en reflexväst permanent på min vintercykeljacka för att kunna komma åt fickan på jackan och inte behöva böka med att ta av och på ytterligare en persedel.

Thure
 

Dessa sprayer är jättebra som komplement när man inte vill misspryda kläderna men ändå få en synlighet i trafiken.

De är alltså INTE ersättare till reflexer, utan komplement för att t.ex. förstärka synligheten på mörka kläder, kostymen, hunden/katten etc där Du av någon anledning inte vill ha en fast monterad reflex.
Den är alltså i princip osynlig för blotta ögat men synlig för den som kör bilen. (den ger för övrigt skojiga effekter eftersom den syns när någon fotar med blixt, men den syns inte innan)

/Peter
(en av utvecklarna av dessa sprayer)
 
Sprayen fäster bäst

på naturmaterial och tvättas lätt bort.

Finns ingen varant som klarar tvätt och som fastnar på syntetmaterial?

Thure
 
på naturmaterial och tvättas lätt bort.

Finns ingen varant som klarar tvätt och som fastnar på syntetmaterial?

Thure

Nej, en sådan finns inte ännu (på marknaden)
Det går att lösa med då blir det två burkar och det tror vi blir för krångligt för användarna.
Dessutom är troligen marknaden för liten för det :(

Sprayerna är främst framtagna för att göra det enkelt att spraya på en "osynlig reflex" som förstärker synligheten utan att misspryda de vanliga kläderna.

REKLAMVARNING!!!!
Däremot är en ny produkt på gång. Det är en permanent lack med samma typ av osynliga reflekterande funktion. Skulle funka utmärkt på t.ex. cyklar, kajaker etc som ska vara fina men ändå synas.
 
på naturmaterial och tvättas lätt bort.

Finns ingen varant som klarar tvätt och som fastnar på syntetmaterial?

Thure

Som jag ser det är vitsen med tvättmedel är att det vid tvätt ska ta bort allt som fastnat på kläderna/tyget.

Sedan må det vara svett, blod, lera, matrester eller något man sprayat på.

Per
 
Den som söker hon finner :)

http://shop.textalk.se/se/search.php

Jag tänkte göra så här. Sy band med kardborre till benen och armarna och sen sy ett midjebälte i fluorescerande färg med reflex på. Då syns ju den fluorescerande färgen kanske ganska bra om det är grått och trist ute. Reflex till båda benen och armarna är bra för dom syns så bra när man rör sig.

Reflexvästar är visst bra men det måste vara nåt mer till, nåt som rör sig. Många gånger har jag kört bil och tänkt att där är en brevlåda, skylt, infart osv tills jag är bara nära och blir rädd.

Nu ska ja beställ :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.