Refill butangas

Jag köpte en sådan här http://store.taiwancamping.net/home/field-kitchen/gas-refill-adapter för att kunna fylla tömda/halvtomma gasbehållare med tändargas (butangas). Största anledningen är inte att det är mkt billigare utan att det känns smidigt att slippa ta med sig 100 gram gas när jag bara behöver 10-20 gram. Själva överförandet gick väldigt smidigt, jag behövde som jag misstänkte inte kyla mottagaren eftersom gastrycket utjämnas nästan direkt sedan rinner gasen över (i flytande form). Om man vill överfylla så kan nog temperaturskillnad hjälpa till/krävas.

OBS: Tänk på att kan vara väldigt farligt att överfylla, läs tidigare inlägg från framförallt xxargs. Ren butangas kommer vara kass vid kallare väder. OBS

Leveransen kom på 4 dagar från Taiwan.

(Detta inlägg borde kanske vara under lättpackning eftersom det väl mest är vi gramnördar som bryr oss om 80-90 gram mer eller mindre)
 
Tänk om de istället gjort ett mellanstycke som kunde 'hälla ihop' restslattar från de vanliga gängade gasflaskorna. (Gärna utan laborerande med kompression alt. tempdiffar...) Då hade vi haft en storsäljare att diskutera här... ;)
 
Instämmer

vad man behöver för att överföra mellan två vanliga gängförsedda engångsgasbehållare skulle vara två hongängade kopplingsstycken och slangar till en kran mittemellan. Trycket i överföringen kan vara ca 20 ATÖ.

Viktigt att väga så att inte man överfyller gasbehållarna.

Man kan i och för sig undra över om man genom att laborera själv med sånt här utsätter sig för risker t ex försäkringsmässigt. Fördelar skulle vara att man lättare gör slut på sina gasbehållare och kan göra slut på slattar. Finns en tidigare tråd som behandlar detta med länkar till andra relvanta inlägg http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68099&page=2

Thure
 
Senast ändrad:
Jag har lyckats rätt bra med att fylla tändargas och billig japanköksgas över i "vanliga" gasbehållare m.h.a. tändafyllaradaptern som primus säljer.

Den är ju gjord för att fylla en tändare från campinggasbehållaren, men det går bra åt andra hållet också. När jag har fyllt tändargas, så har det funkat med någon av de många munstycken som följer med.
 
I gasolkökens barndom fyllde mackarna dom små campingflaskorna, inte konstigare än att tanka bilen faktiskt och jag har tankat åtskilligt med gasol från både smått och stort genom åren. Det viktigaste är att aldrig överfylla, samt att ha en elektriskt ledande slang eller någon annan form av potentialutjämning så risken för statisk elektricitet minimieras, det är största faran faktiskt. Eftersom det är ett kolväte man tankar så kan det bildas en gnista när man kopplar loss fylladaptern om det är en ren plast eller gummislang emellan.
 
vad man behöver för att överföra mellan två vanliga gängförsedda engångsgasbehållare skulle vara två hongängade kopplingsstycken och slangar till en kran mittemellan. Trycket i överföringen kan vara ca 20 ATÖ.


Thure

20 Bar är överdrivet och så är det inte i normala användningstillfällen - däremot skall grejorna hålla för minst 20 Bar och campingasolflaskan skall klara 20.5 Bar enligt EN 417

Campingasol har typisk tryck runt 3-4 Bar vid 25 grader, propan 95 (svensk husvagnsgasol och blå flaska) ligger på 8.5 Bar övertryck.

vid rumstemperatur är inte trycken sådär jättehöga men vid överfyllning så förordas att man alltid kyler den mottagande flaskan just för att inte folk med värme skall försöka pressa in bränslet - för det är då olyckorna händer...

Och luft i tuberna förorsaka att att man inte kan fylla upp tuberna till rätt vikt, då luften håller emot på precis samma sätt som när man häller vatten i en flaska genom smalt rör och utan utlopp för luften - och rätta lösningen om det går trögt är att ventilera ut gas ur den mottagande tuben en kort stund för att få ut luften (släpp ut ca 2-3 liter gas ur tuben) - inte att värma den tuben som skall avge den flytande gasen.
 
En liten fråga. Hur kommer luft in i tuben? Det kanske är anledningen till att jag ofta inte på ett bekvämt sätt når upp till full tub när jag återfyller.

Jag brukar lägga tom tub i frysen nån timme, och sen fylla på med japankök-gas. Om taran för en 100g tub ligger på ca 95g, så når jag aldrig upp til 195 på vågen när jag fyller. Brukar inte störa mig att det saknas ~5g i tuben, men tror du det är luft i den alltså?



(Och så lite filosoferande om livslängd på tuberna. Om man inte sliter på dem med stötar och skrap och liknande, ser jag det som att livslängden borde handla om själva behållarens materialutslitning med utvidgning och sammandragning, värme och kyla och motsv. Samt den mekaniska funktionen på ventilen, rimligtvis mätt i antal på- och avmonteringar av brännare eller slangkoppling. Jag ser det som att standardavvikselsen (designmässigt alltså) för antalet cycler för ventilen borde vara så stor att man med gott samvete kan återanvända tuben ett antal (10?) gånger utan att vara fullständigt galen. Dessutom märker man ju om en ventil inte funkar.
Däremot är jag dåligt bevandrad vad gäller uttröttning av tuben i sig. Därför har jag satt 5 återfyllningar som maxgräns, även om jag aldrig nått upp till det, utan haft anledning att slänga burkarna av andra skäl innan dess. Någon som har tankar på det?)
 
luft kan det bli om man kör tuben helt tomt, trycklöst - men framförallt att man inte luftat ur slangar mm. i omfylleriövningarna.
 
Tack! Då kan man ju tänka på att inte släppa ut det där sista när man kör slut på tuben då...

F.ö. som någon efterlyste tidigare i tråden. Klart man kan hälla ihop slattarna från sina olika tuber till en enda. Man får bara ta omvägen över en japankökstub först.

Till TS: Kollade på sidan i din länk. Det var en del skräp på den sidan, men just adaptern verkar väl bra om den funkar. Jag beställde också en nu. Den verkar precis tillräckligt mycket smidigare än min lösning, för att motivera det ganska rimliga priset.
 
Tänk om de istället gjort ett mellanstycke som kunde 'hälla ihop' restslattar från de vanliga gängade gasflaskorna. (Gärna utan laborerande med kompression alt. tempdiffar...) Då hade vi haft en storsäljare att diskutera här... ;)

Jag bad dem faktiskt tillverka en sådan men sen slog det mig att man kan "mellanlanda" slattarna i tändargas/japankök tuben precis som pysen skriver!

Dealextreme har en adaptor så man kan fylla på ren propan från propantubar till friluftskökstuberna men jag har förstått att man då är ute på betydligt tunnare is. Men vi vet att vi har ca 30% propan i tex primustuberna, då bör det vara relativt säkert att fylla på 30% propan och sedan toppa upp med 70% butan. (Dock kommer jag för säkerhets skull aldrig fylla mer än 90% av totalvikten för att öka säkerhetsmarginalen).

Nästa fråga är då om man vill ha problemfritt vintergaskök (och inte vill köpa de dyra specialtuberna), var går då den teoretiska gränsen för att bara fylla ren propan och inte få högre tryck än orginalblandingen? Kan jag tex fylla en tub till hälften med propan dvs 50 gram när orginalvikten var 100 gram och sedan inte toppa upp med någon annat? Eller hur fungerar det? I sämsta fall får jag nöja mig med 30 gram propan och inget annat!?

OBS! Jag rekomenderar inte ovanstående utan håller det på ett teoretisk plan...
 
Jag bad dem faktiskt tillverka en sådan men sen slog det mig att man kan "mellanlanda" slattarna i tändargas/japankök tuben precis som pysen skriver!

Dealextreme har en adaptor så man kan fylla på ren propan från propantubar till friluftskökstuberna men jag har förstått att man då är ute på betydligt tunnare is. Men vi vet att vi har ca 30% propan i tex primustuberna, då bör det vara relativt säkert att fylla på 30% propan och sedan toppa upp med 70% butan. (Dock kommer jag för säkerhets skull aldrig fylla mer än 90% av totalvikten för att öka säkerhetsmarginalen).

Nästa fråga är då om man vill ha problemfritt vintergaskök (och inte vill köpa de dyra specialtuberna), var går då den teoretiska gränsen för att bara fylla ren propan och inte få högre tryck än orginalblandingen? Kan jag tex fylla en tub till hälften med propan dvs 50 gram när orginalvikten var 100 gram och sedan inte toppa upp med någon annat? Eller hur fungerar det? I sämsta fall får jag nöja mig med 30 gram propan och inget annat!?

OBS! Jag rekomenderar inte ovanstående utan håller det på ett teoretisk plan...

xxargs har redan gått igenom det där grundligt i en annan tråd.


Jag ska försöka sammanfatta det kort (med reservation för småfel).

Propan har högre tryck än butan vid samma temperatur. De vanliga engångsflaskorna klarar detta tryck, men då är det verkligen så att vid 50C* smäller det.

Trycket blir, sommartid, högre än vad ventilerna/reglagen på våra friluftskök är klassade för. Skitsamma om vintern alltså.

Propan vidgar sig mera än butan vid temperaturväxlingar. Därför får man inte fylla mer än till 70%*. Fyller man mer kommer propanet expandera, och eftersom vätskor inte kan komprimeras kommer flaskan tryckas sönder hydrauliskt. Fyller man fullt kan det räcka med värmen från dina händer för att det ska smälla.
 
xxargs har redan gått igenom det där grundligt i en annan tråd.

Propan vidgar sig mera än butan vid temperaturväxlingar. Därför får man inte fylla mer än till 70%*. Fyller man mer kommer propanet expandera, och eftersom vätskor inte kan komprimeras kommer flaskan tryckas sönder hydrauliskt. Fyller man fullt kan det räcka med värmen från dina händer för att det ska smälla.

Tack för sammanfattningen! 70% av ursprungsvikten eller 70% av volymen? Vad jag är ute efter är en fyllningsgrad för butan som ger samma tryck vid 50 grader C som standardfyllningen ger. Alltså samma säkerhetsmarginal, nackdelen jag får ta är jag får med mig mindre mängd bränsle för samma "behållarvikt". Kan man tänka som jag gör eller är det inte så enkelt?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.